23 september 2012

Zzzzingapore

Fattle wint slaapverwekkende nachtrace

De wagens zien er zo mooi uit in kunstlicht, het is geweldig om 's nachts te rijden en het circuit is omringd door de mooiste architectonische hoogstandjes: de Grand Prix van Singapore is een blijvertje. Jammer genoeg was de race niet meer dan een strontvervelende optocht, die het publiek in slaap suste. Fattle profiteerde van de pech van anderen en reed onbedreigd naar zijn tweede overwinning van het seizoen, voor Button en klassementsleider Alonso.

Deze week werd de voorlopige Formule 1-kalender van volgend jaar bekendgemaakt. Een opvallende afwezige: de Grand Prix van Valencia, het Monaco van Spanje. Het stratencircuit is nooit populair geworden: het publiek bleef weg en de Grand Prix werd steevast verkozen tot de saaiste van het jaar, hoewel de laatste editie best aardig was. Hoe anders zit dat met Singapore, hoewel de race behalve een crashschandaal weinig interessants heeft gebracht. De race duurt lang, het circuit is weinig inspirerend, maar uitputtend en inhalen is bijna uitgesloten. Toch heeft men het evenement in het hart gesloten. Een nachtrace is immers van een andere orde dan een dagrace.

Luis op pole

In de kwalificatie was Luis van een andere orde. Fattle, die tot dat moment steeds de snelste was geweest, moest beteuterd toezien hoe hij ook nog tekortkwam op Pastoor, die hem zonder pardon van de eerste startrij verdrong. Nu mocht hij de tweede startrij delen met Button. Alonso kon geen vuist maken en moest genoegen nemen met de vijfde plaats. DRS'ta verraste met een zesde plaats, nog voor een tegenvallende Webber. Er waren sowieso veel teleurstellende optredens: zo kwam Renault met een achtste (Schrootjean) en twaalfde (Räikkönen) plaats niet goed voor de dag, net als de Saubers (Pérez 14e en Co Biaggi slechts 18e), terwijl Senna een erbarmelijke kwalificatie achter de rug had: hij crashte en moest na een versnellingsbakwissel als 22e starten, twintig plekken achter zijn teamgenoot.

Bandenstrategie

Voor de start werd er flink gespeculeerd over de te volgen bandenstrategieën. Zo hadden de Mercedes-coureurs hun kwalificatie opgeofferd om op nieuwe banden te kunnen starten. Ze hadden zelfs de keuze of ze op de superzachte banden zouden starten, zoals de meeste coureurs, of op de zachte banden, die weliswaar een stuk langzamer waren, maar ook slijtvaster. Uiteindelijk stond de hele top 10 op de superzachte banden. Slechts Hülkenberɡ, Vergne, de Saubers en wat achterhoedestumpers stonden op de hardere banden. De bandenslijtage zou een grote rol kunnen gaan spelen in de race, net als vorig jaar, toen de wagens in het middenveld niet meer vooruit te branden waren in de slotfase van de race.

Voorzichtige start

Alle bespiegelingen zouden geprullenbakkeerd kunnen worden als Luis en Pastoor elkaar in de eerste bocht uit de race zouden rijden. Dat gebeurde niet, al raakte de Williams-coureur in het gedrang twee plekjes kwijt: eerst haalde Fattle hem in en daarna glipte Button er ook nog langs. Nog erger was Massa eraan toe: in het gedrang reed Petjerov zijn band lek, waardoor beide coureurs naar de pits konden komen voor een tijdrovende, doch noodzakelijke reparatie.

Ongeduldig Red Bull leidt pitstops in

In de openingsfase van de race gebeurt er eigenlijk helemaal niks. Slechts in het middenveld en achterhoede vinden er wat gevechtjes plaats. Bij Red Bull is het geduld al gauw op: Webber wordt al vroeg naar de pits gehaald voor nieuwe banden. Hij valt terug tot achter de Marussia's. De timing roept vragen op, want Webbers rondetijden gaven geen aanleiding voor een bandenwissel. Fattle komt even later binnen en ook hij komt in het verkeer terug op de baan, maar hij vecht zich een weg omhoog. Als Luis even later ook stopt, ligt Fattle weer vlak achter hem en loopt in. Hülkenberɡ en Pérez besluiten pas laat te stoppen. Ze worden al snel door de koplopers ingerekend en komen na hun stop voorlopig niet meer in het stuk voor

Gearbox full of neutrals

Koploper Luis heeft het na zijn stop niet gemakkelijk, maar net als hij onder de druk van Fattle uit lijkt te komen, gaat zijn versnellingsbak in rook op. De auto kan alleen nog maar terugschakelen en dus moet Luis zijn bolide aan de kant zetten. Hij is daarmee gek genoeg de eerste uitvaller van de race. Fattle gaat naar de leiding, met Button enkele seconden achter hem.

Dynamisch kwartet

Webber komt halverwege de race voor de tweede maal naar de pits, ziet eruit als een driestopstrategie. Pastoor en Alonso komen een ronde later ook voor de tweede keer aan de pits. Waar Alonso van de hardere band wordt voorzien, krijgt Pastoor de zachtste band mee. De twee komen net achter Rosberg en Schrootjean de baan op. Al snel wordt er een treintje gevormd, waarin Alonso constant op Pastoor zit te jagen. De Venezolaan komt op zijn beurt geen moment in de buurt van Schrootjean en kan dus niet profiteren van zijn nieuwe banden. Hij kan slechts hopen dat de twee wagens voor zijn neus spoedig nieuwe banden laten monteren.

Omslagpunt

Even later is alles anders als Na Rain Komt Sunshine Crashikeyan op een traag punt crasht en het wrak niet tijdig kan worden weggesleept. Dus komt de safetycar in actie en gaat iedereen die nog niet gestopt is naar de pits. Zelfs Pastoor haalt weer nieuwe banden, waardoor hij terugvalt naar een tiende plaats. De lol was er natuurlijk al voor een groot deel vanaf en tot overmaat van ramp blijkt er tijdens de safetycarfase een hydraulisch lek te zijn, waardoor hij uit kan stappen. Weer geen punten.

Gênant moment

Als de race na vele langzame ronden wordt vrijgegeven, beleeft Button bijna nog een gênant moment, als hij wordt verrast door een bruuske remactie van Fattle en bijna op de Red Bull klapt. Hij kan echter nog op het laatste moment uitwijken. Dat kan Shoeface even later niet. Als Vergne Pérez buitenom probeert in te halen, verremt Shoeface zich gruwelijk.

De zevenvoudig wereldkampioen had het idee dat er iets mis was met de remmen, maar naar alle waarschijnlijkheid lag de fout bij datgene tussen de benzinetank en het stuur. Wat ook niet in zijn voordeel pleit, is dat hij vorig jaar dezelfde fout maakte. In ieder geval klapt de Mercedes in een enorme rookwolk op de Toro Rosso en desintegreert spectaculair. Vergne loopt naar de beduusde Shoeface toe. In plaats van hem de huid vol te schelden, waar hij alle recht toe had, geeft hij hem een vriendelijk klopje op zijn rug.

Nog wat rondjes achter de safetycar

In ieder geval kwam er een tweede safetycarperiode. Gelukkig hoefden de achterblijvers geen ronde meer in te halen, waardoor er weer snel geracet kan worden. Wel gaan rijders als Webber, Hülkenberg en Pérez, die "out of sync" waren, nu naar de pits en vallen ver terug. Aan de andere kant beschikken ze over iets nieuwere banden, zodat ze weer terrein kunnen goedmaken.

Briljante inhaalactie

Na de tweede herstart zorgt de oprukkende Massa voor het moment van de race. Het duel met landgenoot Senna lijkt in tranen te eindigen, maar wonder boven wonder loopt het goed af:

Waar Massa in de slotfase nog oprukt naar een achtste plek, gaat Senna's race bergafwaarts: hij raakt tegen het einde van de race zijn tiende plek kwijt aan Webber, waarna zijn auto ook nog eens de geest geeft. Daarmee is de ramprace voor Williams wel compleet. Voor Sauber komt er een passend einde aan het rampweekend: in de duels met Hülkenberg en Webber raken beide Saubers een deel van hun voorvleugel kwijt. Pérez finisht nog op de ondankbare elfde plaats, terwijl Co Biaggi en Hülkenberg nog achter Timo Glock eindigen.

Fattle onbedreigd

Vooraan verschuift er niks meer. Fattle wint onbedreigd voor Button, die op zijn beurt geen last had van Alonso. DRS'ta finisht op vier seconden van het podium als vierde, voor Rosberg, die beide Renaults in zijn nek had hijgen. Op last van het team liet Grosjean Räikkönen voorbij, maar die kon in de slotfase ook niet voor extra vuurwerk zorgen. Massa finisht als achtste voor Ricciardo, die Webber in de slotfase netjes in bedwang houdt en weer twee puntjes pakt.

Kampioenschap

In het kampioenschap deed Alonso het helemaal niet slecht met zijn derde plaats, opnieuw het hoogst haalbare, gegeven de omstandigheden. Toch liep Fattle tien punten op hem in. Zijn achterstand is nu 29 punten, nog altijd meer dan een Grand Prix-zege, maar het wordt toch tijd dat Alonso een keer gaat winnen. Verder ging Räikkönen Luis voorbij in het kampioenschap. De Fin heeft 45 punten minder dan Alonso, Luis 52 en lijkt definitief te zijn afgehaakt. Over Mark Webber en Jenson Button hoef ik het waarschijnlijk niet eens te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten