Zij aan zij, wiel aan wiel: zo ging het er vorig jaar in Bahrein tussen de Mercedes-coureurs aan toe. Ondanks legio kansen kwam Rosberg Luis niet voorbij, waardoor hij met weer een tweede plek genoegen moest nemen. Dat mocht niet nog een keer gebeuren, vond Rosberg, die zich tot in de puntjes had voorbereid op de race in de zandbak. Het moet gezegd worden: Rosberg kwam in de duels sterker voor de dag dan ooit. Echter, doordat hij slechts met de Ferrari’s zat te stoeien, had hij daar niet veel aan: hij finishte als derde, nog achter Räikkönen. Luis bleef buiten bereik.
Op zaterdag werd het verschil al gemaakt, want waar Luis opnieuw de snelste was, moest Rosberg ook nog Fattle voor zich dulden. Geen beste beurt dus voor Rosberg, die zich vorig jaar nog de kwalificatiespecialist mocht noemen. In de races maakt Rosberg dit jaar wel een betere indruk. Om te bewijzen dat hij het gevecht met Luis aankon, moest hij alleen een goede start maken.
Als de lichten doven, spuit Luis er echter meteen vandoor. Fattle, Rosberg en Räikkönen komen matig weg en hebben het in de eerste bocht met elkaar aan de stok. Fattle knijpt Rosberg af, waarna Räikkönen de Duitse Mercedes-coureur buitenom inhaalt.
Rosberg laat het daar echter niet bij zitten en wurmt zich in een kort tijdsbestek langs beide Ferrari’s. Hij kan echter niet bij de rode bolides weglopen en dus mag Ferrari hopen op een stuntje. Fattle wordt al vroeg naar de pits gehaald voor nieuwe banden. Rosberg stopt een ronde later. Doordat hij een ronde langer op versleten banden moest rondjakkeren en zijn pitstop niet zo goed was als die van de Ferrari-coureur, vindt hij zichzelf weer achter Fattle terug op de baan.
Rosberg laat het daar echter niet bij zitten en zet zijn bolide er met behulp van DRS op het rechte stuk van start en finish weer naast. Net op dat moment hobbelt Luis de pitstraat uit. Met z’n drieën stormen ze op de eerste bocht af. Rosberg gaat Fattle voorbij, maar sluit achter Luis aan, die zich wanhopig afvraagt waar zijn voorsprong van vijf seconden is gebleven.
Tot een gevecht tussen de Mercedes komt het niet: Luis is op iets nieuwere banden iets sneller. Koploper is op dat moment Räikkönen. De Fin gaat als laatste in de kopgroep naar de pits en krijgt de hardere en tragere banden gemonteerd, waardoor hij tijdelijk uit de kopgroep wegvalt.
De top 3 zit tot aan de laatste pitstops dicht bij elkaar. Voor Fattle wordt de laatste serie pitstops opnieuw zijn ondergang. Hoewel hij Rosberg opnieuw via de pitstops weet te kloppen, gaat hij van de baan in een poging zijn landgenoot voor te blijven, waardoor hij zijn voorvleugel beschadigt. Na een derde stop om de voorvleugel te vervangen valt hij terug tot achter Bottas.
Räikkönen ligt dan nog aan de leiding, maar verliest veel tijd op Luis, die hem zelfs nog passeert. Dan pas gaat de Fin naar de pits voor zijn laatste setje banden. Op de zachtere van de twee bandensoorten is hij aanmerkelijk sneller dan de Mercedes, die nu op de hardere banden staan. Het is een race tegen de klok voor de Ferrari-coureur, die elke ronde weer een seconde van zijn achterstand afknabbelt.
Met nog een paar ronden te gaan zit Räikkönen achter Rosberg, die zonder auto’s voor zijn snufferd net zo snel is als Luis, maar geen seconde sneller. Kortom: ook nu reed de Finse Duitser de hele race achter de feiten aan. Om het nog leuker te maken ontwikkelt zijn bolide een remprobleem, waardoor hij in de eerste bocht rechtdoor schiet en Räikkönen zonder veel moeite de tweede plaats pakt. Luis heeft hetzelfde probleem, maar doordat hij nog een buffer heeft, is het voor hem niet al te zorgwekkend. Aan de finish houdt hij nog drie seconden over op de Ferrari, drie seconden die Rosberg tekortkomt om er een dubbelzege voor Mercedes van te maken.
Na al zijn successen stond Fattle een keer naast het podium te lachen. De met successen verwende Duitser kwam Bottas niet voorbij en moest genoegen nemen met een magere vijfde plaats. Achter hem kwam ex-teamgenootje Ricciardo als zesde over de streep rollen. Zijn Renault hield het vol tot de laatste bocht, maar de Australiër had net genoeg momentum om de finish te halen. Grosjean werd netjes zevende, voor Pérez, Kwjat en Massa, die achteraan moest starten en bij zijn inhaalrace ook nog schade opliep doordat Pastoor tegen hem aan kleunde.
De Venezolaan was door zijn onstuimige openingsronde, waarin hij meer over de uitloopstroken reed dan over het circuit, de reject of the race. Naast Massa wist hij ook Max te raken, waardoor de in België geboren Nederlander vroeg in de race naar de pits moest om zijn voorvleugel te vervangen. Daarna reed hij voor spek en bonen mee, om kort na zijn tweede bandenwissel met motorproblemen uit te vallen, net als zijn teamgenoot overigens.
De Toro Rosso’s waren tragisch genoeg de enige uitvallers van de race: Button lag er voor de start van de race al uit. Zijn wagen werd het hele weekend al geteisterd door mankementen. Eén van die mankementen werd vlak voor de race ontdekt, waardoor de McLaren met startnummer 22 niet eens uit de garage kwam. De andere McLaren verging het heel wat beter: Alonso vocht eindelijk een beetje in de middenmoot mee en finishte als elfde. Geen resultaat waarvoor een team als McLaren zich op de borst mag trommelen, maar de stijgende lijn is onmiskenbaar. Ook buiten de punten finishten Hülkenberg en de Saubers, die vanwege hoge bandenslijtage drie pitstops moesten maken en daardoor naar de staart van de middenmoot werden verbannen. Dat de pitstops van Nasr en Ericsson niet vlekkeloos verliepen hielp ook niet echt.
In ieder geval verstevigde Luis zijn voorsprong in het klassement door weer een vlekkeloos optreden. Rosberg nam door zijn derde plaats nog wel de tweede plaats in het kampioenschap over, maar staat inmiddels al meer dan een overwinning achter zijn teamgenoot, die nu al op weg lijkt naar zijn derde wereldtitel. Over drie weken gaat de Formule 1 verder in Europa, beginnend in Spanje. Kan Rosberg daar terugslaan? En welke troef hebben de Ferrari’s nog achter de hand? Of wint Luis dan weer gewoon?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten