Hoewel hij het kampioenschap niet meer in eigen hand heeft, zette Luis de druk er vol op bij Rosberg door in Amerika makkelijk te winnen. Rosberg hield de schade beperkt met een tweede plek voor Ricciardo en Fattle. Max haalde de finish niet door een technisch probleem.
Papieren tijger
De kwalificatie leverde dan wel de gebruikelijke startopstelling op, met de Mercedes voor de Red Bulls en de Ferrari’s, maar toch was er zeker nog wat om naar uit te kijken. Wat te denken van het titanenduel bij Mercedes? Luis stond dan wel op pole, maar zou Rosberg zijn auto er in de eerste bocht binnendoor naast gooien, zoals Luis vorig jaar bij hem deed? En dan had je nog de Red Bulls, die op verschillende bandenstrategieën waren gezet: Ricciardo begon, net als de meeste anderen in de top 10, op de rode superzachte band, terwijl Max, net als de Mercedes, op de gele zachte band vertrok. Wie had de beste strategie?
Als de lichten doven, stormen de Mercedes op de eerste bocht af. Opmerkelijk genoeg probeert Rosberg buitenom langs Luis te gaan, zodat hij opnieuw in de verdrukking komt en door Ricciardo wordt gepasseerd. Max moet Räikkönen laten gaan en moet zich in allerlei bochten wringen om Fattle achter zich te houden.
In de middenmoot klapt Hülkenberg in de eerste bocht op Bottas. De Duitser kan vrijwel meteen opgeven, terwijl Bottas is veroordeeld tot een verblijf in de achterhoede. Pérez vergaat het weinig beter, want na een belabberde start wordt hij achterstevoren getikt door Kwjat, die daar later nog een tijdstraf voor zou ontvangen.
Vooraan kan Ricciardo dankzij zijn zachtere banden het tempo van de Mercedes redelijk volgen, terwijl Max dankzij zijn hardere banden het tempo van de Ferrari’s maar net kan volgen. De bedoeling is dat Max een stuk langer door kan rijden, maar daar komt uiteindelijk weinig van terecht als hij welgeteld één ronde na Ricciardo naar de pits gaat.
Miscommunicatie
Na zijn stop ontdoet Max zich vrijwel meteen van Räikkönen, waarmee hij zijn eigen ongelijk wat betreft de strategie aantoonde. Vervolgens hengelt hij Ricciardo en Rosberg binnen. Hij komt aan de staart van Rosberg, die als enige in de kopgroep op de witte medium band rijdt, waarna zijn team hem paniekerig oproept om niet te veel van de banden te vergen, omdat ze nog een tijdje mee moeten. Arme Max, hij is duidelijk op het verkeerde moment geboren, want in het huidige Formule 1-tijdperk kun je niet de hele tijd blijven pushen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld tien jaar geleden. Dat blijkt wel, want al snel begint Max weer terrein te verliezen.
Als Räikkönen even later de tweede serie pitstops initieert, haalt Red Bull Ricciardo de volgende ronde ook maar meteen naar de pits. Max duikt de ronde daarna de pits in, maar dat blijkt op een misverstand te berusten. “Ze zeiden dat ik moest pushen en daardoor dacht ik dat ik aan het eind van de ronde zou stoppen, maar dat was dus niet zo”, verklaarde de schuldbewuste Nederlander, die door het voorval zeker tien seconden verloor.
Het betekende dat hij de rest van de middag veroordeeld werd tot het leveren van een gevecht met de Ferrari’s, ware het niet dat de versnellingsbak plotseling de geest gaf. Max kroop nog bijna een halve ronde met zijn pruttelende bolide over het circuit, waarna hij zijn stier maar langs de kant van de baan parkeerde. Doordat de Amerikaanse baanposten schandalig veel tijd nodig hadden om de bolide te bergen, kwam de virtuele safetycar de baan op.
Mercedes greep de onderbreking aan om beide coureurs zonder al te grote tijdsverliezen van nieuwe banden te voorzien. Dat was goed nieuws voor Rosberg, die daardoor Ricciardo voorbleef, maar ook slecht nieuws, omdat hij niet, zoals gepland, op de gele banden kon overstappen. Aangezien er nog bijna een halve raceafstand was te rijden, kreeg hij, net als Luis, de witte band mee.
Slotoffensief
Het betekent dat er vooraan weinig meer gebeurt. Voor Ricciardo vormt Räikkönen nog wel een bedreiging. De Fin staat nog op een setje rode banden en komt aan de staart van Ricciardo, waarna hij voor de derde maal zijn monteurs bezoekt. Het doel is om in de slotfase in de aanval te gaan, maar daar komt niks van terecht als een van de gele banden niet goed wordt gemonteerd. Räikkönen parkeert zijn auto maar aan het eind van de pitstraat, waarna hij zijn bolide weer van de helling de pitstraat in laat rollen, om daar op te geven.
Fattle is ook niet bij machte om Ricciardo nog te bedreigen, dus laat hij in de slotfase een setje rode banden omleggen. Ditmaal verloopt de stop wel goed en dus kan Fattle nog even de snelste raceronde rijden. Zijn 1:39,877 in de een-na-laatste ronde is de enige raceronde onder de 1:40 en ruim twee seconden sneller dan de snelste raceronden van het Mercedes-duo. Desondanks finisht hij bijna driekwart minuut achter racewinnaar Luis, die op zijn dooie akkertje naar de finish raast. Hij houdt aan de finish nog geen vijf seconden over op Rosberg, die pas in de slotfase afstand neemt van Ricciardo.
In de subtop vinden de interessantste gevechten plaats. Door een ongelukkig getimede pitstop vond Massa zich terug tot achter Science, die eindelijk weer wat van zich liet zien. Ondanks een gebrek aan paardenkrachten wist de Spanjaard de uittreder bij Williams keurig achter zich te houden. En dan was er nog Alonso, die eveneens had geprofiteerd van de virtuele safetycarfase. Hij naderde de vechtersbazen met rasse schreden, waarna hij zijn wagen er plotseling bij Massa naast gooide. Over de uitloopstroken ging hij de Braziliaan voorbij, waarna hij zijn landgenoot in de een-na-laatste ronde ook nog te pakken kreeg. Massa had minder geluk, want hij kreeg nog een lekke band. Desondanks wist hij de op de achtste plek liggende Pérez voor te blijven, waardoor Williams twee punten goedmaakte op Force India in de strijd om de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Button finishte nog als negende, voor Grosjean, die de eerste punten voor Haas in lange tijd scoorde. Veel meer viel er niet te beleven in de Amerikaanse Grand Prix, die als een nachtkaars uitging.
In ieder geval verkleinde Luis zijn achterstand op Rosberg naar 26 punten en heroverde hij het momentum dat hij in Japan was verloren. Volgende week mag hij in Mexico opnieuw proberen punten goed te maken. Daarmee is de situatie compleet anders als vorig jaar, toen Luis in Amerika al de titel pakte. Kan Rosberg de druk aan, of pakt Luis op 27 november zijn vierde titel?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten