Na zijn zege in Amerika zette Luis ook de Mexicaanse Grand Prix om in een overwinning. Rosberg hield de schade beperkt met weer een nauwelijks verdiende tweede plaats, zodat hij de titel eventueel over twee weken in Brazilië al kan pakken. Max’ podiumplek werd hem vijf minuten na de race afgepakt, zodat Fattle uiteindelijk als best of the rest finishte.
Na een afwezigheid van 23 jaar stond de Mexicaanse Grand Prix vorig jaar ineens weer op de kalender. Heel veel heeft het Autódromo Hermanos Rodríguez niet te bieden, behalve dat het op ruim 2 kilometer hoogte ligt, wat zo zijn charmes heeft. Door de lage luchtdruk liggen de topsnelheden gigantisch hoog, maar aan de andere kant glijden de auto’s ook alle kanten op omdat de vleugels minder effectief zijn.
De kwalificatie liet weer het gebruikelijke beeld zien, met de Mercedes voor de Red Bulls. Opmerkelijker was de slechte vorm van de Ferrari’s, die zich zelfs nog door Hülkenberg te kakken lieten zetten. Daarmee deed Hülkenberg het overigens een stuk beter dan teamgenoot Pérez, die voor eigen publiek slechts een twaalfde tijd reed.
De race zou naar alle verwachting uitdraaien op een staaltje bandenpoker. Wie had de strategie het beste voor elkaar? Net als in Amerika startten de Mercedes de race op de gele zachte band, net als de Ferrari’s. Red Bull besloot echter om beide wagens op de rode superzachte band de race in te sturen, wat een voordeel kon opleveren bij de start.
Als de lichten doven, komt Max, gestart van de derde plek, ook goed weg. Hij komt op gelijke hoogte met Rosberg, die dan nog een extra versnelling lijkt te hebben en ineens een wagenlengte voorsprong pakt. Max remt later en trakteert de leider in het klassement op een flinke schouderduw. Dat was nog niks vergeleken met Luis, die zich spectaculair verremt en met een noodgang uit de eerste bocht zeilt. Hij snijdt de baan over het gazon af en blijft zowaar aan de leiding.
In het middenveld gaat het pas echt mis. Gutiérrez tikt Wehrlein aan, die zijn bolide vervolgens tegen Ericsson aan barrels rijdt. Even verderop drukt Science Alonso van de baan. De ervarener Spanjaard kan zijn McLaren nog net in het juiste spoor houden, de jongere Spanjaard kreeg van de verder erg milde Formule 1-Politie een tijdstraf aan de broek.
Door het ongeval rukt wel de safetycar uit en dus besluit Red Bull om Ricciardo maar naar de pits te halen om zijn kwetsbare rode banden maar meteen in te wisselen voor witte medium banden. Na de herstart kan hij zich in de achterhoede proberen omhoog te werken. De andere Red Bull kan de Mercedes goed volgen. Opmerkelijk genoeg rijdt Max zijn rode banden niet snel stuk, maar na een ronde of 12 begint hij ook de aansluiting te verliezen en wordt hij naar de pits gehaald. Hij valt tot achter teamgenoot Ricciardo terug.
Met de Ferrari’s gaat het op dat moment ook niet helemaal naar wens. Räikkönen zit klem achter Hülkenberg, terwijl Fattle de steeds trager wordende Massa maar niet voorbij kan komen. De Mercedes-aangedreven B-teams waren op het lange rechte stuk niet te houden en op het kartgedeelte volgden de bochtjes elkaar in zo’n hoog tempo op dat het helemaal onmogelijk was om daar een inhaalpoging te wagen. Pas als de rijdende chicanes hun banden laten vervangen, kunnen de Ferrari’s hun ware potentieel tonen.
Na de stops van Räikkönen en de Mercedes is de leiding in handen van Fattle. Opmerkelijk genoeg gaat hij sneller dan Luis, die slechts een paar tellen achter hem ligt. Zijn tempo is zo lekker dat hij keer op keer zijn garage voorbijrijdt. Pas in de 32e ronde laat hij zijn banden vervangen en dat werpt hem terug naar de zesde plaats, achter teamgenoot Räikkönen. De wereldkampioen van 2007 klaagt over een gebrek aan grip en als Fattle hem tot een seconde genaderd is, duikt hij voor de tweede keer de pits in.
Op dat moment zit Max nog aan de staart van een verder als een natte krant rijdende Rosberg. Zat de Finse Duitser zijn banden te sparen, of kon hij echt niet harder? Als ze zich langs een kluit achterblijvers moeten werken, komt Max ineens wel heel dichtbij. Hij wordt onaangenaam verrast als Rosberg eerder dan verwacht remt. Max moet op het laatste moment uitwijken en stuift de Mercedes met rokende banden voorbij. Hij kan de bocht niet meer halen en dus neemt Rosberg zijn tweede plek weer in.
Het is voor Max meteen ook de laatste keer dat hij bedreigend kan worden, want achter hem gaat teamgenoot Ricciardo nog een laatste keer naar de pits. Daarmee geeft de Australiër Fattle vrij baan. Op nieuwere banden rijdt de wat geagiteerde Duitser met grote passen naar Max toe. Max ziet het rode gevaar in zijn spiegels naderen. Achter hen is Ricciardo, die zich langs Hülkenberg had geknokt, nog sneller. Zo werd de strijd om de derde plaats toch nog spannend.
Met nog drie ronden te gaan zit Fattle op de staart van Max. Hij heeft een goede slipstream en dankzij DRS nadert hij aan het eind van het rechte stuk met een angstaanjagende snelheid. Max verdedigt de binnenkant, maar verremt zich en moet ook over het gras. Hij snijdt de baan af en behoudt zijn derde plaats, tot groot ongenoegen van Fattle, die vindt dat hij recht heeft op de derde plaats. In de een-na-laatste ronde wordt het bijna nog leuker voor de viervoudig wereldkampioen als Ricciardo zijn auto erlangs probeert te gooien, wat bijna in tranen eindigt.
Maar uiteindelijk zou het verhaal nog een happy ending voor Fattle krijgen, want vrijwel direct na de race werd bekendgemaakt dat Max 5 seconden bij zijn eindtijd kreeg opgeteld, waardoor hij naar de vijfde plaats zakte, nog achter teamgenoot Ricciardo. Daarmee ging de Ferrari-tactiek alsnog op, al gold dat niet voor Räikkönen, die pas in de slotfase wist af te rekenen met Hülkenberg en op grote achterstand als zesde finishte.
Een heel wat minder enerverende race was er voor Luis, die na ruim een uur en veertig minuten als eerste over de finish kwam en daarmee zijn titelkansen in leven hield. Rosberg kon ook wel leven met zijn tweede plaats, terwijl Fattle door het dolle was dat hij alsnog het podium mocht beklimmen. De Red Bulls finishten ietwat teleurstellend als vierde en vijfde, voor Räikkönen, Hülkenberg en Bottas. Massa wist Pérez tot aan de vlag voor te blijven, zodat hij de schade voor Williams in het constructeurskampioenschap nog beperkt wist te houden. Net buiten de punten, maar wel op grote achterstand, finishte Ericsson als elfde voor het nog altijd puntloze Sauber. Hij smaakte in ieder geval nog wel het genoegen om 10 auto’s te kloppen. Het was misschien wel het opmerkelijkste resultaat van de verder slaapverwekkende Mexicaanse Grand Prix.
Naschrift 31 oktober:
Na afloop kreeg ook Fattle een tijdstraf aan de broek omdat hij zich niet volgens de boekjes had verdedigd tegen Ricciardo. Volgens de Formule 1-Politie was hij in de remzone van lijn veranderd en dat is sinds kort een doodzonde. Door de tijdstraf van 10 seconden viel de Driver of the Day naar de vijfde plaats terug, achter Ricciardo en Max. Consequenties voor de stand in het kampioenschap had het niet: Max blijft zesde, nog maar een punt achter Räikkönen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten