"Some matches you watch a 0-0 and it's a terrible match and then the next week you see 5-4 and enjoy the game so much."
Met die woorden pareerde Alonso een paar weken terug de kritiek op de huidige reglementen in de Formule 1. Zijn analogie met een voetbalwedstrijd bleek een schot in de roos: enkele dagen erna werd in Bahrein de leukste race in lange tijd verreden. Toch zal Alonso de 0-0-wedstrijd in China beter zijn bevallen: hij werd achter de oppermachtige Mercedes best of the rest.
Tussen de Grand Prix van Bahrein en de Grand Prix van China gebeurde weer het nodige in het Formule 1-wereldje. Paniekvoetbal bij Ferrari, waar teambaas Stefano Domenicali er na de tegenvallende seizoenstart uit werd geschopt. Onder leiding van Marco Mattiacci moet de Italiaanse renstal de successen behalen waar het al zo lang naar verlangt (de laatste rijderstitel dateert alweer uit 2007, nog voor de aanstelling van Domenicali). Ook de kampioenen van de afgelopen jaren zaten niet stil. Afgelopen week mocht het team in de beklaagdenbankjes plaatsnemen in de hoop Ricciardo's diskwalificatie in Australië ongedaan te maken. Red Bull-teambaas Christian Horner was hoopvol, maar toen bleek dat de Red Bull met startnummer 3 ook volgens eigen berekeningen te veel brandstof had verbruikt, had het team geen poot meer om op te staan. Bovendien dreigt een volgende rechtszaak: de hernieuwde aanstelling van Dan Fallows viel bij het team van McLaren niet in goede aarde.
Daarnaast gingen er geruchten dat er volgend jaar twee nieuwe teams bij zouden komen: zo kreeg het team van miljardair Gêne Haas een licentie om volgend jaar aan de start te verschijnen. Een andere gegadigde was een team van ex-HRT-teambaas Colin Kolles. Onkruid vergaat niet en al helemaal niet in de Formule 1. De Formule 1 van 2015: kwantiteit boven kwaliteit?
Dat was niet te hopen, want Mercedes was ook in China weer dominant. Luis pakte voor de derde keer dit seizoen de poleposition. Teamgenoot Rosberg verzuipt echter in de natte kwalificatie en moet ook de Red Bulls nog voor zich dulden. Ricciardo is eens te meer Fattle te snel af. Alonso is vijfde, voor de Williams', die zich ditmaal goed staande hielden in de lastige omstandigheden. Dat kon in de race, die droog verliep, interessant worden.
Dat viel mee, want Massa's rol vooraan was al gauw weer uitgespeeld. Als een dragster komt de Braziliaan uit de startblokken, om zich vervolgens klem te rijden en na een bruuske uitwijkmanoeuvre tegen Alonso aan te kleunen. Beide heren kunnen verder en Alonso werkt zich zelfs op naar de derde plaats, achter Luis en Fattle. Ricciardo valt terug naar de vierde plaats, voor Massa en Hülkenberg. Rosberg komt na een slechte start en een botsing met Bottas, die daarmee een aantal plaatsen verliest, slechts als zevende uit de eerste bocht en daarmee is de kans om Luis in de race nog partij te bieden al bijna verkeken. Dat hij geen telemetrie had, werkte ook niet bepaald in zijn voordeel. Hoewel hij Hülkenberg nog in de eerste ronde naar de zevende plaats terugverwijst, is Rosbergs progressie veel te traag om Luis nog te verontrusten. Die rijdt met een seconde per ronde bij zijn naaste belagers weg.
Voor Alonso was de Grand Prix van Bahrein, waarin hij en Räikkönen continu gepasseerd werden, een ware nachtmerrie. Hoe anders gaat het nu: Alonso kan Fattle gemakkelijk volgen, waardoor hij hem bij de eerste serie pitstops kan inhalen. Voor Massa was de race na de eerste serie pitstops overigens praktisch voorbij: door zeldzaam geklungel van zijn team verloor hij een volle minuut, dus was hij de rest van de race veroordeeld tot in de achterhoede rijden.
Voor Fattle, die bij de pitstops naar de derde plek was teruggezakt, wordt het alleen maar erger: hij valt ten prooi aan Rosberg, die nog de nodige moeite met de regerend wereldkampioen heeft, waarna ook Ricciardo zich aan zijn staart meldt. Voor de tweede race op rij krijgt Fattle vanaf de pitmuur nadrukkelijk te horen dat hij zijn teammaat niet in de weg moet rijden, maar daar geeft hij geen gehoor aan. Desondanks lukt het Ricciardo om Fattle in de eerste bocht voorbij te steken.
Bij de tweede serie pitstops wordt het veld niet echt gemengd, hoewel Fattle nog even een flinke vernedering krijgt te slikken als Co Biaggi hem inhaalt, waarna hij maar nieuwe banden haalt en net voor Hülkenberg en Bottas, die even daarvoor waren gestopt, de race hervat. Ook de Mercedes maken hachelijke momenten mee als ze zich op versleten banden blijven verremmen. Als Luis en Rosberg hun pitstop hebben gemaakt, ligt Alonso weer tweede. De Ferrari-coureur heeft door zijn vroegere pitstop weer een voorsprong van enkele seconden opgebouwd op Rosberg, maar die is op nieuwe banden aanmerkelijk sneller. Pas op drie kwart van de totale raceafstand moet Alonso zich definitief gewonnen geven tegen de grijze bolides. Zonder veel moeite blaast de Mercedes de Ferrari op het rechte stuk voorbij.
In de slotfase knabbelt Ricciardo in zijn loeiende koe steeds een aantal tienden af van zijn achterstand op Alonso, maar het is niet genoeg om de Spanjaard ook voor het vallen van de vlag te passeren. Zodoende wint Luis de race, voor Rosberg, die een beetje mismoedig mededeelde dat bijna alles was misgegaan in zijn weekend. Alonso pakt de derde plaats, voor Ricciardo en ver voor Fattle. Hülkenberg houdt Bottas nog net van de zesde plaats af, terwijl Räikkönen en Pérez nog net in de lead lap zitten. Kwjat pakt het laatste punt.
Zodoende was de Chinese Grand Prix weer een beetje een 0-0-wedstrijd, hoewel Luis en Alonso toch wel echt de winnaars waren. Over drie weken gaat het Formule 1-circus verder in Europa, beginnend in Spanje.
PS.: De race werd twee ronden te vroeg afgevlagd, waardoor Co Biaggi toch nog achter Bianchi eindigde, ondanks dat hij hem in de slotfase voorbij was gereden. Erg amateuristisch.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten