03 april 2016

Rosberg dendert door

Nico Rosberg is 2016 goed begonnen. Na zijn overwinning in Australië was hij ook in Bahrein te sterk voor iedereen, zodat hij zijn vijfde opeenvolgende zege boekte. Räikkönen en Luis vergezelden hem op het podium.

Hoewel hij zijn bolide razendsnel had weten te verlaten, had Fernando Alonso wel een gebroken rib aan zijn megaklapper in Australië overgehouden. De doktoren vonden het onverantwoord om de tweevoudig wereldkampioen te laten rijden en dus kon de Belg Stoffel van Doorne op het laatste moment onverwachts zijn debuut maken.

Toch ging het naar aanloop van de Grand Prix van Bahrein maar over één ding: werd de in Australië compleet geflopte kwalificatieopzet ongemoeid gelaten, of ging men weer terug naar het oude systeem? Tot ontzetting van iedereen bleef de kwalificatieopzet ongewijzigd, waardoor er aan het eind van de sessie opnieuw weinig gebeurde. Luis kwalificeerde zich in een ronderecord op pole, voor teamgenoot Rosberg en de Ferrari's.

Nog voor de start is het rode gevaar gehalveerd: Fattle overkomt wat Schumacher twintig jaar geleden in Frankrijk overkwam als hij in de opwarmronde zijn motor opblaast. Bij de start vergaat het de andere Ferrari ook niet best: Räikkönen lijkt een anker uit te gooien en wordt links en rechts gepasseerd. Luis heeft opnieuw geen beste start, terwijl Rosberg wel als een dragster van zijn plaats komt. De Finse Duitser duikt als eerste de eerste bocht in, terwijl Luis wordt ge-T-boned door Bottas. Het zorgt voor een enorme chaos in het middenveld. In het gedrang raken her en der auto's beschadigd. Het ergst zijn de wederom tegenvallende Pérez en Science eraan toe. Waar de Mexicaan een beschadigde voorvleugel moet laten vervangen, komt Science met een lekke achterband binnenstrompelen.

Vooraan heeft Rosberg het rijk alleen. Achter hem liggen de Williams' van Massa en Bottas, gevolgd door Ricciardo, Räikkönen en de Hazen van Grosjean en Gutiérrez. Dan pas komt Luis, die langzaam oprukt in de subtop. Räikkönen heeft het tempo ook redelijk te pakken en na een vijftal ronden zet hij de aanval in. Eerst vliegt hij langs Ricciardo en daarna moeten de Williams' er ook aan geloven. De witte bolides verliezen gauw terrein en laten al snel nieuwe banden omleggen, samen met Ricciardo en de Hazen, zodat ze zich in de staart van de middenmoot terugvinden.

Voor Gutiérrez zit de race er overigens al snel weer op, net als voor Button, die zijn auto al vroeg in de race naast de baan moet parkeren. Teamgenoot Stoppel van Doorne doet het een stuk beter. Niet alleen was hij in de kwalificatie sneller dan zijn ervaren teamgenoot, ook blijft hij in de race netjes in de middenmoot rijden.

Max rukt door de pitstops even op naar de vierde plaats, maar ook na zijn stop blijft hij in de subtop meerijden. Hij zit achter Massa en Grosjean. De drie coureurs hebben allemaal verschillende banden onder hun auto, waarmee ze aantonen dat de nieuwe bandenregels een schot in de roos zijn. Grosjean zit op de rode superzachte banden (eigenlijk de kwalificatieband) en is bloedsnel. Massa staat daarentegen op de hardste beschikbare band en wordt door zowel Grosjean als Max om de oren gereden. Voor Williams valt er dan weinig meer te lachen, want waar Massa in de race steeds verder terugvalt, rijdt Bottas in de middenmoot rond na een drivethroughpenalty voor de botsing bij de start.

Door de vele pitstops wordt de stand steeds door elkaar geschud. Zo vindt Ricciardo zich tot tweemaal toe achter teamgenoot Kwjat terug. Vanwege zijn betere banden gaat de lachende Australiër zijn slecht gekwalificeerde Russische teamgenoot eenvoudig weer voorbij. Ook de Saubers en de Force India's duiken periodiek in de middenmoot op, om na hun pitstops weer in de achterhoede rond te rijden, waar ze met de Manor van een fantastisch rijdende Wehrlein en de Renault van pechvogel Magnussen (hij moest vanuit de pits starten omdat hij in een vrije training een weging had gemist) zitten te duelleren.

Aan de andere kant van het veld gebeurt verrassend weinig. Räikkönen ligt al gauw tussen de Mercedes op de tweede plek, zo'n vijftien tellen achter Rosberg en zeven seconden voor Luis. De wereldkampioen was niet snel genoeg met zijn licht beschadigde auto om de Fin te bedreigen. Wat hem ook niet echt geholpen zal hebben, is dat zijn team hem bij zijn eerste stop de hardste banden meegaf, waardoor hij het gat naar de tweede plek alleen maar zag groeien. Räikkönen had het tempo goed te pakken en doordat Rosbergs pitstops vrij matig waren, wist hij het gat nog tot onder de vier seconden terug te brengen.

Achter hen laaide de strijd om de vierde plek weer op. Ricciardo bleek daarvoor de beste papieren te hebben. Na zijn laatste stop zit hij achter Max, die halverwege de race was overgestapt op de hardste banden. De Australiër rijdt het gat gauw dicht, waarna Max het niet op een gevecht aan laat komen en de pits induikt. Hij komt eruit op een setje superzachte banden. Binnen de kortste keren heeft hij het gat naar Massa dichtgereden. Hij gaat de Braziliaan eenvoudig voorbij, waarna hij jacht maakt op Grosjean. De Haas-coureur moet zijn laatste stint noodgedwongen op de gele zachte banden uitrijden en ziet zijn voorsprong rap slinken. Uiteindelijk houdt hij nog twee en een halve seconde over, zodat hij na zijn fantastische zesde plaats in Australië een vijfde plaats voor het debuterende team behaalde. Max scoorde met zijn zesde plaats de eerste punten voor Toro Rosso op het woestijncircuit en was daarmee dik en dik tevreden.

Op een ronde achterstand kwamen Kwjat en Massa binnenhobbelen. De twee werden kort voor het einde van de race door Rosberg gedubbeld. Kwjat profiteerde optimaal van de verwarring en wist Massa nog voorbij te steken, zodat hij een verdienstelijke zevende plaats binnenhaalde. Massa werd achtste, maar een plekje voor teamgenoot Bottas. Het laatste punt was er voor Schoffel van Doorne, die een foutloze debuutrace kende en het eerste punt van McLaren van het seizoen pakte.

De overwinning ging natuurlijk naar Rosberg, voor Räikkönen en Luis. Daarmee stonden dezelfde figuren als vorig jaar op het podium, maar dan precies in omgekeerde volgorde. Rosberg was natuurlijk door het dolle met zijn overwinning, waarmee hij al meteen flink afstand heeft genomen tot Luis in het kampioenschap. De wereldkampioen was echter ook in een goede bui en zelfs Räikkönen, die het circuit maar niks vond en weinig voldoening uit tweede plaatsen haalde, leek redelijk blij. De races zijn weer leuk en kennelijk straalt het enthousiasme uit naar de coureurs.

En dat terwijl er ook verliezers waren. De Force India's, die twee jaar geleden nog derde en vijfde werden, schopten voor de tweede keer op rij geen deuk in een pakje boter en de Saubers werden gesplitst door Wehrlein, die in één race heel 2015 voor Manor deed vergeten. Nooit was het team zo competitief als nu geweest, zelfs niet met Bianchi. Hoewel er uiteindelijk maar zes coureurs in dezelfde ronde als de winnaar eindigden, is het in de middenmoot een drukte van jewelste. De kneusjes van vorig jaar doen nu ook lekker mee en dat komt de spanning op de baan ten goede.

Ondertussen dendert Rosberg maar door. Dankzij zijn twee overwinningen is het kampioenschap nu al spannender dan het vorig jaar ooit was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten