06 juni 2021

Pérez wint, Verstappen baalt en Hamilton faalt

Sergio Pérez heeft de Grand Prix van Azerbeidzjan gewonnen, voor Sebastian Vettel en Pierre Gasly. Max Verstappen viel in de slotfase uit door een klapband, terwijl Lewis Hamilton door een remfout buiten de punten eindigde.

Net als in Monaco is het Baku City Circuit omgeven door vangrails. Een foutje is zo gemaakt en wordt direct afgestraft, zoals Max in de laatste vrije training moet ondervinden. Even later gaat het er in de kwalificatie helemaal hard aan toe en vliegen er niet minder dan vijf auto’s de vangrails in. Stroll en Giovinazzi rijden nog voordat ze een tijd hebben neergezet hun auto’s de muur in en moeten achteraan starten. Ricciardo klapt aan het eind van de tweede sessie de muur in, waarna de sessie ook niet meer hervat wordt, terwijl Tsoenoda en Science een voortijdig einde aan de slotsessie maken door op een merkwaardige manier achter elkaar te crashen.

Winnaar van de crashes is Leclerc, die voor de tweede race op rij de snelste is en nu ook echt van pole mag starten. Tweede is Luis, wat de Brit na de moeizaam verlopen vrije trainingen als een grote verrassing beschouwt. Max baalt daarentegen van zijn derde plaats, omdat hij het idee had dat hij het zonder de rode vlag beter had kunnen doen. Gasly is verrassend vierde, voor Science en Norris. De lachende Brit moet echter drie plekken inleveren omdat hij bij een rodevlagsituatie niet meteen naar de pits was gegaan, maar nog een ronde was doorgereden. Zodoende schuiven Chicko, Tsoenoda en Alonso een plekje op.

Een dag later maakt Chicko in de eerste twee bochten nog twee plekken goed, zodat hij aan de staart zit van teamgenoot Max. De koppositie is dan nog in handen van Leclerc, maar niet voor lang. Al in de tweede ronde blaast Luis hem op het lange rechte stuk zelfs zonder DRS finaal voorbij. Leclerc kan nog een tijdje bijblijven, waardoor hij zelfs DRS kan gebruiken om Max voor te blijven. De patstelling wordt doorbroken op het moment dat Leclerc geen DRS meer heeft, waarna de Red Bulls hem naar de vierde plek terugverwijzen. Leclercs rol vooraan is definitief uitgespeeld als hij kort daarna nieuwe banden om laat leggen.

Max rijdt het gat naar Luis gauw dicht, waarna Mercedes de zevenvoudig wereldkampioen maar gelijk naar de pits haalt. De stop duurt bijna drie tellen langer dan nodig en als Max een ronde later in een mum van tijd van nieuwe banden wordt voorzien, komt hij ruim voor Luis terug op de baan. Tot overmaat van ramp weet ook Chicko hem, ondanks een matige stop, te overcutten.

Koploper is dan Fattle, die als elfde was gestart en dus op een fonkelnieuw setje zachte banden aan de race was begonnen. Hij is dusdanig snel dat hij uit de klauwen van Max weet te blijven. Hij hoeft de koppositie pas op te geven op het moment dat hij zelf de harde banden om laat omleggen. Hij valt terug naar de zevende plaats, vlak achter polesitter Leclerc, die via de pitstops ook nog zijn plek was kwijtgeraakt aan Gasly.

De vierde plaats is dan in handen van Stroll, die als enige coureur nog niet gestopt is en op de harde banden een prima tempo rijdt. Zijn hoop op een goed resultaat vervliegt als zijn linker achterband in de dertigste ronde bij een snelheid van dik 300 kilometer per uur spontaan de geest geeft. De Canadees kan gelukkig ongedeerd uitstappen en vanwege de ravage wordt de race meteen geneutraliseerd.

Van de gebruikelijke pitstopchaos is geen sprake, onder andere omdat de pitstraat meteen wordt gesloten. Wanneer de pitstraat wordt geopend zit het veld weer dicht op elkaar en gaan alleen in de achterhoede wat coureurs de pits in. De stop van Schumacher loopt bijna uit op een ramp als er een wiel niet goed wordt gemonteerd, maar de Duitser weet zijn auto nog net op tijd te stoppen, waarna zijn Haas wordt teruggeduwd en het wiel er alsnog op kan. Schumacher blijft teamgenoot Marsepein, die zich aan het eind van de neutralisatie mag unlappen, zelfs voor.

Bij de herstart trekt Max meteen een gat naar Chicko, die meteen zwaar onder druk komt van Luis. Net als eerder in de race weet de Mexicaan de Mercedes achter zich te houden. Fattle gaat op zijn beurt langs Leclerc en Gasly, waardoor hij ineens vierde ligt. In de achterhoede maakt Science, die veel tijd had verloren doordat hij na zijn pitstop een bocht had gemist, weer wat plaatsjes goed.

Max heeft ondertussen een veilige voorsprong van vijf seconden op Chicko, die Luis op precies genoeg achterstand houdt. Zou Red Bull voor het eerst in bijna vijf jaar weer een dubbelzege behalen? Het antwoord is nee, want vijf ronden voor tijd gaat er opeens een donkerblauwe auto met rode letters dwars op het rechte stuk. Het zal toch niet… en toch is het zo. Met de finish in zicht vliegt Max door een klapband snoeihard de muur in.

De race wordt meteen geneutraliseerd en vervolgens afgebroken. De laatste twee ronden moeten nog wel worden uitgereden. Chicko start de minirace op pole, voor Luis, Fattle en Gasly. Als de lichten voor de tweede maal doven, verprutst hij zijn start. Luis neemt meteen de leiding. Zou hij alsnog met de overwinning aan de haal gaan? Het antwoord is nee, want hij schiet ogenblikken later met blokkerende wielen rechtdoor de uitloopstrook op, waar hij het hele veld aan zich voorbij ziet razen. Weg zege, weg leiding in het kampioenschap.

Even later komt Chicko voor de tweede keer in zijn carrière als winnaar over de streep, voor Fattle. Gasly weet in de slotronde een aanval van Leclerc vakkundig af te slaan, waardoor hij voor de polesitter eindigt en voor de derde keer naar het podium mag. Norris wordt vijfde, terwijl Alonso uit het niets naar de zesde plaats oprukt. Tsoenoda maakt het feest voor AlphaTauri compleet met een zevende plaats, voor Science, Ricciardo en Rijkunnen.

Net buiten de punten valt Giovinazzi, de wel de eer heeft om voor Bottas te eindigen. De Fin leek nog in Finland te zijn achtergebleven en een vervanger te hebben gestuurd. Geen moment kon hij aantonen waarom hij in de beste auto van het veld hoorde te rijden in plaats van bijvoorbeeld Russle. De Brit leek door de chaos een voorzichtige kanshebber om zijn eerste punten voor Williams te scoren, maar daar stak een nukkige versnellingsbak in de slotfase een stokje voor.

Schumacher en Marsepein hebben op hun beurt de eer om Luis te kloppen, terwijl Latifi als laatste eindigt vanwege een tijdstraf voor hetzelfde vergrijp als Norris in de kwalificatie. Naast Russle, Max en Stroll kwam ook Ocon niet aan de finish nadat vroeg in de race zijn turbo kapot was gegaan.

Na afloop is de sfeer bij Red Bull uitgelaten. Door Chicko’s overwinning vergroten de Oostenrijkers hun voorsprong bij de constructeurs op Mercedes, terwijl de Mexicaan zelf naar de derde plek in het kampioenschap oprukt. Zelfs Max is ondanks de pijn van een gemiste zege na afloop redelijk aanspreekbaar. Door Luis’ blunder blijft hij het kampioenschap aanvoeren.

Heel anders is de stemming bij Mercedes, dat helemaal geen punten aan de race overhoudt. Luis, die bij de herstart per ongeluk een schakelaar had omgezet waardoor zijn rembalans niet goed was, kon na afloop amper een woord uitbrengen. Hij sprak van een humbling experience. Een lesje nederigheid dus na de harde woorden in Monaco. Over twee weken krijgt hij in Frankrijk de kans op eerherstel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten