Normaalgesproken reageer ik niet zo snel op transfernieuws in de Formule 1. Vaak gaat het om verschuivingen binnen kleinere teams die wat mij betreft lood om oud ijzer zijn. Bij de topteams is de rijdersbezetting al jaren hetzelfde: Red Bull rijdt alweer vier seizoenen met Fattle en Webber, bij Ferrari is Alonso sinds 2010 de eerste man naast Massa, die overigens al sinds 2006 bij het team zit. Ook McLaren en Mercedes hebben sinds 2010 dezelfde rijdersbezetting gehouden, maar dat gaat nu veranderen.
De kogel is door de kerk: Luis vertrekt naar Mercedes. De geruchten gingen al langer dat Luis McLaren zou inwisselen voor Mercedes en het rommelde al een tijdje tussen de coureur en het team. Zo wilde Luis ineens graag zijn gewonnen bekers houden, die traditiegetrouw het team toekomen. Kennelijk was het meer dan een onderhandelingsstrategie en stuurde Luis bewust op een breuk aan met het team dat jarenlang had meegewerkt om zijn droom (Formule 1-coureur worden) te realiseren.
Koen Vergeer, een van de spaarzame hoogtepuntjes van FORMULE 1, sloeg de spijker op zijn kop in zijn column "Tot elkaar veroordeeld" in het laatste nummer van het blad:
"Wonnen ze nou maar een paar races achter elkaar, dan was er niks meer aan de hand, dan was alles weer koek en ei. Dan was die kleuter weer tevreden met zijn speelgoed en zette hij onmiddellijk zijn handtekening onder elk contract dat je hem voorhield."
Kennelijk was Luis' uitvalbeurt van afgelopen zondag de druppel die de emmer deed overlopen. De vraag is wat de emmer zo heeft doen vullen. Ik denk dat het met in ieder geval twee veranderingen heeft te maken:
1. De komst van Martin Whitmarsh als teambaas
Onder Ron Dennis was Luis altijd het lievelingetje van het team, tegenwoordig steunt het team hem niet meer zo onvoorwaardelijk.
2. De komst van Button als teamgenoot
In tegenstelling tot Alonso en Co Valainen, Luis' eerdere teamgenoten, wist Button zich bij het team al snel geliefder te maken dan Luis. En geef het team eens ongelijk: Button is een echte teamspeler en hij is altijd vrolijk. Waar Alonso zich in 2007 zo achtergesteld voelde dat hij het team stampvoetend verliet, voelt Luis dat nu. De feiten zijn er overigens niet naar: zo lopen Buttons pitstops vaker in de soep en pakt zijn racestrategie vaak minder goed uit. Maar gevoelens neem je vaak niet weg met feiten.
3. Sinds 2009 heeft McLaren niet meer de beste auto
Tot die tijd ging alles nog op rolletjes voor Luis, sindsdien moet hij eraan wennen dat hij niet iedere race een podiumkandidaat is en dat vreet aan hem. In 2008 dacht hij nog dat hij de beste coureur van het veld was en dat hij nog heel veel wereldtitels zou opeisen, maar sindsdien heeft hij veel meer concurrentie gekregen (Red Bull en Fattle, Alonso bij Ferrari) en staat hij al drie jaar achter elkaar droog.
De transfer betekent dat Shoeface aan het eind van het seizoen moet vertrekken bij Mercedes. De rentree van de Duitser in 2010 kent grote gelijkenissen met die van wielerberoemdheid Lance Armstrong: waar ze voorheen alles wonnen wat er maar te winnen viel, waren de hoogtepunten in hun tweede carrière schaars. Shoeface maakte het overigens wel erg bont: als de Mercedes niet uit zichzelf kapot ging, dan maakte Shoeface 'm wel kapot door 'm in een andere auto te raggen. Logisch dat ze 'm bij Mercedes niet meer willen hebben. Ik laat Koen Vergeer nogmaals aan het woord:
"Ross Brawn is meteen begonnen om zijn trouwe vriend Schumacher het team uit te werken.
(...)
Oehoe Michael, wanneer valt het kwartje? Ze moeten je niet meer daar in Stuttgart."
Sprong in het diepe
Het is heel erg de vraag of de andere grijze bolide qua capaciteiten bij Luis' ambities aansluit. In de drie jaar dat "dit" Mercedes actief is in de Formule 1, heeft het nog weinig gepresteerd om trots op te zijn. Ook is het de vraag of Luis zich in een voornamelijk Duits team thuis gaat voelen. Al met al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Luis' transfer er een is van een kat in het nauw. Ik denk dat Alonso het handenwrijvend gadeslaat.
Winnaar in dit transfergeweld is Sergio Pérez, die naar McLaren gaat. Al sinds het begin van het seizoen is de jonge Mexicaan aan het zinspelen op een overstap naar Ferrari, maar daar moeten ze hem niet. Dat kan maar een ding betekenen: Alonso wil geen snelle teammaat en heeft zijn veto uitgesproken. Dus zit Ferrari nog tot in lengte der jaren opgescheept met Felipe Massa, iemand die Alonso nooit in de wielen zal rijden, maar ook vaak hopeloos traag is. De vraag is of Ferrari daar echt iets mee opschiet.
Pérez for president
In ieder geval denk ik dat het voor McLaren helemaal niet zo'n slechte deal hoeft te zijn. Ik denk dat ze heel veel plezier aan Pérez gaan beleven! En die windbuil die zich volgend jaar afvraagt waarom hij weer geen wereldkampioen is geworden? Zijn naam zijn ze dan wel vergeten in Woking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten