07 september 2017

Spoorboekloos

Het was groot nieuws: de NS gaat spoorboekloos rijden. Dat was natuurlijk een te verwachten stap nadat eerder de gele vertrekborden al van de perrons waren verwijderd, want ja, hoeveel treinen rijden nou precies volgens dienstregeling? Dat hele spoorboekje kan inderdaad wel de papierversnipperaar in.

Het bleek allemaal iets anders te liggen. Het zogenaamde spoorboekloos rijden geldt alleen voor het traject Amsterdam-Eindhoven en dan ook alleen op woensdagen. Het betekent in de praktijk dat er niet vier, maar zes treinen per uur op het traject rijden, zodat de reiziger maximaal tien in plaats van vijftien minuten op de trein hoeft te wachten. In de praktijk is die winst overigens minder dan vijf minuten, niet in de laatste plaats omdat de aansluitingen niet op de nieuwe dienstregeling zijn afgestemd. Uiteindelijk schiet niemand er nou echt veel mee op.

Een voordeel is overigens wel dat de reizigers vaker een zitplaats kunnen bemachtigen. Door het inzetten van 50 procent meer treinen blijkt het aantal zitplaatsen om de een of andere reden maar met 15 procent toe te nemen. Dat roept vragen op, net als de hele term spoorboekloos. Dat woord doet immers suggereren dat men lukraak treinen laat rijden, maar op het journaal bleek dat de treinen bijna op de seconde nauwkeurig moesten vertrekken omdat anders de hele dienstregeling in de knel zou komen. De NS zelf neemt het woord spoorboekloos niet eens in de mond, wat begrijpelijk is, omdat het woord de lading totaal niet dekt. Welke grapjas heeft dat woord dan de wereld in geholpen?

De NS probeert dus met symboolmaatregelen een wit voetje bij de reiziger te halen. De inzet van extra treinen levert de reiziger maar weinig op en dat roept de vraag op of het extra materieel elders niet op een zinnigere manier ingezet had kunnen worden. Natuurlijk is het fijn dat de NS de dienstverlening probeert te verbeteren, maar als ze het ergens goed bij laten liggen, dan is het wel bij de omroepberichten. Melden dat een trein van een ander perron vertrekt dan gebruikelijk nadat ‘ie is vertrokken, maakt bij de reizigers namelijk niet zo’n goede indruk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten