21 december 2021

Midwinter of juist het begin van de winter?

Ook ruiten moeten krabben vanochtend? Het was vannacht in ieder geval flink koud, ondanks dat de winter officieel nog niet begonnen is. Pas om vijf uur vanavond staat de zon precies boven de Steenbokskeerkring, wat betekent dat de astronomische winter dan eindelijk begint.

De winter duurt nog tot 20 maart, als de zon weer recht boven de evenaar staat en de dagen en nachten overal ter wereld even lang zijn. Ondanks de redelijk lange dagen kan het in maart nog flink koud zijn. De atmosfeer is in de winter immers flink afgekoeld en heeft tijd nodig om weer op te warmen. Door het langzame opwarmen en afkoelen van de atmosfeer worden op de meeste plaatsen op het noordelijk halfrond de laagste temperaturen pas in januari en februari gemeten, in plaats van december. Het verklaart waarom de kortste dag van het jaar pas het startschot van de winter is, in plaats van het hoogtepunt.

Toch lopen de temperaturen op de meeste plaatsen niet een half seizoen achter op de daglengte. In Nederland valt het hoogtepunt van de winter ongeveer een maand na de kortste dag, dus eind januari. In de rest van Noord-Europa en bijvoorbeeld het oosten van de Verenigde Staten is dat niet anders. In Zuid-Europa beginnen de temperaturen vaak halverwege januari alweer op te lopen, maar het kan nog extremer.

Zo beleeft de westkust van de Verenigde Staten de koudste dagen van het jaar rond oud en nieuw. Op de Wikipedia-pagina over de seasonal lag wordt hier wel gewag van gemaakt, maar wordt er verder geen verklaring voor het fenomeen gegeven. Het heeft me jarenlang gefascineerd, omdat de noordwestkust van de Verenigde Staten en het uiterste zuidwesten van Canada een klimaat hebben dat qua temperatuur redelijk vergelijkbaar is met dat van ons.

Zo hebben Vancouver en Brussel nagenoeg hetzelfde temperatuurverloop. Heel gek is dat niet. Het zijn allebei zeeklimaten en de plaatsen liggen ongeveer op dezelfde breedtegraad. Alleen in de winter verschilt het temperatuurverloop aanzienlijk. Waar de temperatuur in Vancouver al vanaf het begin van het jaar stijgt, gebeurt dat in Brussel pas in de tweede helft van februari. Wat verklaart dit grote verschil?

Een hele tijd terug heb ik op internet gedetailleerde klimaatdata gevonden voor Vancouver (voor klimaatdata van Amerikaanse plaatsen moet je vaak betalen en daar heb ik geen zin in). Ik heb daarvoor twee datasets gecombineerd. De ene dataset bevat de windrichtingen per uur vanaf 1966 en de andere dataset bevat onder andere de temperatuur per dag vanaf 1937. Ik heb dus voor ruim 50 jaar gecombineerde klimaatdata.

De gemiddelde temperaturen per dag laten inderdaad zien dat het hoogtepunt van de zomer eind juli/begin augustus valt en dat de winter rond oud en nieuw piekt. Er zitten dus zeven maanden tussen de koudste en warmste dag en maar vijf tussen de warmste en koudste dag van het jaar, zoals hieronder te zien is.

Maximum- en minimumtemperatuur voor Vancouver per dag, gebaseerd op temperatuurdata van 1966 tot 2020.

Een nadeel van de dataset is dat de zonneschijnduur per dag niet is geregistreerd. Alleen van de laatste tien jaar is de bedekkingsgraad van de hemel bijgehouden, wat hoogstens als ruwe proxy voor zonneschijn gebruikt kan worden. Donohoe et al. (2020) stelt dat het niet de daglengte, maar de hoeveelheid zonne-energie is die bepaalt wanneer de hoogste en laagste temperaturen in het jaar optreden.

Dit lijkt me te kloppen voor de zomer, wanneer de zon krachtig is en de temperatuur vooral afhangt van hoeveel de zon kan schijnen. Inderdaad verklaart dit waarom de zomer bijvoorbeeld in Zuid-Europa en de westkust van de Verenigde Staten vaak pas in augustus piekt. In de winter is de rol van de zon kleiner en wordt de temperatuur meer door de windrichting bepaald, zeker voor gebieden relatief dicht bij de poolcirkel.

De rol van de windrichting op de temperatuur blijkt voor Vancouver nog verrassend lastig vast te stellen. In Nederland is de windrichting gedurende de dag redelijk constant. Vanwege de westcirculatie op onze breedtegraden komt de wind doorgaans uit het westen of zuidwesten en wordt er zachte lucht van zee aangevoerd. Niet in Vancouver! De wind komt daar verrassend genoeg vaak juist uit het oosten en kent een vrij duidelijke dagelijkse gang, waarbij de wind overdag wat meer naar het westen draait.

Dit heeft hoogstwaarschijnlijk met de vorming van thermische hoge- en lagedrukgebieden te maken. In het onderstaande plaatje hoop ik de situatie van de Amerikaanse westkust redelijk schematisch te schetsen:

Een schematische voorstelling van de Amerikaanse westkust. Overdag (bovenste plaatje) warmt de lucht boven het continent (rechts) meer op dan boven de oceaan (links), waardoor de lucht op grote hoogte naar zee stroomt, waardoor er aan de grond (op zeeniveau, haha) een hogedrukgebied ontstaat en de wind vanaf zee (uit het westen) waait. ’s Nachts (onderste plaatje) koelt de lucht boven het continent af en gebeurt het omgekeerde, waardoor de wind vanaf het continent (uit het oosten) waait.

Het scherpe contrast tussen de oceaan en de door bergketens van de oceaan afgeschermde binnenlanden zorgt ervoor dat de wind door de vorming van thermische hoge- en lagedrukgebieden vaak van koudere naar warmere gebieden stroomt. Inderdaad komt de wind overdag relatief vaker uit het westen, als het zeewater relatief koel is ten opzichte van het continent, hoewel de oostenwinden ook dan dominant blijven.

Ik heb getracht het verschil in kaart te brengen door te kijken naar wat ik de westcomponent noem; de mate waarin de wind uit het westen komt. Een westenwind (270°) heeft een westcomponent van 1 en een oostenwind (90°) heeft een westcomponent van -1. Noorden- en zuidenwinden hebben een westcomponent van 0. Voor alle dagen in het jaar heb ik in de onderstaande figuur de gemiddelde westcomponent overdag (tussen 6:00 en 18:00) en ’s nachts (tussen 18:00 en 6:00 dus) weergegeven.

Westcomponent in Vancouver per dag per jaar overdag (rood) en ’s nachts (blauw).

Overdag waait de wind het hele jaar door iets minder vaak uit het oosten dan ’s nachts. De wind waait met name in het vroege voorjaar (maart en april) wat vaker uit het westen, waardoor er wat meer wind vanaf zee wordt aangevoerd. Deze stijging wordt in februari in gang gezet, wat dus kan verklaren waarom de sprokkelmaand gemiddeld zachter is dan december en januari. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. Zelfs mijn verfijndste model slaagt er niet goed in het temperatuurverloop nauwkeurig te modelleren.

Maximum- en minimumtemperatuur voor Vancouver per dag, gebaseerd op temperatuurdata van 1966 tot 2020 en het gemodelleerde temperatuurverloop (de gladde lijnen).

Het model overschat de temperatuur aan het eind van de herfst en het begin van de winter (november/december) en onderschat de temperatuur aan het eind van de winter (februari). In de zomer treedt iets soortgelijks op. Mei en juni zijn kouder dan voorspeld, terwijl augustus juist warmer is.

Gelukkig is hiervoor een verklaring voorhanden, namelijk de zogenaamde June Gloom, de zeewind die ontstaat op het moment dat het continent al flink is opgewarmd, terwijl de oceaan nog relatief koud is. In onze contreien wordt dit fenomeen gekscherend Europese moesson genoemd. De aanvoer van betrekkelijk koude en vochtige lucht (meer wolkenvorming en dus minder zonneschijn) verklaart waarom het begin van de zomer op onze breedtegraden relatief koud is ten opzichte van later in het seizoen. Helaas heb ik in mijn dataset niet de beschikking over het aantal zonuren per dag, waardoor ik het effect niet kan kwantificeren.

Wel biedt het optreden van de June Gloom mogelijk een verklaring voor de betrekkelijk lage temperaturen die aan het eind van het najaar optreden aan de Amerikaanse westkust. Ook dan zijn er tussen het continent en de oceaan grote temperatuurstegenstellingen, maar dan omgekeerd aan die in de zomer. Wellicht gebeurt dan het omgekeerde en ontstaat er in die tijd juist vaak een straffe aflandige wind die veel koude lucht aanvoert. Omdat de windsnelheid niet goed in de dataset zit, is ook dit helaas lastig na te trekken, maar het kan een nette verklaring zijn voor een jarenlang mysterie.

Om terug te komen op de vraag in de titel: op sommige plaatsen is het al bijna midwinter, maar wij moeten klimatologisch gezien nog even op het hoogtepunt wachten. Of de winter nog moet beginnen? Nee, dat is drie weken geleden al gebeurd volgens de weerkundigen. Aangezien december soms al de koudste maand van het jaar is, sluit ik me daar graag bij aan.

12 december 2021

Verstappen wereldkampioen na zinderende apotheose

Max Verstappen heeft in Abu Dhabi zijn eerste wereldtitel binnengehaald. Op het gerenoveerde Yas Marina Circuit moest rivaal Lewis Hamilton pas in de allerlaatste ronde buigen. Dankzij de zesde plaats van Valtteri Bottas en het uitvallen van Sergio Pérez ging Mercedes er wel voor de achtste keer op rij met het constructeurskampioenschap vandoor.

Bij het ingaan van de seizoensafsluiter in Abu Dhabi staan Max en Luis precies gelijk in het kampioenschap, wat gezien de punten voor de snelste ronden en de halve punten in België als een klein wonder beschouwd kan worden. De spanning is dan ook om te snijden, want hoewel Max op basis van een extra overwinning nog aan kop gaat, ligt het momentum duidelijk bij Luis, die de laatste drie races had gewonnen.

Plaats van handeling is het Yas Marina Circuit, al sinds 2014 de vaste afsluiter van het Formule 1-seizoen. Erg veel memorabele races heeft het nogal hoekige circuit, dat al sinds 2009 op de Formule 1-kalender staat, niet geproduceerd, dus waren de langzaamste bochten eruit gesloopt, wat het inhalen zou moeten bevorderen.

Op het enigszins verkorte en beduidend sneller geworden circuit pakt Max op zaterdag tegen alle verwachtingen in met overmacht de pole, waarmee hij het initiatief in de titelstrijd herovert. Wel moet hij de race op de nogal fragiele zachte banden aanvangen, terwijl Luis, die in zijn beste kwalificatieronde bijna vier tienden moet toegeven, op de beduidend slijtvastere mediums begint.

Bij de start zou Luis op zijn hardere banden juist in het nadeel moeten zijn, maar dat lijkt hem niet te deren, want net als in 2014 maakt hij vanaf de tweede plek een raketstart, waardoor hij ruimschoots als koploper de eerste bocht ingaat. Een verbouwereerde Max sluit als tweede aan, terwijl de als derde gestarte Norris even van de baan schiet en Chicko voor moet laten.

Het initiatief ligt daardoor weer bij Luis. Max weet dat hij nog in de eerste ronde moet terugslaan om nog iets van zijn bandengok te kunnen maken. Aan het eind van het lange rechte stuk gooit hij van grote afstand zijn Red Bull ernaast. Luis kan niet insturen en besluit de chicane maar af te snijden, waardoor hij met een grote voorsprong uit de bocht komt. In het vervolg geeft hij wat van zijn voorsprong terug om een straf te ontlopen en daarmee is de kous af voor de wedstrijdleiding.

In het vervolg loopt Luis langzaam weg bij de Red Bulls van Max en Chicko, die op hun beurt keihard weglopen bij de rest van het veld, aangevoerd door Science. In de dertiende ronde is Max zijn zachte banden beu en trapt hij af voor het pitstopspektakel. Als hij de pitstraat uitraast op een fonkelnieuw setje harde banden, komt hij net voor Leclerc als vijfde terug op de baan. De Monegask gaat uit schrik van de baan en verliest prompt zijn plek aan de subliem rijdende Tsoenoda, die een volkomen onzichtbare Bottas in de openingsfase moeiteloos achter zich houdt.

Op nieuwe banden gaat Max moeiteloos voorbij Norris, maar Science blijkt daarna een heel wat groter obstakel. Nadat hij nog een keer de uitloopstrook heeft verkend, steekt hij de Spanjaard voorbij en kan hij op jacht naar Luis, die eveneens een set harde banden heeft laten monteren en zijn voorsprong alleen nog maar verder heeft uitgebreid.

De koppositie is dan in handen van Chicko, die vanuit tactische overwegingen lang op zijn versleten banden blijft doorrijden en Luis al gauw op zijn dak krijgt. Luis denkt de Mexicaan op het rechte stuk met behulp van DRS in te halen, maar wordt tot zijn stomme verbazing meteen weer teruggepakt. Op het volgende rechte stuk gebeurt precies hetzelfde, waarna Chicko in het bochtige gedeelte zo langzaam mogelijk gaat rijden. Tegelijk maakt hij zijn Red Bull zo breed als de baan. Als Luis hem een ronde later definitief voorbij gaat, zit Max weer op zijn staart.

Chicko laat Max er gauw langs, waarna hij ook nieuwe banden laat omleggen. Daarmee is zijn rol vooraan wel uitgespeeld en staat Max er alleen voor. In het vervolg rijdt Luis geleidelijk aan bij Max weg, op weg naar zijn achtste kampioenschap. Er zijn verder ook geen pitstops meer ingeroosterd en dus moet Red Bull hopen op een safetycar om weer terug in de race te komen.

Even is er hoop als Rijkunnen halverwege de race ineens nog langzamer dan anders rijdt. De remmen van zijn Alfa Romeo hebben de geest gegeven en dus beëindigt de 42-jarige Fin zijn 349e en laatste race in de pits. Even later verlaat Russle in zijn laatste race voor Williams geruisloos het strijdtoneel met een kapotte versnellingsbak. Hij weet de pits nog wel te halen, in tegenstelling tot Giovinazzi, die met hetzelfde euvel stilvalt en zijn laatste race uit zijn carrière op de uitloopstrook beëindigt.

De wedstrijdleiding besluit na enig aarzelen de virtuele safetycar de baan op te sturen. Red Bull maakt van de gelegenheid gebruik door beide coureurs zonder al te grote tijdsverliezen van een nieuw setje harde banden te voorzien. Voor Max begint de race tegen de klok als de race twintig ronden voor het einde wordt hervat. Aanvankelijk knabbelt hij wat van zijn achterstand van zeventien seconden af, maar dichterbij dan elf seconden komt hij niet.

Vlak voor het eind komt de vurig gewenste safetycar dan toch de baan op als Latifi zijn Williams in de vangrail smijt. Waar Mercedes Luis vrolijk op zijn oude banden laat doorrijden, haalt Red Bull beide coureurs de pits in voor een setje zachte banden. Ze blijven tweede en derde, maar wanneer het hele veld achter de safetycar is aangesloten, duikt Chicko tot verrassing van iedereen nog een keer de pits in, ditmaal echter om op te geven.

Het bergen van Latifi’s wrak neemt een hoop tijd in beslag, ook omdat de bolide nog een rembrand ontwikkelt, maar dan niet eentje van het type waar Vadertje Staat 150 miljoen voor wil neertellen. Door het oponthoud dreigt de race achter de safetycar te eindigen, wat natuurlijk een enorme anticlimax zou zijn.

De wedstrijdleiding weet ook niet wat het ermee aan moet en beslist eerst dat de vele op een ronde gezette coureurs hun ronde achterstand niet mogen terugpakken. Even later worden ze wel doorgelaten, waardoor Max pal achter Luis komt te zitten als de race in de allerlaatste ronde alsnog wordt hervat. In de Mercedes-garage weet een woedende Toto Wolff, die weer eens een headset mishandelt, natuurlijk precies hoe laat het is.

Zoals verwacht is Luis op zijn versleten harde banden geen partij voor Max, die hem op weg naar de nieuwe haarspeldbocht met huid en haar opvreet. Wel moet hij op de daaropvolgende rechte stukken de tegenaanval zien te weerstaan. Hevig slingerend probeert hij Luis’ slipstream te breken. De zevenvoudig wereldkampioen komt nog langszij, maar zit dan aan de buitenkant en moet afhaken.

Zodoende komt Max, in een race waarin hij geen ronde aan de leiding had gereden, voor de tiende keer in 2021 als winnaar over de streep. Het is genoeg voor een zwaarbevochten en toch nog redelijk onverwachte titel, de eerste titel voor Red Bull sinds 2013 en de eerste titel voor afzwaaiend motorpartner Honda sinds 1991. Een gebroken Luis, die de hele race de beste papieren had, wordt tweede, terwijl de laatste podiumplaats naar Science gaat.

De verrassend sterke AlphaTauri’s van Tsoenoda en Gasly gaan in de laatste ronde nog voorbij Bottas, die zijn verblijf bij Mercedes daardoor met een tamelijk onthutsende zesde plaats afsluit, hoewel de coureur daar niet mee lijkt te zitten. Norris wordt zevende nadat hij in de slotfase wederom een extra pitstop had moeten maken vanwege een lekke band. Achtste en negende worden de Alpines van Alonso en Ocon, terwijl Leclercs 2-stopstrategie hem slechts een punt oplevert.

De constructeurstitel is voor het achtste opeenvolgende seizoen een prooi voor Mercedes, hoewel dat de pijn bij Toto Wolff en de zijnen nauwelijks verzacht. Na afloop besluit het Duits-Britse team het resultaat van de race te gaan aanvechten. Zoals verwacht worden de twee protesten afgewezen, zodat Max als kampioen van het recordlange Formule 1-seizoen 2021 de boeken ingaat. Een kampioenschap dat zeker verdiend is, gezien zijn tien poles en tien zeges, de punten die hij (grotendeels) buiten zijn schuld verloor in Azerbeidzjan, Engeland en Hongarije.

De grootste winnaars van 2021 waren evenwel de fans, die op een waanzinnige titelstrijd werden getrakteerd, vol onverwachte wendingen en een hoop spannende races. Niets ging als voorspeld en dat de titel pas in de allerlaatste ronde beslist werd, past volledig in dit plaatje. 2021 was een fascinerend gevecht tussen twee tegengestelde karakters die er met kop en schouders bovenuit staken en akelig aan elkaar gewaagd waren.

Komt daar in 2022 een vervolg op, of neemt Max, met startnummer 1 in plaats van 33, de regie dan echt in handen? Of gooien de ingrijpende reglementswijzigingen roet in het eten? In hoeverre heeft de uitputtende titelstrijd de teams van Mercedes en Red Bull op achterstand gezet voor komend seizoen?

Bij de grote reglementswijzigingen van 2009 werden de teams van Ferrari en McLaren, de twee teams die het begin van deze eeuw grotendeels hadden gedomineerd, gepasseerd door Red Bull en Brawn GP, de voorloper van Mercedes, mede omdat ze in 2008 nog tot op het laatst in de titelrace zaten. Wie toen zijn eerste titel won? Luis, dankzij een inhaalactie in de laatste ronde. Treedt Max in zijn voetsporen, of kan hij ook in 2022 om het kampioenschap meevechten? Over ruim drie maanden weten we meer, want dan begint het seizoen in Bahrein.

05 december 2021

369½-369½

Lewis Hamilton heeft de bizarre Grand Prix van Saoedi-Arabië gewonnen. Na drie starts en een botsing met rivaal Max Verstappen pakte hij ook het punt voor de snelste raceronde, waardoor hij op gelijke hoogte kwam met de Nederlander, die tweede werd. Valtteri Bottas werd derde.

Het 22 races tellende seizoen 2021 sluit af met drie races in Midden-Oosten, waarvan twee op nieuwe circuits. Twee weken na de inaugurele Grand Prix van Qatar was nu Saoedi-Arabië aan de beurt om de eerste Formule 1-race uit de geschiedenis van het land te organiseren. Plaats van handeling was het in recordtempo uit de grond gestampte Jeddah Corniche Circuit, een loeisnel stratencircuit met een hoop blinde bochten en een hoop rechte stukken.

Vanwege de vele rechte stukken was het team van Red Bull met bescheiden ambities aan de een-na-laatste race van het seizoen begonnen. Mercedes had die vreselijk sterke motor waarmee Luis in Brazilië iedereen had vernederd weer achterin de zwarte bolide geschroefd. Toch is het Max die in de kwalificatie sneller onderweg is. Hij lijkt op weg naar pole als hij zich in de allerlaatste bocht van het 27 bochten tellende circuit verslikt en de muur een flinke pakkerd geeft. De kreupele Red Bull komt vrijwel meteen tot stilstand, waardoor de eerste startrij naar Mercedes gaat, met Luis voor Bottas.

Max mag nog van geluk spreken dat zijn versnellingsbak niet beschadigd is, waardoor hij als derde aan de race mag beginnen. Aanvankelijk gebeurt er helemaal niks. Vooraan vinden er bij de start geen positiewisselingen plaats en domineren de Mercedes de race gewoon. De race wordt op zijn kop gezet als Mick in de negende ronde hard de muur in klettert. Meteen wordt de race geneutraliseerd en duiken links en rechts coureurs de pits voor hun verplichte bandenwissel.

Mercedes besluit eveneens beide coureurs naar de pits te halen voor een set harde banden, waardoor Max, die nog ongeoorloofd door Bottas werd opgehouden, aan de leiding gaat. Hij kan zijn geluk niet op als de race even later wordt afgebroken vanwege schade aan de muur. Het betekent dat iedereen banden mag wisselen, zodat Max de tweede race op de plek begint waarvan hij de eerste had moeten starten.

Bij de herstart is hij de leiding overigens vrijwel meteen weer kwijt aan Luis. Max geeft niet op en probeert de Brit in de eerste bocht buitenom in te halen. Zoals verwacht drukt Luis hem zonder blikken of blozen de uitloopstrook op, waarna Max hem in de tweede bocht half stuiterend over een curbstone alsnog inhaalt. Tot overmaat van ramp glipt Ocon, die flink had geprofiteerd van zijn beslissing om tijdens de neutralisatie geen banden te wisselen, ook nog langs Luis.

De race wordt vrijwel meteen daarna alweer stilgelegd als Chicko Leclerc afknijpt en in de muur verdwijnt. Achter hen klapt Marsepein, die niet op zit te letten, vol op Russle, waarna beide coureurs met verbrijzelde bolides op kunnen geven.

Tijdens de tweede rodevlagsituatie krijgt Red Bull het curieuze aanbod om Max bij de tweede herstart achter Ocon en Luis te laten beginnen, in plaats van een tijdstraf naderhand voor het afsnijden van de baan bij de eerste herstart. Red Bull gaat erop in en besluit Max op een fonkelnieuw setje mediums aan het restant van de race te laten beginnen.

Bij de tweede herstart toont hij het gelijk van die beslissing aan door Luis en Ocon op zijn zachtere banden in de eerste bocht binnendoor voorbij te steken. Luis komt Ocon op zijn beurt niet meteen voorbij, maar als het veld even later weer op start/finish is aangekomen, blaast hij de Alpine zelfs zonder DRS finaal voorbij, waarna hij het gat naar Max ook vlug dichtrijdt.

In het vervolg zitten de twee aan het elastiek. Op de rechte stukken is Luis niet te houden, maar in de bochten is Max sneller, dus blijft het gat tussen één en anderhalve seconde schommelen. Wel lijkt Luis nog wat extra’s achter de hand te hebben en keer op keer komt hij akelig dichtbij als hij even aanzet.

De spannende klopjacht wordt door de vele virtuele safetycarfases om de haverklap onderbroken. Vooral Fattle speelt daarbij een negatieve hoofdrol door eerst Tsoenoda af te knijpen, wat de Japanner zijn voorvleugel kost, en later Rijkunnen lomp van de baan te rijden, waardoor de Fin eveneens zijn bolide moet laten repareren. Tot slot verliest Fattles Aston Martin zelf ook nog onderdelen, waardoor de race in totaal vier keer wordt onderbroken.

Iedere keer is Luis bij de hervatting loeisnel en bij de laatste hervatting vliegt hij Max opeens met een noodgang voorbij op start/finish. Max probeert Luis meteen weer uit te remmen, maar duikt veel te hard de eerste bocht in, waardoor hij Luis van de baan drukt. Prompt krijgt hij het dringende verzoek zijn plek terug te geven.

Max besluit zijn plek net voor het DRS-detectiepunt terug te geven. Op het gekromde rechte stuk gaat hij plotseling van het gas. Luis weet niet wat hij ermee aan moet en in plaats van dat hij de Red Bull op volle snelheid voorbij blaast, blijft hij er nogal dom achter hangen, om er vervolgens bovenop te klappen.

De schade blijkt mee te vallen, maar precies op het moment dat de onderdelen van Luis’ voorvleugel vliegen, geeft Max een dot gas, waardoor hij een flink gat trekt. Even later besluit hij opnieuw de plek terug te geven. Ditmaal gaat Luis hem voorbij, maar pakt Max hem meteen weer terug. Het doet denken aan het duel tussen Rijkunnen en Luis op Spa-Francorchamps in 2008, waar Luis uiteindelijk voor eenzelfde vergrijp een straf van 25 seconden kreeg. Max komt er met een straf van 5 seconden genadig vanaf.

Max probeert onder zijn straf uit te komen door de plek even later voor de derde keer terug te geven. Als dank drukt Luis hem nog van de baan. Het mag niet baten, want de straf blijft staan. In de slotfase zijn Max’ banden naar de knoppen en kan hij de achtervolging niet meer inzetten. Tot overmaat van ramp kan hij ook niet nog een extra pitstop maken om het bonuspunt voor de snelste raceronde bij Luis weg te pakken.

Max lijkt hulp uit onverwachte hoek te krijgen als de warrig rijdende Alonso tegen het eind naar de pits gaat, maar zelfs op nieuwe banden is de Spanjaard niet in staat aan het tempo van de koplopers te tippen. Beter vergaat het teamgenoot Ocon, die nog steeds op de derde plaats ligt. Achter hen is Bottas na veel pogingen langs Ricciardo gegaan, waarna hij het gat naar de Fransoos gauw dichtrijdt.

Nadat Luis voor de 103e keer als eerste over de streep is geraasd en Max voor de derde keer op rij tweede is geworden, ontfutselt Bottas Ocon in de sprint naar de finish nog de laatste podiumplaats. Door het dubbele podium en de uitvalbeurt van Chicko kan het constructeurskampioenschap Mercedes bijna niet meer ontgaan. Ricciardo wordt vijfde, voor Gasly en de Ferrari’s van Leclerc en Science, die in de race doorlopend van positie leken te wisselen. Negende wordt Giovinazzi, terwijl Norris voor de derde keer in de laatste vier races tiende wordt.

Door de overwinning en het punt voor de snelste raceronde komt Luis in het kampioenschap precies op gelijke hoogte met Max: ze hebben allebei 369½ punt. Een spannendere uitgangssituatie voor de seizoensafsluiter in Abu Dhabi voor over een week is bijna niet denkbaar.

27 november 2021

Black Saturday

BSG heeft zichzelf een slechte dienst bewezen door snoeihard te verliezen van Vianen. In Noordoost-Brabant werd het niet minder dan 8-2 voor de gastheren.

Vanwege de zoveelste coronagolf was het tot de dag van tevoren onzeker of de vierde ronde van de KNSB-competitie wel door zou gaan. Dat gebeurde uiteindelijk toch, al werden her en der in het land wedstrijden afgelast. De wedstrijd Vianen – BSG kon wel doorgang vinden. Dat was natuurlijk goed nieuws, maar tegelijkertijd ook slecht nieuws, omdat BSG met een nijpend personeelstekort kampte. Uiteindelijk wist teamleider Timon met de grootste moeite twee invallers op te trommelen, namelijk Rob T. en Florian W.

De verwachtingen waren van tevoren niet hooggespannen tegen het redelijk sterke Vianen, dat door een speling van het lot op de ranglijst nog onder BSG was terug te vinden. De hoop van BSG was gevestigd op eventuele absenties bij de thuisploeg, mogelijk omdat hun vele Duitse spelers coronabrandhaard Nederland niet in mochten, maar die hoop werd al gauw de bodem ingeslagen. Inderdaad speelde Vianen met een invaller, maar dat was wel de gevreesde grootmeester Andrey Orlov.

De wedstrijd was dan ook stevig eenrichtingsverkeer. BSG hoopte nog wat weerstand te kunnen bieden door alle sterke spelers wit te geven, maar had daar helemaal niks aan omdat die allemaal verloren. Aan de overige borden deed het ratingverschil zich wel voelen, al wist de staart van BSG nog wel wat terug te doen.

Allereerst was Ton klaar tegen Jermo Kooijmans. Zijn voorbereiding was één zet diep en dat deed zich al gauw voelen. Na afloop klaagde de verliezer eigenlijk nooit echt in de partij te hebben gezeten. Vrolijke Frans miste aan het kopbord tegen Reiner Odendahl een simpel zetje en kon gelijk opgeven. Het Apenhoofd deed een duit in het zakje door, net als elf jaar geleden in Groningen, van Ornett Stork te verliezen.

Ondertussen had Rein remise aangenomen tegen Dennis Kerstens in een stelling waarin alleen hij nog kon winnen. Daarmee was in ieder geval de nul bij BSG van het scorebord, maar zou er al gauw weer een aantal nullen aan worden toegevoegd. FM Henk gaf naar eigen zeggen onnodig een pion weg tegen oud-BSG’er Alexander Berelowitsch, waarna de grootmeester hem geruisloos van het bord schoof. Florian verloor van Andrey Orlov, de andere grootmeester en tevens het geheime wapen van de thuisploeg. Rob verkocht zijn huid duur tegen Helge Hintze aan het tweede bord, maar moest uiteindelijk ook de wapens strekken.

Teamleider Timon maakte de uiterst pijnlijke middag aan BSG-kant iets minder pijnlijk door Ulrich Dresen in tijdnood vanuit een verloren stelling te trucen, waardoor hij er onverwachts nog met de winst vandoor ging. Het zou het enige volle punt van BSG van de middag zijn. Aan het laatste bord gebeurde er bij Ruben tegen Ivo Stork iets soortgelijks, al profiteerde hij niet ten volle van de onverwachte kans, waardoor hij met remise genoegen moest nemen.

Zodoende waren alle ogen gericht op de laatste partij, die tussen Ewood en Benjamin Ries. Ewood had een kwaliteit tegen een pion meer en deed verwoede pogingen zijn kleine materiële voorsprong te gelde te maken. Exemplarisch voor de wedstrijd was dat hij het eindspel zelfs nog wist te verliezen, waardoor de eindstand op 8-2 werd bepaald.

Door de dikke nederlaag zakte BSG naar de grijze middenmoot. Geluk bij een ongeluk is dat de vijfde competitieronde mogelijk niet doorgaat, waardoor BSG tot begin februari de tijd heeft om bij te komen van deze zeperd.

Vianen/DVP (2295) – BSG (2074) 8-2
1. Reiner Odendahl (2338) – Frans Borm (2109) 1-0
2. Helge Hintze (2298) – Rob Tijssens (1733) 1-0
3. Alexander Berelowitsch (2508) – Henk van der Poel (2233) 1-0
4. Andrey Orlov (2496) – Florian Wagener (1847) 1-0
5. Benjamin Ries (2305) – Ewoud de Groote (2229) 1-0
6. Ulrich Dresen (2237) – Timon Brouwer (2030) 0-1
7. Jermo Kooijmans (2349) – Ton van der Heijden (2274) 1-0
8. Dennis Kerstens (2190) – Rein Brouwer (2019) ½-½
9. Ornett Stork (2085) – Jesper de Groote (2230) 1-0
10. Ivo Stork (2142) – Ruben Hilhorst (2037) ½-½

21 november 2021

Hamilton houdt de druk er vol op

Lewis Hamilton heeft de eerste Grand Prix van Qatar overtuigend op zijn naam geschreven. Op het Losail International Circuit hoefde hij de leiding geen moment af te staan. Max Verstappen werd tweede en pakte het punt voor de snelste raceronde, terwijl Fernando Alonso voor het eerst in zeven jaar weer op het podium stond.

De spanning is te snijden in het kampioenschap van 2021. Waar Max na zijn zege in Mexico al bijna kampioen leek te zijn, sloeg Mercedes hard terug in Brazilië. In Qatar domineert Mercedes eveneens. In de kwalificatie op het Losail International Circuit is Luis bijna een halve seconde sneller dan Max, die op zijn beurt Bottas nog wel aftroeft. Daar komt nog bij dat Chicko in geen velden of wegen te bekennen is. De Mexicaan verknalt zijn kwalificatie en is slechts elfde.

Het wordt voor Red Bull nog een graadje erger als Max vlak voor de race vijf plekken wordt teruggezet omdat hij in de kwalificatie dubbele gele vlaggen had genegeerd. Bottas wordt voor hetzelfde vergrijp eveneens bestraft, al hoeft de Fin slechts drie plekken in te leveren omdat er in zijn geval slechts met een enkele gele vlag werd gezwaaid.

Aanleiding van de gelevlagsituatie was overigens Gasly, die zijn AlphaTauri flink beschadigde op een curbstone. Ironisch genoeg was de Fransman zelf de grootste profiteur van de hele situatie, want door de straffen mag hij Luis op de eerste startrij vergezellen. Alonso rukt op naar de derde plaats, voor Norris en Science.

Vanaf de zevende plaats maakt Max op zondag een wereldstart. Bottas en Science heeft hij meteen al te pakken en in de eerste bocht wurmt hij zich langs Norris. Hij heeft zelfs dusdanig veel momentum dat hij naast Alonso opduikt. De Spanjaard ziet hem niet en drukt hem bijna van de baan. Waar Max Norris nog net voor weet te blijven, gaat Alonso uit het niets voorbij Gasly, die in de tweede bocht loopt te slapen.

Max gaat de twee vroeg in de race voorbij, waardoor hij alweer tweede ligt achter Luis. Samen lopen ze meteen keihard weg bij de rest van het veld, aangevoerd door Alonso. De Spanjaard, die stiekem had gehoopt dat hij bij de start een gooi naar de leiding kon doen, rijdt in de openingsfase heel behoedzaam om zijn zachte banden in leven te houden, waardoor de koplopers al gauw een pitstop voorsprong op de rest weten te pakken.

In de spreekwoordelijke schaduw van hun teamgenoten opereren Chicko en Bottas in de avondrace. Chicko werkt zich in de openingsfase langzaam maar zeker op naar de vierde plaats achter Alonso. Bottas zit na een vreselijke start lange tijd vast op de elfde plaats. Pas wanneer hij en Stroll de steeds trager wordende Tsoenoda inrekenen, komt hij voorzichtig tot leven en maakt hij gestaag plekjes goed.

Vooraan loopt Luis langzaam maar zeker weg bij Max, die na 17 van de 57 ronden de pits induikt om zijn mediums voor een nieuw setje harde banden in te wisselen. Luis doet een ronde later hetzelfde, waardoor de stand aan kop onveranderd blijft. Red Bull besluit Chicko even later ook van nieuwe banden te voorzien, waarna de Mexicaan zich nog achter de erbarmelijk gestarte Fattle in de middenmoot terugvindt. Wanneer Alonso even later zijn banden eveneens laat vervangen, ligt Bottas ineens derde.

De Fin besluit lang door te rijden op zijn eerste set banden. Te lang, zo blijkt, want net over de helft van de race krijgt hij ineens een lekke band. Na de grindbak te hebben verkend en het halve veld in de weg te hebben gezeten, stuurt de Fin zijn vonkentrekkende Mercedes dan toch de pits in. Hij krijgt nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel, waarna hij zich weer in de achterhoede terugvindt.

Beter vergaat het Chicko, die na een stevig gevecht met Alonso had afgerekend en op koers lijkt naar de laatste podiumplaats. De Mexicaan wordt echter, net als de koplopers, nog een tweede keer naar de pits gehaald, waardoor hij terugvalt naar de zevende plaats. Stroll en Ocon gaat hij met enige moeite voorbij en Norris krijgt hij te pakken als de Brit in de slotfase vanwege een lekke band een extra pitstop moet maken. Door de extra stop verruilt de Brit zijn vierde plaats voor de tiende. Bottas duikt eveneens de pits in, maar dan om op te geven.

Op precies hetzelfde moment geeft Russles zwaar op de proef gestelde linker voorband de geest. De Brit weet de pits nog te bereiken en kan op grote achterstand zijn weg vervolgen, in tegenstelling tot teamgenoot Latifi, die kort daarna op start/finish eveneens een klapband krijgt en de pits niet meer haalt. De Canadees besluit zijn Williams maar langs de kant van de weg te parkeren.

Het wrak kan kennelijk niet tijdig worden weggesleept, waardoor de virtuele safetycar uiteindelijk toch maar op de baan komt. In de tussentijd had Max met een onverwachte krachtsexplosie de snelste raceronde flink aangescherpt. Tijdens de neutralisatie duikt hij voor de derde keer de pits in, ditmaal om een setje zachte banden om te laten leggen. In de allerlaatste ronde wordt de race weer vrijgegeven en verpulvert hij zijn eerdere snelste raceronde, zodat hij het bonuspunt opstrijkt.

Ook zonder de snelste raceronde te rijden wint Luis de race vrij gemakkelijk. Mede dankzij de neutralisatie weet Alonso Chicko achter zich te houden, waardoor de Spanjaard voor het eerst sinds Hongarije 2014 weer op het podium staat. Teamgenoot Ocon weet in de slotfase de verrassend sterke Stroll en de Ferrari’s van Science en Leclerc achter zich te houden, waarmee hij het feest bij Alpine compleet maakt. Norris ontfutselt Fattle in de slotfase nog de negende plaats, waardoor de twee de laatste punten pakken.

Buiten de punten eindigt Gasly, die zodoende weinig plezier beleeft van zijn tweede startplaats. Na in de openingsfase al langzaam te zijn teruggevallen, verloor hij door een merkwaardige 2-stopstrategie nog meer terrein. Een opmerkelijk fletse Ricciardo finisht nog net voor Tsoenoda in de tweede Alpha Tauri als twaalfde. Rijkunnen wordt veertiende, terwijl teamgenoot Giovinazzi Mick nog maar net achter zich weet te houden. Russle weet Marsepein ondanks alle tegenslag nog voor te blijven, waardoor de Rus als achttiende en laatste eindigt.

Met zijn overwinning verkleint Luis zijn achterstand in het kampioenschap tot acht punten. In de laatste twee races zullen Max en Red Bull van goeden huize moeten komen om de Brit van zijn achtste wereldtitel af te houden. Over twee weken gaat het Formule 1-circus verder in Saoedi-Arabië, eveneens op een onbekend circuit. Neemt Luis daar de leiding in het kampioenschap over, of heeft Sinterklaas nog een verrassing in petto?

14 november 2021

Hamilton: van 20 naar 1

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Brazilië op zijn naam geschreven. Op Interlagos kreeg hij de nodige tegenslag te verwerken, maar wist hij desondanks Max Verstappen te kloppen. Valtteri Bottas werd derde, terwijl Sergio Pérez beslag legde op de vierde plaats en tevens het punt voor de snelste raceronde opstreek.

Na de nogal onverwachte overwinning in Amerika en de wat minder onverwachte overwinning in Mexico leken Red Bull en Max het initiatief in de titelstrijd heroverd te hebben. Om het tij te keren besluit Mercedes Luis in Brazilië van een nieuwe motor te voorzien. Het levert de coureur een straf van vijf startplaatsen op voor de hoofdrace, maar de zevenvoudig wereldkampioen toont de juistheid van de beslissing aan door met speels gemak de snelste tijd in de kwalificatie voor de sprintrace te klokken.

Kort na de sessie pakken zich donkere wolken boven Mercedes samen als blijkt dat Luis’ achtervleugel niet aan het reglement voldoet. Vlak voor de derde en laatste sprintrace van het seizoen is het hoge woord eruit en wordt hij gediskwalificeerd, waardoor hij helemaal achteraan moet starten. Max, die een boete krijgt omdat hij na afloop van de kwalificatie nota bene aan Luis’ achtervleugel had gezeten, erft zodoende de pole voor de sprintrace.

Veel plezier beleeft hij niet van zijn eerste startplek als hij op zaterdag matig van zijn plek komt en meteen de naast hem gestarte Bottas en de als vijfde gestarte Science langszij ziet komen. De Spanjaard krijgt hij gauw weer te pakken, maar Bottas niet meer. De Fin weet steeds uit de klauwen van de Red Bull te blijven, waardoor hij na 24 rondjes als eerste over de streep komt en de hoofdrace van pole mag vertrekken.

De morele winnaar van de sprintrace is echter Luis, die vanaf de laatste plaats als een warm mes door de boter gaat en uiteindelijk als vijfde eindigt, vlak achter Science en Chicko. Door de motorwissel mag hij de hoofdrace echter pas als tiende aanvangen.

In de hoofdrace betaalt Max Bottas bij de start met gelijke munt terug. De Fin probeert in de eerste bocht nog te counteren, maar wordt het gras ingedrukt, waardoor hij een paar bochten later ook Chicko nog voorbij ziet komen. Heel wat beter vergaat het teamgenoot Luis, die onder andere profiteert van de lekke band die Norris in het gedrang oploopt en de eerste ronde als zesde afsluit. De Ferrari’s krijgt hij daarna gauw te pakken, waarna Bottas als een achterligger voor hem aan de kant gaat, zodat hij na een handvol rondjes alweer derde ligt.

Luis hoeft het gat naar de paarse bolides niet eens meer dicht te rijden als ineens de safetycar uitrukt. Aanleiding zijn de fragmenten van Tsoenoda’s voorvleugel in de eerste bocht, waar de Japanner een paar ronden eerder nogal lomp op Stroll was gekleund. Kort na de hervatting verliest Mick in dezelfde bocht zijn voorvleugel als hij op Rijkunnen kleunt. Ditmaal rukt de virtuele safetycar uit. Wanneer de race weer wordt vrijgegeven, pakt Chicko meteen een seconde op Luis, die het gat vervolgens gauw weer dichtrijdt.

Na een paar ronden zet Luis de aanval dan echt in. Op start/finish blaast hij de Mexicaan met behulp van DRS finaal voorbij, maar wordt hij tot zijn ontzetting op het volgende rechte stuk weer teruggepakt. Een ronde later lukt het Luis wel om Chicko in te rekenen. Vervolgens probeert hij tevergeefs het gat naar Max, die een voorsprong van enkele seconden had weten op te bouwen, dicht te rijden.

Mercedes besluit Luis daarom maar als eerste in de kopgroep van nieuwe banden te voorzien. Hoewel hij zich na zijn stop nog langs Ricciardo moet knokken, wint hij op nieuwe banden wel tijd op Max, die een ronde later stopt en plotseling het grootste gedeelte van zijn voorsprong kwijt is. Wanneer Chicko even later stopt, gaat Bottas aan de leiding.

Op versleten banden jaagt de Fin zijn voorsprong op Max en Luis er gauw doorheen, maar van een duel komt het niet, omdat de virtuele safetycar even later opnieuw uitrukt, ditmaal omdat Strolls bolide onderdelen verliest. Mercedes grijpt de onderbreking aan om Bottas zonder al te grote tijdverliezen van nieuwe banden te voorzien, waardoor hij Chicko ruim voorblijft en als derde de race hervat.

Vooraan staat Max flink onder druk van Luis. Op de rechte stukken is de Mercedes niet te houden, maar keer op keer kan Max in de bochten net genoeg voorsprong pakken. Bang geworden voor een mogelijke undercut van Luis haalt Red Bull Max al dertien ronden na zijn eerste stop voor de tweede keer naar de pits. Hij krijgt wederom een setje harde banden mee en hervat de race als vierde.

Om de een of andere reden besluiten de andere koplopers Max’ lichtelijk absurde strategie te kopiëren. Bottas wordt als eerste binnengeroepen, een move waar de coureur terecht zijn vraagtekens bij zet. Vervolgens zijn Chicko en Luis aan de beurt.

Op nieuwe banden rijdt Luis het gat naar Max heel snel dicht. In de 48e ronde zet hij de aanval in. Aan het eind van start/finish komt hij heel snel dichterbij. Max laat zich intimideren en besluit de binnenkant af te schermen, waardoor hij langzamer door de eerste bocht kan en op het volgende rechte stuk voor de bijl gaat. Max geeft niet op en probeert zijn plek in de bocht weer te heroveren door heel laat te remmen. Te laat, zo blijkt, want hij kan de bocht niet halen, waardoor hij en Luis van de baan schieten. Ditmaal blijft blikschade uit, dus kunnen de twee kemphanen hun weg weer vervolgen, met Max nog steeds aan kop.

Vreemd genoeg wordt het incident niet eens door de wedstrijdleiding onderzocht. Luis houdt zich een tijdje koest, om in de 58e ronde wederom de aanval in te zetten. De eerste keer komt hij net tekort, maar de tweede keer is het wel raak. Ondanks dat Max over het rechte stuk zigzagt in de hoop Luis’ slipstream te breken, vliegt de Mercedes hem met een noodgang voorbij.

Daarmee is de race vooraan wel gereden. Luis wint uiteindelijk nog vrij dik, ook omdat Max het in de slotfase laat lopen en niet eens heel erg ver voor Bottas eindigt. De hoop bij Red Bull is gevestigd op Chicko, die vlak voor tijd naar de pits gaat om op nieuwe banden de snelste raceronde van Luis af te pakken. Het plannetje slaagt, want Chicko’s laatste ronde is de snelste van de middag. Daarmee is de eer voor Red Bull gered en verliest Max in het kampioenschap maar zeven in plaats van acht punten op Luis.

Best of the rest zijn de Ferrari’s van Leclerc en Science. De Spanjaard baalde van zijn start, die veel minder was dan zijn start in de hoofdrace, waardoor hij uiteindelijk achter zijn teamgenoot eindigde. Gasly wordt uiteindelijk zevende, voor de Alpines van Ocon en Alonso, die vlak voor de streep van volgorde waren gewisseld. Het laatste punt gaat naar Norris, wat gezien de tegenslag bij de start nog heel wat was, hoewel McLaren, dat ook Ricciardo nog zag uitvallen, er maar weinig mee opschoot.

Na afloop is Luis door het dolle na zijn voor de poorten van de hel weggesleepte overwinning. Max, die Interlagos vanwege de sprintrace nog met twintig punten verlaat, kan wel leven met de tweede plek. Nog veertien punten scheiden de twee titelpretendenten, met nog drie races te gaan. De eerste daarvan is volgende week al, op een volledig nieuw circuit in Qatar. Slaat Red Bull daar terug, of is Mercedes dan weer de sterkste? In het spannende en krankzinnige seizoen 2021 is helemaal niets zeker. Kijken dus!

08 november 2021

Verstappen op eenzame hoogte

Max Verstappen heeft in Mexico zijn negende seizoenszege behaald. Lewis Hamilton wist publiekslieveling Sergio Pérez nog net achter zich te houden en tweede te worden, terwijl polesitter Valtteri Bottas buiten de punten eindigde, maar wel de snelste raceronde op zijn naam schreef.

Op het op ruim twee kilometer hoogte liggende Autódromo Hermanos Rodríguez gaan de Red Bulls traditioneel als de brandweer. In 2017 en 2018 had Max de Mexicaanse Grand Prix al gewonnen en ook in 2019 had hij de race kunnen winnen.

In de trainingen zijn de paarse bolides niet te houden, maar als het er zaterdag echt om gaat, zijn de Mercedes ineens sneller. In de beslissende sessie zitten de Red Bulls te harken op de zachte kwalificatieband, waardoor ze genoegen moeten nemen met de tweede startrij, op ruim drie tienden van Bottas. De Fin, die Mercedes aan het eind van het seizoen gaat verlaten, is een tiende sneller dan Luis, zodat hij zijn derde pole van het seizoen pakt.

Een dag later beleeft hij totaal geen plezier van zijn goede uitgangspositie als hij om de een of andere reden besluit Max, die pal achter hem vertrekt, op weg naar de eerste bocht vrije doortocht te verlenen. De Nederlander maakt optimaal gebruik van zijn kans en duikt aan het eind van start/finish naast de Mercedes met startnummer 77 op. Bottas heeft Luis aan de andere kant naast zich en besluit uit voorzorg maar wat eerder in de ankers te gaan. Max remt tien meter later dan beide Mercedes en gaat trots als koploper de eerste bocht in, voor Luis.

Het wordt nog erger voor Bottas als hij vol wordt getorpedeerd door Ricciardo, die voor de eerste bocht compleet zijn rempunt mist en zijn aangezicht beschadigt. Bottas komt achterstevoren op de baan te staan en kan zijn weg als allerlaatste vervolgen. Zijn enige geluk is dat Tsoenoda en Mick in de chaos in de eerste bochten hun Waterloo vinden, waardoor de race wordt geneutraliseerd. Ricciardo en Bottas komen zich meteen bij hun team melden om de schade te repareren en komen weer in omgekeerde volgorde uit de pits, waarna ze achter de rest aan kunnen sluiten.

Bij de herstart slaat Max meteen een flink gat naar Luis, die hem daarom op het lange rechte stuk van start/finish, waar de Mercedes bloedsnel is, niet kan bedreigen. In het vervolg rijden ze, samen met Chicko in de tweede Red Bull, rap weg bij de rest van het veld, aangevoerd door Gasly in de AlphaTauri.

Max loopt langzaam maar zeker weg bij Luis, die op zijn beurt langzaam maar zeker onder druk komt van Chicko. De Mexicaan blijft ongeveer twee seconden achter de zevenvoudig wereldkampioen hangen. Opmerkelijk genoeg laat Red Bull een kans op een undercut schieten en in plaats daarvan helpt Mercedes Luis in de 29e ronde van zijn versleten mediums af.

Na zijn stop komt hij terug achter Leclerc, die hem in het bochtige gedeelte danig ophoudt. Red Bull laat de mogelijkheid schieten om Chicko een ronde na Luis naar de pits te halen, om zo van het oponthoud te profiteren. In plaats daarvan komt Chicko aan de leiding te liggen als Max in de 33e ronde zijn enige pitstop van de middag maakt. Chicko laat zeven ronden later eindelijk de harde band omleggen en gaat vanaf dat moment op jacht naar Luis.

Beetje bij beetje knabbelt hij op zijn nieuwere banden wat van zijn achterstand af. Vijftien ronden voor het eind zit hij weer op de staart van Luis. Zou hij de Mercedes kunnen inhalen? Op de rechte stukken gaat de zwarte machine als de brandweer. Zelfs met DRS komt Chicko nauwelijks dichterbij en in de krappe bochten is inhalen helemaal uitgesloten.

Dat merkt Bottas wel, die bij de herstart was ingehaald door Ricciardo en de rest van de race de achtervleugel van de McLaren zit te bestuderen. Slechts doordat de coureurs in de achterhoede achterlijk vroeg hun banden laten verwisselen weet hij wat plaatsen te winnen, maar daar blijft het bij. Dat zijn pitstop vervolgens volkomen in de soep loopt, past helemaal in het plaatje.

Tegen het eind van de race zijn de punten wel uit het zicht geraakt en besluit Mercedes Bottas nogmaals naar de pits te halen om Max het punt van de snelste raceronde af te pakken. Alsof de duivel ermee speelt, komt Bottas bij zijn pitstop precies achter Max terug op de baan, op twee ronden achterstand. Max heeft een dusdanige voorsprong op Luis dat hij Bottas in de weg gaat rijden om het bonuspunt vast te houden. Eventjes gaat Bottas hem voorbij, om kort daarna alweer blauwe vlaggen te krijgen, waardoor hij weer aan de kant moet voor Max.

Ten einde raad besluit Mercedes Bottas vlak voor tijd nogmaals van een nieuw setje zachte banden te voorzien. Ditmaal slaagt hij wel in zijn missie, want in de allerlaatste ronde verpulvert hij dan toch Max’ snelste raceronde. De kampioenschapsleider kan er niet mee zitten. Onbedreigd raast hij na ruim anderhalf uur racen als eerste voor de 71e keer over start/finish, waardoor hij zijn negende seizoenszege behaalt.

Luis weet Chicko nog net achter zich te houden en finisht als tweede. De onderste trede van het podium is zodoende voor de local hero, tot vreugde van de in groten getale toegestroomde fans. Op ruim een minuut achterstand eindigt Gasly als vierde, voor de Ferrari’s van Leclerc en Science, die in de slotfase op last van het team nog tweemaal van plek waren gewisseld.

Fattle komt na een sterk, doch vrij onzichtbaar optreden als zevende aan de finish, voor Rijkunnen, die Alfa Romeo aan een broodnodig resultaat helpt. Hij blijft Alonso, de andere oudgediende, voor. Het laatste punt gaat naar Norris, waardoor McLaren Mexico met een lullig puntje verlaat.

Buiten de punten finisht Giovinazzi, die in de openingsfase trots op de zevende plek rondreed, maar na een veel te vroege stop achter Ricciardo en Bottas klem kwam te zitten en zeeën van tijd verloor. In de slotfase waren de rollen omgedraaid en werd hij door Ricciardo opgejaagd. Ocon komt niet verder dan de dertiende plaats, voor Stroll, die na een motorwissel en een crash in de kwalificatie als laatste was gestart. Bottas wordt vijftiende na een hopeloos optreden, voor Russle, die in de slotfase niet vooruit te branden was en alleen teamgenoot Latifi en Marsepein achter zich houdt.

Door zijn overwinning vergroot Max zijn voorsprong naar 19 punten. Volgende week is het Formule 1-circus te gast in Brazilië, op Interlagos, eveneens een Red Bull-circuit. Het ziet er dus goed uit voor Max, maar als de afgelopen maanden iets geleerd hebben, dan is het wel om dit seizoen altijd het onverwachte te verwachten.

07 november 2021

Met de hakken over de sloot

BSG heeft zich in de subtop van klasse 1B genesteld door het vierpuntenduel tegen Spijkenisse met 5½-4½ te winnen, een nipte overwinning die wel ruimer had kunnen uitvallen.

De derde ronde van de KNSB-competitie stond in het teken van de verscherpte coronamaatregelen die onlangs van kracht zijn geworden en waar niemand echt gelukkig mee was. Toch verscheen uiteindelijk iedereen met een geldige QR-code aan de start van de belangrijke wedstrijd tegen Spijkenisse.

Uit voorzorg had BSG 2 zelfs de afwisselend actieve John Markus opgetrommeld om te komen spelen in het geval dat iemand niet door de coronatest zou komen. De 70-jarige Naardenees mijmerde over de laatste keer dat hij tegen Spijkenisse speelde, wat begin 2005 geweest moet zijn. Destijds vocht BSG, toen nog met Grote Namen als Leon Pliester en Kick Langeweg in de gelederen, tegen degradatie. Van zwakke broeder Spijkenisse moest gewonnen worden. Dat lukte ook, maar genoeg voor lijfsbehoud in de eerste klasse was het uiteindelijk niet.

Bijna twee decennia later stonden de teams op een grauwe novemberdag weer in diezelfde eerste klasse en in hetzelfde Denksportcentrum tegenover elkaar. Beide teams hadden de vorige wedstrijd verloren en waren er, met name gelet op het resterende programma, alles aan gelegen te winnen. Waar BSG met het basisteam aan de start verscheen en traditiegetrouw met de opstelling had gehusseld, kwamen de bezoekers met slechts één Lahaye op en speelden ze in een vrij voorspelbare formatie. In tegenstelling tot de vorige wedstrijd konden ze ditmaal wel over kopman Rick Lahaye beschikken.

De wedstrijd begon voorspoedig voor BSG, maar desondanks vielen de eerste resultaten nogal tegen. Frans bereikte met wit niet veel tegen Joey Brokaar en besloot al gauw de vredespijp te roken (of toch een sigaret?). Ook Iskander kwam niet verder dan remise nadat tegenstander Semen Minyeyevtsev al na zes zetten bijna volledig door zijn tijd was. Als klap op de vuurpijl sloeg Coen in een gewonnen pionneneindspel de verkeerde pion, waarna hij eveneens met remise genoegen moest nemen tegen Thijs van Dam.

Beter verging het FM Henk aan het vierde bord. Hij kreeg al gauw een stelling met aanvalskansen tegen de koning van Erik Both. Kort voor de tijdcontrole had hij het punt binnen. Daar stond tegenover dat Ton op zijn geliefde derde bord tegen Rick Lahaye vanuit een prettige stelling de bietenbrug opging.

Ewood scoorde aan het tweede bord een vrij overtuigende overwinning op Daniël 7huizen. Vanuit de opening kreeg hij eveneens aanvalskansen, wat eerst tot dame- en daarna tot koningswinst leidde. Daar stond tegenover dat Ruben het aan het kopbord niet kon bolwerken tegen Maurits van der Linde.

De winst werd uiteindelijk binnengehaald door teamleider Timon, die Job Verheul de hele partij flink aan het denken zette en zijn eerste punt van het seizoen pakte. De voorsprong werd vervolgens geconsolideerd door Rein, die bijna de hele partij een pluspion had tegen Wilmar Meijer, maar wat krom kwam te staan en in een toreneindspel met remise genoegen moest nemen.

Het slotakkoord was voor het Apenhoofd, dat tegen jeugdtalent Ansh Jakhari een hele positionele bestrijdingswijze koos en heel goed kwam te staan. Alleen dat afronden… Na meer dan 80 zetten moest hij in een toreneindspel met remise genoegen nemen, maar daarmee was de eindzege wel een feit. Door de nipte 5½-4½-overwinning staat BSG na 3 speelronden gedeeld tweede met 4 matchpunten. Eenzame koploper is LSG 2, dat tot dusver alle wedstrijden gewonnen heeft. Rodelantaarndrager is UVS, dat nog puntloos is.

Ondertussen scoorde BSG 2 in de benedenzaal, zonder John Markus, eveneens 5½ punt tegen Rivierenland, waardoor het eerste achttal van BSG na 3 speelronden eveneens 4 matchpunten heeft en in klasse 4C eveneens gedeeld tweede staat.

BSG (2120) – Spijkenisse (2080) 5½-4½
1. Ruben Hilhorst (2037) – Maurits van der  Linde (2221) 0-1
2. Ewoud de Groote (2229) – Daniël Zevenhuizen (2205) 1-0
3. Ton van der Heijden (2274) – Rick Lahaye (2383) 0-1
4. Henk van der Poel (2233) – Erik Both (2140) 1-0
5. Jesper de Groote (2230) – Ansh Jakhari (2041) ½-½
6. Frans Borm (2109) – Joey Brokaar (2022) ½-½
7. Iskander Schrijvers (2023) – Semen Minyeyevtsev (2056) ½-½
8. Rein Brouwer (2019) – Wilmar Meijer (1983) ½-½
9. Timon Brouwer (2030) – Job Verheul (1873) 1-0
10. Coen van der Heijden (2015) – Thijs van Dam (1873) ½-½

Over drie weken staat de verre uitwedstrijd tegen middenmoter Vianen (Noordoost-Brabant, niet Utrecht) op het programma, een team dat ongetwijfeld nog wraak wil nemen voor de degradatie in 2010. Uitkijken dus. In ieder geval heeft BSG in de eerste 3 duels 2 overwinningen geboekt, dus kunnen de komende ronden met vertrouwen tegemoetgezien worden.

25 oktober 2021

Van jager naar prooi

Max Verstappen heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten gewonnen. In een zinderende wedstrijd was hij te sterk voor Lewis Hamilton, die nog wel de snelste raceronde op zijn naam zette. Op gepaste afstand kwam Sergio Pérez als derde over de streep.

Er valt geen peil te trekken op het kampioenschap van 2021. Waar Luis in het begin de beste papieren leek te hebben, trok Max in de vroege zomer het initiatief naar zich toe, om zijn voorsprong net voor de zomerstop weer te verspelen. Sindsdien ontlopen de kemphanen elkaar nauwelijks wat en wisselt de leiding in het WK bijna doorlopend van hand. Nadat Max in Turkije met een vrij saaie tweede plaats de leiding in het kampioenschap had overgenomen, wilde Luis op het fraaie Circuit of the Americas weer terugslaan.

In de kwalificatie maken de beste coureurs van dit moment er ook een fraai schouwspel van. Helemaal aan het eind van de beslissende sessie perst Max er een superrondje uit, waardoor hij op de valreep de pole voor zich opeist. Luis volgt op twee tienden en is maar fractioneel sneller dan Chicko, die knap derde is. Bottas, de winnaar van twee weken geleden, is slechts vierde op ruim een halve seconde achterstand en mag na weer een motorwissel pas als negende starten, tussen de AlphaTauri’s en nog achter de Ferrari’s en de McLarens.

Bottas’ absentie vooraan betekent dat Luis in zijn eentje de twee Red Bulls moet afstoppen. Het lijkt hem niet te deren, want als de lichten doven, komt hij erg goed van zijn plaats, waardoor hij in de eerste bocht naast Max opduikt. Zoals verwacht drukt hij Max de uitloopstrook op. Max verliest wat momentum en ziet Chicko nog langszij komen. De Mexicaan houdt meteen in, waardoor Max meteen achter Luis aan kan.

De kopgroep van drie loopt meteen hard weg bij de rest van het veld, aangevoerd door Leclerc. Max dringt aan bij Luis en heeft zelfs ronde na ronde DRS, maar het is steeds maar niet genoeg om de Mercedes te verontrusten. Ten einde raad besluit Red Bull de strategie die Mercedes in Bahrein met succes had toegepast te kopiëren, dus wordt Max al na tien ronden van zijn mediums afgeholpen. Zijn pitstop is niet heel snel, maar zijn outlap op nieuwe harde banden is dat wel. Als Luis drie ronden later stopt, komt hij ruimschoots achter de Red Bull met startnummer 33 op de baan.

Chicko heeft inmiddels zijn tweede setje mediums om laten leggen en verliest de koplopers kort na zijn pitstop uit het oog omdat zijn drinksysteem niet werkt, wat geen pretje is in het altijd zomerse Texas. Aanvankelijk blijft het gat tussen de koplopers rond de zes seconden schommelen, maar als Luis ineens het tempo opvoert, slinkt het zienderogen. Het noopt Max tot wederom een vroege stop. Halverwege de race duikt hij voor de tweede keer de pits in voor een nieuw setje harde banden. Hij komt vlak achter Chicko de baan op. De Mexicaan laat hem gauw voorbij, om nog diezelfde ronde eveneens een setje harde banden te halen.

Luis rijdt dan vrolijk aan kop. Hij hoeft aanvankelijk weinig van zijn voorsprong in te leveren, maar als zijn banden het langzaam maar zeker beginnen op te geven, laat hij zijn tweede setje harde banden monteren. Hij komt bijna negen tellen achter Max de baan op, maar rijdt op zijn veel nieuwere banden al gauw het gat dicht. Max verhoogt in de slotfase het tempo, waarna Luis nog maar heel langzaam dichterbij komt. Het gaat dan nog maar met tienden in plaats van seconden per ronde.

Cruciaal voor Max is dat hij Luis niet in zijn DRS-bereik laat komen. Keer op keer slinkt het gat tot net iets meer dan een seconde bij het DRS-detectiepunt. In de een-na-laatste ronde gaat het nog bijna mis als Mick verzuimt op het lange rechte stuk aan de kant te gaan als hij voor de tweede keer in de middag op een ronde gezet wordt, waardoor hij Max in de laatste sector danig ophoudt en Luis dichterbij kan komen. Het blijkt niet genoeg, dus komt Max na 56 enerverende ronden als eerste over de finish, met Luis op zijn staart.

Een moegestreden Chicko wordt derde, gevolgd door Leclerc. Op gepaste afstand komt Ricciardo als vijfde over de finish. Bottas krijgt in de slotfase Science te pakken, die eerder nog in gevecht was met Ricciardo en niet bepaald blij was met hoe de Texaans pratende Australiër hem naast de baan had gedrukt. Norris wordt nogal anoniem achtste.

Op meer dan een ronde achterstand eindigt Tsoenoda als negende, waarmee hij nog twee puntjes voor AlphaTauri pakt, dat Gasly vroeg in de race met een gebroken ophanging zag uitvallen. Fattle pakt het laatste punt na twee late pitstops. Giovinazzi vist zodoende net achter het net, net als teamgenoot Rijkunnen, die door een spin in de slotfase naar de dertiende plaats terugvalt tot achter Stroll in de andere Aston Martin. Russle bekroont een anoniem optreden met een veertiende plaats, terwijl teamgenoot Latifi na een vroege pitstop om een neus te vervangen vijftiende wordt. Ze blijven alleen de Schildpadden van Mick en Marsepein voor, die door het uitvallen van Gasly en beide Alpines zestiende en zeventiende worden.

Door zijn achtste seizoenszege verdubbelt Max zijn voorsprong in het kampioenschap op Luis, die in zijn achtervolging nog wel de snelste raceronde op zijn naam had gebracht. Met nog vijf races te gaan scheiden slechts twaalf punten de titelpretendenten. Over twee weken gaat de strijd verder in Mexico.

23 oktober 2021

NK Schaken: het knock-outtoernooi II

De Nederlands kampioene is inmiddels bekend, net als de vier spelers die over een maand om de algemene titel gaan strijden. Waar Anne Haast haar vijfde titel pakte, gaan Robin Swinkels, Roeland Pruijssers, Hing Ting Lai en Max Warmerdam onderling uitmaken wie Nederlands kampioen wordt.

Eerder deze week had ik al verslag gedaan van het knock-outtoernooi dat toen halverwege was. Na twee ronden stonden er op de rustdag nog drie barrages met versneld tempo op het programma:

Hing Ting Lai – Ruud Janssen
Sipke Ernst – Nico Zwirs
Hugo ten Hertog – Erik van den Doel

De eerste tweekamp die beslist was, was die tussen Sipke Ernst en Nico Zwirs. In zijn zwartpartij offerde Zwirs een kwaliteit waar hij heel veel compensatie voor kreeg. In het eindspel kon alleen hij nog winnen, maar uiteindelijk werd dan toch de vredespijp gerookt. Met wit beukte hij er vervolgens dwars doorheen.

Zwirs – Ernst, stelling na 16…Tad8.

Ernst had zojuist nogal zorgeloos zijn toren naar d8 gespeeld en werd volkomen verrast door 17.g5 en de dame wordt ingesloten. Na 17…Lxd3 18.gxh6 Le4 19.hxg7 Kxg7 20.Te1 Lxd5 had hij nog wel twee stukken ter compensatie, maar dat was bij lange na niet genoeg. Zwirs dus door.

Iets langer duurde de tweekamp tussen Hugo ten Hertog en Erik van den Doel. Daar zag het aanvankelijk nog niet naar uit. Net als in de tweede klassieke partij kwam The Duke voordelig uit de opening, maar blies hij zijn eigen stelling met een doorbraak in het centrum op. In de tweede rapidpartij hoefde Van den Dull alleen nog maar met wit remise te maken. Na een weinig enerverende opening lag dat doel binnen handbereik.

Van den Doel – Ten Hertog, stelling na 22…Tfe8.

Na 23.Lxf5 Txe5 24.Txe5 Dxe5 25.Ld3 is er niet veel meer om voor te spelen. In plaats daarvan ging Van den Dull allerlei rare fratsen uithalen met 23.Pf3? Txe1+ 24.Pxe1 Lg4 25.Lh7+ Kh8 26.De4? De loper op h7 staat daar bijzonder ongemakkelijk en na 26…Td2 stortte wits damevleugel in.

In de vluggertjes kwam The Duke met wit vervolgens goed te staan, maar verklootte hij het eindspel volkomen. Van den Dull bleek ook niet over een fantastische eindspeltechniek te beschikken, waardoor hij met remise genoegen moest nemen. Met wit ging Van den Dull er vervolgens wel dwars doorheen, dus ging hij alsnog door.

De langste match was die tussen Hing Ting Lai en Ruud Janssen. Na creatief openingsspel wist Ruud zijn matige stelling in de eerste rapidpartij langzaam te verbeteren, waarna hij zelfs aan meer mocht denken. Na een herhaling van slechte zetten werd de vrede echter getekend. Daarna mocht Ruud met wit aanleggen. Hij kwam ook heel ver in een lang eindspel, maar de volgende stelling zal nog wel een paar weken door zijn hoofd spoken.

Janssen – Lai, stelling na 103…Tb6.

Zwart had zojuist zijn toren een veldje naar rechts verplaatst over de zesde rij. Dat maakt een wereld van verschil, want na 104.Kd7 staat de toren te dichtbij om de koning te bestoken. 104…Tb7+ 105.Kc6 en zwart kan inpakken. Ruud deed echter 104.Td7 en gaf de winst na 104…Tb8 105.Ta7 Kg6 definitief weg met 106.Kd7 Kf6 en de koning houdt de pion onder schot. Tragisch!

In de snelschaakpotjes ging het nog verder mis toen hij met wit langzaam werd overspeeld en in slechte stelling door zijn vlag ging. Met zwart had een wanhoopsoffensief onverwachts succes. Nadat Lai iets te voorzichtig had gespeeld in de hoop zwarts tegenkansen in de kiem te smoren, kreeg hij het alsnog voor zijn kiezen:

Lai – Janssen, stelling na 38…Dh7.

Zwarts dame-achteruitzet 38…Dh7! was te veel voor Lai, die meteen opgaf vanwege 39.Kf1 Th1+ 40.Pg1 Dd3+ 41.Te2 Dxb1+ 42.Te1 Txg1+ 43.Kxg1 Dxe1+ en wit is volledig kaalgeplukt. Nog erger is 40.Ke2 Dd3#. Wat een comeback! Toch blijkt Lai in een remisestelling te hebben opgegeven. De computers braken meteen 39.Ph4! als redding uit, met het idee het paard te offeren om een luchtgaatje te maken met f2-f3.

In de suddendeathpartij had Janssen wit en gebruikte hij het witvoordeel om belachelijk slecht uit de opening te komen, waarna hij geen kans meer kreeg. Lai dus ook door.

Hing Ting Lai – Ruud Janssen ½-½ ½-½ 1-0 0-1 1-0
Sipke Ernst – Nico Zwirs ½-½ 0-1
Hugo ten Hertog – Erik van den Doel 0-1 1-0 ½-½ 0-1

Derde ronde

Zodoende waren de acht finalisten bekend. Op donderdag en vrijdag werden de klassieke partijen gespeeld en zaterdag was dan de eventuele barrage.

Hing Ting Lai (2439) – Casper Schoppen (2496) 0-1 1-0

Schoppen zal zichzelf na de klassieke partijen nog wel het hardst voor zijn hoofd geslagen hebben. Na een gedegen zwartoverwinning had plaatsing voor het NK slechts een formaliteit moeten zijn, maar in plaats daarvan ging hij met wit na een raar gespeelde partij de bietenbrug op.

Schoppen – Lai, stelling na 8.Ld3.

Hier schijnt 8…Pxg3 9.fxg3?! helemaal in te zijn. Mijn livebook oordeelt dat wit gewonnen staat, maar dat lijkt me wel erg optimistisch. Die halfopen f-lijn is leuk, maar wits centrum kan ook zwak worden. Lai toonde de nadelen van de witte opzet aan door gauw zwartveldige lopers te ruilen, waarna hij positioneel beter kwam te staan en Schoppen zijn eigen stelling opblies in de hoop een tegenaanval op touw te zetten. Die kwam niet van de grond en al gauw keerden de verzwakkingen zich tegen hem. Dat werd dus snelschaken!

Roeland Pruijssers (2561) – Nico Zwirs (2439) 1-0 ½-½

In het Apeldoornse onderonsje wist Pruijssers met wit een lastig eindspel op een studieachtige manier te winnen. Met zwart kwam hij onder druk te staan, maar maakte hij in een wat minder eindspel vrij soepel remise, waardoor hij zich plaatste voor het NK.

Erik van den Doel (2601) – Max Warmerdam (2562) ½-½ 0-1

Ook Wax Marmerdam plaatste zich zonder barrages voor het NK. In de eerste partij zat Van den Dull slap stukken te ruilen tot de remise een feit was. Met zwart kreeg hij het vervolgens voor zijn kiezen, al was Marmerdam niet helemaal tevreden over de afronding. En terecht!

Warmerdam – Van den Doel, stelling na 29…c5.

Zwart is volledig overspeeld en met 29…c6-c5 probeert hij de boel nog te compliceren. Simpel en goed is 30.bxc5 Dxb2 31.Lxb2 en zwarts stelling lazert als een kaartenhuis in elkaar. In plaats daarvan kwam 30.e6+? cxd4 31.exf7 Td8 en ineens was het niet meer zo makkelijk. Zwarts lopers zijn sterk, her en der hangen pionnen en wits koning staat wat op de tocht. Wits overwinning staat op losse schroeven. Gelukkig voor Marmerdam speelde Van den Dull het vervolg in tijdnood heel slecht, waardoor hij nog voor de tijdcontrole kon opgeven.

Robin Swinkels (2509) – Ilias van der Lende (2388) ½-½ 1-0

Net als tegen Sokolov miste Swinkels de nodige kansen om de match al eerder te beslissen, maar uiteindelijk lukte het wel, waardoor hij volkomen verdiend naar het NK mag. Interessant genoeg lukte het hem opnieuw niet om met wit te winnen, ondanks dat hij na de opening geweldig leek te staan. Met zwart had hij al snel zijn openingsproblemen overwonnen en sloeg hij een wanhoopsoffensief koelbloedig af, waardoor hij zijn derde overwinning met zwart scoorde.

Vandaag volgde dan de barrage tussen Lai en Schoppen. Lai schopte Schoppen in de eerste partij van het bord, waarna Schoppen met wit de gelijkmaker moest zien te maken. Hij kwam heel ver, maar toen gebeurde er dit:

Schoppen – Lai, stelling na 74…Df8.

Zwart staat met de rug tegen de muur en na 75.c5! gaat hij spoedig mat. Schoppen koos echter voor 75.Kb6 en werd toen onaangenaam verrast door 75…Dd6+! Na 76.Dxd6 was het pat en daarmee gaat Lai, de invaller voor Lucas van Foreest, naar het NK.

De vier NK-deelnemers zijn dus:

Max Warmerdam (2562)
Roeland Pruijssers (2561)
Robin Swinkels (2509)
Hing Ting Lai (2439)

NK Vrouwen

Bij de dames won Anne Haast weer eens. Zij is toch altijd degene die haar zenuwen het best de baas is, waardoor ze steeds boven komt drijven, want echt heel indrukwekkend speelde ze ook weer niet. Met 5 uit 7 was ze een punt los bij de rest. Van de achtervolgers was Eline Rubers te wisselvallig, terwijl veelvoudig dameskampioene Dzjautsjien Peng (zoals tegenwoordig helaas gebruikelijk) een serie raadselachtig zwakke partijen kende. De andere deelneemsters gingen onder druk toch steeds weer rare fratsen uithalen, wat soms tot tragikomische taferelen leidde. Geregeld werden straalgewonnen stellingen door afgrijselijke blunders weggegeven. Goed voor de amusementswaarde, maar als liefhebber hoop je toch dat er een keer een Nederlandse Polgár opstaat die iedereen even de patat op de bakkes komt geven.