Ambitieus team stopt na gebrek aan succes
Gisteren werd er opeens een vreemd gerucht de wereld in geholpen. Het meest geldverkwistende Formule 1-team zou per direct uit de Formule 1 stappen. De kredietcrisis zou hebben toegeslagen, want de dalende autoverkopen noopte Honda tot bezuinigingen en heel gek is het niet dat het Formule 1-project daarvan de dupe wordt. Want ondanks de massale inzet van kapitaal waren de resultaten mager. Heel mager. Het was vooral te danken aan Barrichello’s derde plaats in Engeland dat het team nog veertien WK-punten scoorde. Daarmee eindigde het team als negende van de elf teams die aan het afgelopen Formule 1-seizoen begonnen.
Eerder dit jaar ging het tweede team van Honda, Super Aguri, op de fles. Het was het kleinste team dat meestreed en dat deden ze niet verkeerd. Helaas draaide Honda daar de geldkraan dicht, om een half jaar later bij zichzelf de geldkraan dicht te draaien.
In een jaar tijd is het startveld geslonken van elf naar negen teams, wat niet goed is voor de Formule 1. Die komt namelijk het beste tot zijn recht met tien teams, zo beweerde Kolles eerder dit jaar. Het betekent tevens dat er vier stoeltjes minder te vergeven zijn. Slachtoffers zijn Jenson Button en de eerder genoemde Barrichello.
Nu was Barrichello al niet heel erg zeker van een stoeltje voor volgend jaar. De meest ervaren coureur ooit is vanwege zijn leeftijd niet de meest gewilde coureur. Liever neemt men een jong talent. Dat de Braziliaan nog steeds een potje kan sturen bewees hij afgelopen week, toen hij glorieus zegevierde in een prestigieus karttoernooi voor een groot aantal (ex-)Formule 1-rijders. Tot voor kort hield Barrichello vol dat 'ie er alle vertrouwen in had dat hij volgend jaar nog aan de bak zou komen, maar die kans is plotseling een stuk kleiner geworden.
Ook Jenson Button moet opeens op zoek naar een ander team. De talentvolle Brit leek een gouden toekomst te hebben, maar de laatste jaren hebben er veel glans vanaf gehaald. Al in 2004 wilde hij liever naar Williams, maar destijds hield BAR hem aan zijn contract. Na 2004 is het bergafwaarts gegaan met Williams, dus daar mag hij blij om zijn, hoewel zelfs Williams vorig jaar beter was dan Honda. Alleen in 2006, het eerste jaar nadat BAR transformeerde tot Honda, werd er succes geboekt. Button won zijn eerste race en hoopte dat het daar niet bij zou blijven. Helaas zit hij nu zijn beste jaren te vergooien.
Hoewel Honda het afgelopen jaar een slecht jaar meemaakte, maakte het allemaal deel uit van een langetermijnplan. Kosten noch moeite werden gespaard om in 2009 met een competitieve bolide aan de start te verschijnen. Zo ging Ross Brawn na het vertrek van Michael Schumacher er een jaartje tussenuit, om vervolgens bij Honda aan de slag te gaan. Ook hij kon geen wonderen verrichten, al kwam Barrichello’s podiumplaats wel door een slimme bandenwissel. Het hele jaar werd gewerkt aan de bolide van 2009, omdat er in 2008 geen eer was te behalen, dit tot grote innerlijke frustratie bij de coureurs. Maar ook zij dachten dat het wel weer goed zou komen en helaas hadden ze het mis.
Het resultaat is dat een groot aantal werknemers van Honda op zoek moet naar een baan. De meesten zitten nu bij andere teams te solliciteren. Datzelfde kunnen Barrichello en Button nu doen. De vraag is echter welke teams nog zitten te wachten op nieuwe coureurs. De meeste teams hebben hun rijders namelijk al vastgelegd. De timing is dus ook niet in het voordeel van de coureurs.
Het gaat dus helemaal de verkeerde kant op met de Formule 1, dat volgend seizoen met een historisch klein startveld aantreedt. Achttien wagens nog maar. Er zijn ontzettend veel plannen om kosten te reduceren. Dat is niet de bedoeling. Er komt nog steeds heel veel geld binnen door de uitzendingen, waardoor de sponsoren nog steeds voor een groot bedrag kunnen sponsoren. Waar echter vanaf moet worden gestapt is het enorme gegraai in de top wat de Formule 1 kapot maakt. De toegangsprijzen worden met de dag meer. En het graaien gaat door. Circuits met een rijke historie worden zonder pardon opzijgeschoven ten faveure van tekentafelcircuits in exotische landjes waar men nog nooit van de sport heeft gehoord.
Nog erger zijn de maatregelen die worden genomen. "Er moet een standaardmotor komen!" roept Max Mosley, die man die vooral bekend werd door die video waarin hij door vijf hoeren werd afgetuigd. De maatregel zou de kosten moeten drukken, maar geen enkele motorfabrikant zit er op te wachten. Waarom zou Ferrari in de Formule 1 blijven als ze met een Cosworth-motor moeten rijden? Toch wil MM de maatregel invoeren, waarmee hij de Formule 1 de nekslag zal geven.
Het lijkt er dus op dat Honda niet het laatste team is dat zich terugtrekt uit de Formule 1. Een aantal teams heeft nog steeds moeite om de financiën op orde te krijgen en de teams die er financieel warmpjes bijzitten hebben ruzie met het reglement. En dat terwijl de invoering van slicks voor volgend jaar juist voor positieve geluiden zorgde. Dat positivisme was helaas al weg bij de eerste aanblik van de nieuwe bolides. Om mijn ogen niet verder te beschadigen kan ik volgend jaar maar beter niet kijken… Gelukkig zullen er volgend jaar maar achttien lelijke bolides zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten