Australië
Vorige week begon het Formule 1-seizoen in Australië. De coureurs moesten blijkbaar flink wennen aan de bolides, die, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, niet waren uitgerust met technische snufjes zoals de tractiecontrole.
Op het bloedhete circuit van Albert Park werd een tamelijk amateuristisch schouwspel opgevoerd door de 22 rijders en hun teams. De crashes en botsingen waren niet van de lucht. Ook de betrouwbaarheid van de bolide liet menig coureur in de steek; slechts zeven wagens kwamen aan de finish.
Na vier safetycarsituaties, die de stand flink door de war schudden, won Hamilton. Opmerkelijk was de zwakke prestatie die Ferrari neerzette. De kampioenen wisten zich geen moment in het gevecht om de eerste plaats te mengen. Bovendien maakten beide rijders veel fouten en haalden beide bolides de eindstreep niet.
Maleisië
Dat er in een week veel kan veranderen, bleek dit weekend. Opeens deed Ferrari weer helemaal mee. McLaren wist de goede prestatie uit de eerste race niet te herhalen. Terwijl Massa voor Räikkönen de pole opeiste, reden de McLaren-coureurs de derde en vierde tijd. Zelfs een plek op de tweede startrij was ze niet gegund, al was dat hun eigen schuld.
Normaal gesproken zie je dat iedereen tot het laatste moment probeert een snelle tijd neer te zetten. Niet deze keer; een aantal coureurs, waaronder de McLaren-coureurs, reed tergend langzaam terug naar de pits. Onder hen was NIET Nick Heidfeld, die nog een snelle ronde probeerde neer te zetten. Hij moest echter om de twee zilveren bolides zigzaggen en verloor daarmee kostbare tijd.
Kovalainen en Hamilton werden voor straf vijf plaatsen teruggezet op de grid.
Het betekende dat de BMW’s opschoven naar p4 en 5, achter Jarno Trulli, die vanaf de derde plaats startte. De zesde plaats van Mowk Webbah was ook knap te noemen.
Race
De kwalificatie deed het ergste al vermoeden: De Ferrari’s gingen met twee vingers in de neus winnen. Nou gaat dat wat moeilijk met een helm op, maar op een gegeven moment had het wel gekund.
De McLarens weten zich in ieder geval nog wat te verbeteren, maar op eigen kracht is inhalen er niet bij. Kubica ligt na de start derde en komt al gauw in niemandsland te rijden. Achter hem is Webbah niet snel genoeg om hem bij te houden.
Pitstops
De race wordt door de pitstops beslist. Aan kop verliest Massa de leiding aan Räikkönen doordat hij een ronde eerder zijn monteurs bezoekt. Hamilton heeft juist een mindere stop; het rechtervoorwiel wil er niet af. Het betekent bovendien dat hij nog verder achteropraakt.
Na de eerste serie pitstops is het wachten op de tweede serie pitstops, totdat Massa halverwege de race opeens op een raar punt spint. Hij gaat te vroeg op het gas en gaat, door het ontbreken van de befaamde tractieconrole, in de rondte. Tot overmaat van ramp blijft zijn wagen ook nog eens vastzitten in de grindbak.
Räikkönen heeft er geen last van. Hij debuteerde immers al in 2001, toen de tractiecontole in de eerste races nog niet was toegestaan. Massa debuteerde een jaar later, in het softwaretijdperk.
Räikkönens voorsprong op de nummer twee is door Massa’s schuiver in een klap vergroot van vier tot een kleine twintig seconden.
De race kabbelt naar een voorspelbaar einde. Hamilton komt nog dicht bij Trulli, maar die laat zich niet verrassen en eist de vierde plaats op. Alonso komt nog dicht bij Webber, maar meer dan een achtste plaats zit er niet in voor de Spanjaard.
Vooraan is alles allang beslist. Kubica rijdt rustig naar de tweede plaats en voor Kovalainen zit er niet meer in dan de derde plaats. Teamgenootje Heidfeld scoort een magere zesde plaats, maar is wel de tweede BMW in de punten.
Voorbeschouwing
Over twee weken, op 6 april, wordt alweer de derde race van het prille seizoen verreden in de woestijn van Bahrein. Kan Ferrari de stijgende lijn van de eerste twee GP’s doortrekken of is McLaren dan weer de sterkste? En wat doet BMW? En hoe komt Alonso voor de dag?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten