Max Verstappen heeft de maand oktober met een overtuigende overwinning afgesloten. In Mexico behaalde hij met overmacht zijn tweede zege van het seizoen en de derde zege uit zijn carrière. Ondertussen haalde Hamilton zijn vierde wereldtitel binnen.
Na de zomerstop was Luis niet meer te houden. Niemand kreeg vat op hem. Grote rivaal Fattle beet zijn tanden op hem stuk en teamgenoot Bottas werd iedere race dikker verslagen. Het resultaat was dat Luis de ene na de andere pole opeiste en de ene na de andere race won. Hij arriveerde in Mexico in de wetenschap dat een vijfde plaats genoeg was voor de titel.
Liever behaalde Luis de titel in stijl, maar op het spekgladde Autódromo Hermanos Rodríguez had hij de grootste moeite zijn wagen in het juiste spoor te houden. Het betekent dat de kwalificatie aanvankelijk wordt gedomineerd door Max, die in de tweede sessie ineens een superronde rijdt en eenzaam aan kop gaat. Zou hij voor het eerst van pole vertrekken? Het antwoord is nee. Pas in de laatste sessie heeft Fattle een pasklaar antwoord, waardoor hij de pole opeist. Max rest slechts een plek op de eerste startrij, voor de Mercedes van Luis en Bottas, waar hij niet echt blij mee is.
Nog minder blij is Ricciardo, die bijna een seconde op Max moet toegeven en slechts zevende is. Door een motorwissel mag hij alleen voor de Toro Rosso’s van Hartley (die in de kwalificatie een motorblok opblies) en Gastly (de vervanger van Kwjat die in de kwalificatie niet eens in actie kwam) en McLarens, die eveneens motoronderdelen hadden laten vervangen, van start gaan.
Als de lichten doven, komt Max goed weg. Hij wurmt zich in de eerste bocht langs Fattle. De Duitser komt in de verdrukking en ziet ook Luis nog passeren. Hij slaagt erin zowel Max als Luis te raken, waardoor hij zijn voorvleugel beschadigt en Luis’ achterband lekprikt. Het betekent dat de twee zich aan het eind van de eerste ronde zich bij hun team kunnen melden voor een reparatiestop, waarna ze zich in de achterhoede terugvinden.
Vooraan slaat Max gauw een gat naar Bottas, die op zijn beurt bij Ocon wegloopt. Achter hen rijden Hülkenberg en local hero Pérez. Rijkunnen vindt zich nog tussen de Williams’ terug, terwijl Ricciardo’s inhaalrace al na vijf ronden voorbij is als hij plotseling in de pits staat met kennelijk weer een geplofte Renault.
Ondertussen zitten Fattle en Luis klem in de achterhoede. Waar Fattle nog met andere coureurs in gevecht is, kan Luis amper een vuist maken. Na 22 ronden wordt hij door Max al op een ronde gezet. Pas daarna weet hij voorzichtig wat plaatsjes te winnen.
Vanwege de lage bandenslijtage kijken de meeste teams qua strategie de kat uit de boom. Force India doet dat niet en haalt beide coureurs vroeg in de race naar de pits. Het blijkt een kostbare fout, want als Hartley halverwege de race voor de zoveelste keer dit weekend zijn Renault opblaast, komt de virtuele safetycar op de baan, waardoor iedereen zonder veel tijdverliezen banden kan verwisselen.
Het betekent dat Rijkunnen naar de derde plaats oprukt. De Force India’s profiteren nog wel van Hülkenbergs zoveelste uitvalbeurt. De Duitser moest zijn Renault op het lange rechte stuk opeens aan de kant van de weg parkeren en via de voorkant van de bolide uitstappen.
Na de onderbreking neemt Max een steeds grotere voorsprong op Bottas en Rijkunnen. Achter hen rijden Fattle en Luis nog met het mes tussen de tanden. Fattle moet minimaal tweede worden om het kampioenschap spannend te houden, maar nadat hij Stroll en de Force India’s voorbij is gereden, ligt hij vierde, op een enorme achterstand van het podium.
Luis werkt zich in de slotfase pas de punten in. Hij komt aan de staart van Alonso, die op zijn beurt Magnussen probeert in te rekenen. Vanwege de bedroevende topsnelheid van zijn McLaren lukt het niet. Luis heeft het op zijn beurt moeilijk om in de bochten in de buurt bij de McLaren te blijven. Als hij eindelijk een goede slipstream heeft, verkoopt Alonso zijn huid zo duur dat Magnussen heel hard bij de vechtersbazen wegrijdt. Het betekent dat Luis hem ook niet meer te pakken krijgt, zodat hij met een negende plek genoegen moest nemen. Vanwege Vettels vierde plaats was het ruim voldoende voor zijn vierde titel.
Ondertussen was Max al lang en breed gefinisht. Met een dominant optreden behaalde hij zijn tweede zege van het seizoen. Bij de feestelijkheden na afloop werd dat feit wat naar de achtergrond verdrongen door Luis’ wereldtitel, maar het gaf wel hoop voor de toekomst. Waar Red Bull in het begin van het seizoen geen antwoord had op het enorme tempo van Mercedes en Ferrari, domineren ze nu races.
Achter Max en de Finnen likte Fattle zijn wonden. Ondanks dat hij lange tijd aan kop ging in het kampioenschap zag de Duitser Luis op 4-4 komen. Het ging allemaal mis in Singapore, een van de weinige races waarin Fattle vanaf pole mocht vertrekken. Waar Luis elf keer de snelste was op zaterdag, was Fattle dat maar vier keer. Erger was dat hij alleen in Hongarije zijn pole in een zege wist om te zetten: in Rusland glipte Bottas er bij de start langs en in Singapore en Mexico waren zijn kansen na de eerste bocht al verkeken. Tel daarbij de motorproblemen in Maleisië en Japan bij op en het plaatje is compleet.
Als vijfde eindigde Ocon, voor de verrassende Stroll en Pérez. Magnussen wist Luis nog net achter zich te houden, terwijl Alonso het laatste puntje pakte. Over twee weken wordt in Brazilië de een-na-laatste race van het seizoen gereden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten