02 november 2013

BSG rekent af met angstgegner

Het was geen goed toernooi voor hem, het Univé-toernooi in Hoogeveen. Met drie halfjes uit zes partijen werd hij afgetekend laatste in de door het Filipijnse wonderkind Wesley So gewonnen Kroongroep. Desondanks had King Look praatjes voor tien. Hij heeft de psychologische oorlogsvoering tot kunst verheven en met een diss hier en daar probeerde hij zijn tegenstanders uit balans te brengen, hoewel hij alleen zichzelf leek te ontregelen: de vele verknalde openingssystemen en zijn roekeloze, hautaine speelstijl deden hem de nodige halfjes verliezen.

Veerkracht

In Bussum klaagde de ontevreden Rotterdamse teamleider Ton de Vreede om het hardst over de vele verloren halfjes van zijn team, dat nipt verloor en nu al het degradatiespook in de Maasstad ziet rondwaren. Aan de klokken lag het niet, die functioneerden en waren goed ingesteld. Aan de temperatuur in de speelzaal lag het ook niet. Rotterdam begon voortvarend aan de wedstrijd en halverwege de middag had niemand meer een stuiver gegeven voor de kansen van BSG, dat behoorlijk op achterstand was gezet en niet bij machte leek iets terug te doen. Maar BSG raakte niet uit balans, rechtte de rug en won alsnog.

Angstgegner

Het was geen goed toernooi voor hem, het Univé-toernooi in Hoogeveen. Dus was FM Henk wel tevreden met een snelle puntendeling tegen Lekker Ding. Ris the wiz had het eindelijk weer op zijn heupen. Hij droogde Jan Willem van de Griendt vrij eenvoudig af. Het betekende dat Ton niet tegen zijn angstgegner speelde, maar tegen Bruno Carlier. Gelijk kreeg hij een voorbeeldige stelling, die hij vervolgens weer vakkundig sloopte en dus was de stand weer in evenwicht.

Rotterdam op voorsprong

Vervolgens nam Rotterdam afstand. Li Ri kon het aan het eerste bord niet bolwerken tegen Bart Michiels, terwijl de nieuwe aanwinst Thomas Willemze brutaal een pion meegraaide, consolideerde en prompt de pion weer weggaf, waarna Rotterdam-zwaargewicht Karel van der Weide blij verrast het punt kon drukken. Het stond dus 1½-3½.

Uitzichtloos

De winst voor BSG moest komen in het eindspel, maar de stellingen waren er niet naar: Large had tegen Martin Martens een kwaliteit voor wat pionnen geofferd, Grote Beer had Frans Cuijpers weer terug in de partij laten komen, Frank Erwich stond op het randje van verlies tegen jeugdtalent Robby Kevlishvili, bij Grotovsky tegen Mohammed Taha Yasen leek de remisemarge ook enorm groot, terwijl het Apenhoofd tegen Michiel Besseling een stelling op het bord had die hij net zo makkelijk kon winnen als verliezen.

Bussums kwartiertje

In de slotfase valt het kwartje de kant van BSG op. Frank houdt netjes remise, terwijl Grote Beer de partij voor de tweede keer moest zien te winnen en daarin slaagde. De comeback werd compleet toen Large het remiseachtige eindspel door een enorme dekkingsfout van Martens alsnog won. Het Apenhoofd miste in de tijdnoodfase een enorme kans voor open doel, maar schoot in de herkansing wel raak. Het was maar een lelijk frommeldoelpunt, maar het bracht BSG zowaar op voorsprong. Grotovsky haalde met een remise de volle winst binnen, maar bij hem overheerste vooral het gevoel van de gemiste kansen eerder in de partij.

Sinterklaas

Zodoende won BSG met 5½-4½ van Rotterdam in een wedstrijd waar de nodige halfjes over en weer cadeau werden gedaan. Voor BSG kreeg de goede seizoenstart tegen Apeldoorn uiteindelijk toch nog een passend vervolg, maar het mooiste was misschien nog wel dat het een traditioneel lastige tegenstander had verslagen. Over een maand moet in Groningen met de volgende lastige tegenstander afgerekend worden. 

BSG (2357) - Rotterdam (2347) 5½-4½
1. Li Riemersma m (2429) - Bart Michels m (2509) 0-1
2. Lars Ootes (2382) - Martin Martens m (2428) 1-0
3. Robert Ris m (2427) - Jan Willem van de Griendt f (2315) 1-0
4. Alexander Berelowitsch g (2539) - Frans Cuijpers m (2440) 1-0
5. Thomas Willemze m (2411) - Karel van der Weide g (2440) 0-1
6. Henk van der Poel f (2207) - Rini Kuijf m (2390) ½-½
7. Ton van der Heijden (2299) - Bruno Carlier m (2433) 0-1
8. Frank Erwich f (2319) - Robby Kevlishvili (2118) ½-½
9. Ewoud de Groote (2383) - Mohammed Taha Yasen (2242) ½-½
10. Jesper de Groote (2176) - Michiel Besseling (2159) 1-0

27 oktober 2013

Fattles vierde wereldtitel

Met nog drie races te gaan heeft Fattle zijn vierde wereldtitel te pakken. Een ongekende prestatie voor iemand die nog geen drie jaar geleden wat toevallig zijn eerste titel scoorde. Sindsdien regeert de jonge Duitser met harde hand en ook dit jaar was er geen kruid tegen hem gewassen. In India behaalde hij zijn tiende seizoenszege en maakte hij aan alle onzekerheid een einde. Met een voorsprong van bijna een halve minuut op Rosberg behaalde hij zijn titel in stijl.

Hoewel Fattle sinds de zomerstop alles heeft gewonnen wat er maar te winnen valt, leek het er aanvankelijk niet op dat hij een makkelijk jaartje tegemoet zou gaan: Pirelli had een nieuwe band (met een stalen constructie in plaats van kevlar constructie) ontwikkeld en dat was niet bepaald in het voordeel van Red Bull: concurrenten als Ferrari en vooral Lotus hadden hun auto speciaal op de nieuwe banden ontworpen en plukten daar in de race vaak de vruchten van. Na gejammer van de teams en het bandenfiasco op Silverstone werden de nieuwe banden in de ban gedaan en schakelde Pirelli terug naar de banden die het tot vorig jaar had gebruikt. Gelijk waren Ferrari en Lotus nergens meer en dus kwam het toch nog allemaal goed voor Fattle.

In India kon het bijna niet meer misgaan voor Fattle, die een voorsprong van 90 punten had in het kampioenschap. Naaste belager Alonso moest meer dan vijftien punten goedmaken om in de titelstrijd te blijven. Geen realistisch scenario, zeker niet omdat de Red Bulls het hele weekend meer dan een halve seconde sneller waren dan de rest. Toch gloorde er nog wat hoop: waar Pirelli vorig jaar veel te harde banden had meegenomen, had de bandenfabrikant nu veel te zachte banden meegenomen. Het leidde ertoe dat de coureurs verschillende strategieën bedachten voor de kwalificatie. Zo besloten Webber, Alonso en de McLaren-coureurs zich op de harde band te kwalificeren, zodat ze, in tegenstelling tot de coureurs die op de zachte banden hadden gekwalificeerd, niet al na een paar rondjes banden hoefden te wisselen.

Fattle, die in de kwalificatie maar liefst zeven tienden sneller was dan het Mercedes-duo, maakte zich weinig zorgen. Vanwege de twocompoundrule moest iedereen immers op de zachte band rijden, dus of je die dropbanden nou aan het begin of aan het eind van de race moest gebruiken, dat maakte niet echt uit.

Bij de start proberen de Mercedes Fattle het leven nog zuur te maken. Luis heeft vanaf de derde plek een goede start, maar komt ruimte tekort en moet afhaken. Vervolgens gaat Rosberg zijn teammaat weer voorbij, maar hij wordt verrast door Massa, die uit het niets naar de tweede plaats schiet. Fattle rijdt meteen hard weg bij de vechtersbazen, maar duikt al in de tweede ronde de pits in en keert terug in de achterhoede.

De eerste serie pitstops is dan echter al in volle gang. DRS'ta en Vergne kwamen al in de eerste ronde naar de pits om hun dropbanden in te wisselen. Alonso, die bij het gedrang in de eerste bocht zijn voorvleugel beschadigt, komt samen met Fattle naar de pits voor een noodzakelijke reparatie. Daarmee ging een flinke streep door zijn racestrategie: Alonso krijgt de zachte banden gemonteerd, waardoor hij even later voor de tweede keer naar de pits komt en de rest van de race niet meer in het stuk voorkomt.

Voor Giedo van der Garde zit de Indiase Grand Prix er dan alweer op. Net als in Japan komt hij niet veel verder dan de eerste bocht: hij wordt gesandwicht door Pic en Chilton. Pic treft geen blaam: hij zat al aan de binnenkant, in tegenstelling tot Chilton, die nog ruimte had om uit te wijken. Het incident wordt echter niet onderzocht.

Ondertussen gaan de coureurs die op zachte banden zijn gestart naar de pits en komt Webber aan de leiding te liggen. Ook Button, die door een beuk van Alonso een slow puncture te pakken had, moest naar de pits en werd veroordeeld tot een middagje in de achterhoede rondrijden.

Ondertussen vecht Fattle zich vanuit de middenmoot omhoog. Met nieuwe banden en DRS is het voor hem niet heel moeilijk om zich een weg langs de tragere deelnemers te banen. Maar toch: de meeste coureurs worden door hun teams geïnstrueerd om geen tijd te verliezen in een gevecht met de regerend wereldkampioen, dus maken ze het Fattle niet al te moeilijk. Het gevolg is dat de Duitser al snel weer tweede ligt.

De bandenslijtage op de harde band valt erg mee en dus blijven Chicko, Ricciardo en Subtiel lang in de subtop meerijden. Ondertussen zitten de Mercedes zich achter Massa te verbijten. Door een vroege pitstop gaat Rosberg de Braziliaan voorbij, in tegenstelling tot Luis, die de rest van de middag achter zijn grote vriend gevangen zit.

Vooraan gaat Webber twee keer kort achter elkaar naar de pits: hij rijdt welgeteld vier rondjes op de zachte banden. Hoewel hij niet voor de overwinning in aanmerking komt, lijkt de tweede plaats hem niet meer te kunnen ontgaan. Maar dan krijgt hij een verontrustende boodschap over de boordradio en kan hij zijn bolide met een kapotte dynamo aan de kant zetten. Het zou hem een keer niet overkomen...

Door Webbers pech ligt de weg open voor Räikkönen om nog tweede te worden, maar de Fin komt erachter dat hij niet een hele raceafstand op één setje banden kan afleggen. Rosberg haalt de Lotus in de slotfase in en verzekert zich van de tweede plek, terwijl Räikkönen het voor zijn kiezen krijgt. Teamgenootje Grosjean, die zijn kwalificatie had verknald, was in de slotfase veel sneller en wilde wel een keer voor de ijskoude Fin finishen. Räikkönen is daar niet zo blij mee en douwt de Fransoos van de baan. In tweede instantie slaagt de inhaalactie wel, waarna Massa de Fin ook meteen passeert. Räikkönen wordt binnengeroepen voor een pitstop, maar niet voordat hij Luis en Chicko in de weg heeft gezeten. De Mexicaan profiteert en gaat de twee wereldkampioenen brutaal voorbij.

Ondertussen zijn de knappe koppen bij Red Bull gespannen. Zou de auto het houden? Of zou die verdraaide dynamo de geest geven? Niet dat het voor Fattles kampioenschap iets uitmaakt: Alonso komt in de race geen barkruk voorbij en rijdt niet eens in de punten. Natuurlijk houdt de techniek het en dus gaat Fattle als eerste over de streep en is hij voor de vierde keer wereldkampioen.

Ver achter de grote man finishte Rosberg als tweede in een weekend waarin hij teamgenoot Luis overtuigend de baas was. Grosjean werd voor de derde keer op rij derde na een sterke race. Vierde werd Massa, die zich goed liet zien. Chicko behaalde met een vijfde plaats zijn beste klassering van het seizoen, terwijl Luis en Räikkönen onmogelijk tevreden konden zijn met hun klasseringen. Door de late uitvalbeurt van Hülkenberg liep de Indiase Grand Prix goed af voor Force India: DRS'ta wordt achtste, terwijl Subtiel op een 1-stopstrategie zijn zachte banden in leven houdt en knap als negende finisht. Ricciardo houdt Alonso in de slotfase in bedwang en eist het laatste puntje op.

Daarmee kwam er een einde aan de vreemde Grand Prix van India. De strijd is gestreden, de fut is eruit voor dit kampioenschap. Hopelijk worden de kaarten door de turbomotoren en de rijderswisselingen volgend jaar lekker geschud, zodat we dit jaar, met alle bandenproblemen, gauw kunnen vergeten.

24 oktober 2013

De pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet

Het zal u niet zijn ontgaan, de discussie over Zwarte Piet. De geschminkte kindervriend had ineens helemaal afgedaan. Met zijn zwarte gezicht deed hij terugdenken aan de slavernij en dat was fout, verkeerd en racistisch.

Als een herfstblad aan de boom

Het sinterklaasfeest wordt al eeuwen gevierd, zonder echte veranderingen. Altijd had men het gedoogd. Natuurlijk waren er ieder jaar wel een paar betogers tegen Zwarte Piet, maar hun woorden sloegen al snel dood en dus trok niemand zich er wat van aan. Tot dit jaar. Ineens laaide de discussie op en mengde zelfs de VN zich in de zaak. De vraag is: waarom nu? Waarom werd een onderwerp dat jarenlang was weggehoond ineens serieus genomen?

Gebeten hond

Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat Nederland een beetje het zwarte schaap in Europa is geworden, en dan niet alleen met voetballen. De regering zit op zwart zaad en tot overmaat van ramp is de Koude Oorlog met Rusland pasgeleden weer opgelaaid. Die gaskraan kan immers ook dicht. De problemen stapelen zich op en dus roken enkele anti-apartheidsfanatici met een enorm minderwaardigheidscomplex bloed. De Zwarte Pieten-kwestie werd dankbaar aangegrepen door verwarde mensen als Quinsy Gario om een aantal openstaande rekeningen uit het verleden te vereffenen.

Groen en geel ergeren

Het werd zelfs zo erg dat de VN de handschoen oppakte en gelijk werd het sommige prominente figuren te heet onder de voeten. Zo opperde Hoofdpiet Erik van Muiswinkel dat Zwarte Piet wel wat minder zwart kon zijn. Ronald Plasterk dacht leuk te zijn door te opperen dat Piet ook wel in andere kleuren geschminkt kon worden. Niet erg slim om door de knieën te gaan voor dit soort schreeuwers en alvast wat concessies te doen. Dat klinkt namelijk heel erg als een schuldbekentenis.

Zeurpiet

En dat terwijl het onderzoek naar het wel of niet racistisch zijn van Zwarte Piet nog in de kinderschoenen staat. Dat weerhield de voorzitster van de VN-werkgroep Verene Calimero Shepherd er niet van om alvast op de resultaten van hun onderzoek vooruit te lopen. Op hoge poten kwam ze verhaal halen: of Nederland niet heel snel met dat racistische feest wilde stoppen. Niet gehinderd door enig verstand van zaken stelde ze dat we het best zonder die reserve-Kerstman en z’n negroïde knechten konden stellen.

Poot stijf houden

Premier Mark Rutte deed ondertussen wat een man in zijn positie behoort te doen: hij hield zich op de vlakte. De rest van Nederland ging in de tegenaanval. Geert Wilders vond de actie van de VN te zot voor woorden en riep op om de organisatie maar helemaal af te schaffen. Twee reclamemakers richtten de Facebook-pagina Pietitie op tegen het verdwijnen van Zwarte Piet en oogstten meer succes dan ze ooit hadden kunnen dromen: inmiddels staat de teller al op twee miljoen “likes” and counting. Massaler dan deze internetopstand kan bijna niet.

Boemerang

Het is een bekend principe: creëer één gezamenlijke vijand en mensen verbroederen. Dat is precies wat de Zwarte Pieten-discussie heeft opgeleverd. En in dit geval hebben we er niks voor hoeven doen. Niemand vindt het leuk als buitenstaanders zich met binnenlandse aangelegenheden bemoeien. Nederland kan erover meepraten. Het leidt doorgaans alleen tot een hoop ellende en een nog sterkere tegenbeweging. Een zwarte Sinterklaas dan maar? En waarom zou de Kerstman geen Pieten nodig hebben? Kunnen negerzoenen weer gewoon negerzoenen heten? Laat de discussie maar losbarsten.

13 oktober 2013

Grosjean groots, maar toch wint Fattle

Blokkerende wielen, een haperend KERS en een slechte start: makkelijk ging het zeker niet voor Fattle in Japan. Desondanks kon de Duitser zijn negende seizoenszege bij laten schrijven, alweer de vijfde op rij. Zijn vierde wereldtitel is nu wel erg dichtbij gekomen.

"First of all... (zucht) I want to congratulate Mark." Probleemloos verliep de kwalificatie niet voor Fattle, die problemen had met KERS en verrassend geklopt werd door teamgenoot Webber. Dat was dit jaar nog niet eerder voorgekomen. De Australiër stond voor het eerst in een jaar weer op poleposition en was daar redelijk blij mee, al vond hij dat zijn prestatie was gedevalueerd door Fattles problemen.

Voor Fattle kon er desondanks weinig meer fout gaan: sinds de zomerstop is hij onverslaanbaar, terwijl zijn concurrent Alonso de laatste tijd met grote tegenzin zijn puntjes bij elkaar aan het harken is. De Spanjaard kwam er in de kwalificatie weer niet aan te pas. Net als Räikkönen werd hij door zijn teammaatje behoorlijk afgetroefd. Zelfs Hülkenberg was de twee te snel af. De enige voormalige titelkandidaat die na de kwalificatie geen kop van een oorwurm had, was Luis met zijn derde plaats. "I'm really happy. These guys have a much better package", doelde hij op de paarse auto's van een niet nader te noemen frisdrankmerk. Hij hoopte op een goede start, zodat hij de race nog spannend kon maken.

Van Luis' goede gemoed is al snel niks meer over. En dat terwijl hij goed van zijn plek komt. Heel goed zelfs. Maar als hij zich een weg tussen de twee Red Bulls probeert te banen, rijdt hij zijn rechter achterband lek op Fattles voorvleugel, waarna zijn race praktisch al voorbij is. Terwijl de ongelukkige Mercedes-coureur naar de pits strompelt, om niet lang daarna op te geven, gaat er in het achterveld het nodige mis. Giedo van der Garde wordt gesandwicht tussen de twee Marussia's, waarna hij op Bianchi klapt en samen met de Fransman in de eerste bocht in de grindbak staat.

De race gaat gewoon door met Grosjean als verrassende leider. De First Lap Nutcase maakt vanaf de vierde plek een fantastische start en leidt de race soeverein. De Red Bulls kunnen niet echt een vuist maken. Webber en Fattle doen het rustig aan en laten de timide Fransoos tot zijn niet geringe verbazing een kleine voorsprong nemen. Ondertussen rijden ze wel hard weg bij hun achtervolgers, aangevoerd door Rosberg.

Al snel in de race is bepaald wie er op het podium zullen komen, alleen om de volgorde wordt nog geracet. De strategen bij Red Bull worden aan het denken gezet hoe ze de onaantastbaar lijkende Grosjean kunnen verslaan. Als twee hazewindhonden laten ze hun coureur de Lotus-coureur besluipen: ze halen Webber vroeg naar binnen, terwijl Fattle langer blijft doorrijden. Zouden ze er niet op de korte termijn van kunnen profiteren, dan wel op de lange termijn.

Door de dominantie van Grosjean en de Red Bulls zijn er verder eigenlijk alleen maar verliezers. Zo valt Rosberg terug door een drivethroughpenalty voor een unsafe release (hij knalde bij zijn pitstop bijna tegen Pérez op), terwijl Massa geenszins van plan is voor Alonso aan de kant te gaan, waardoor Hülkenberg de twee Ferrari's bij de eerste serie pitstops passeert.

Op dat moment rijdt Ricciardo op de vierde plaats als best of the rest. De Australiër was als een van de weinige coureurs op de harde banden gestart en rukte door de pitstops van zijn collega's op. Al snel krijgt hij de hele subtop in zijn nek. Hülkenberg komt de Toro Rosso keer op keer maar niet voorbij. In het gedrang achter hem vliegt Alonso opeens langs Massa, terwijl Räikkönen Gutiérrez buitenom in de snelste bocht van het circuit verschalkt.

Ricciardo valt na zijn pitstop ver terug en knokt zich vanuit de achterhoede weer omhoog. DRS'ta moet er eveneens in de befaamde 130R aan geloven. Ricciardo houdt zijn bolide niet op de baan en moet halsbrekende toeren uithalen om zijn wagen via de uitloopstrook en het gras weer in het gareel te krijgen. Een mooie en gedurfde inhaalactie. Helaas vonden de technocraten dat niet en beloonden ze de Toro Rosso-coureur met een drivethroughpenalty omdat hij met alle wielen van de baan was gegaan en daar voordeel van had gehad. Volgens de letter van de wet een volkomen juiste beslissing. Maar niet volgens de geest van de wet.

In ieder geval was Ricciardo niet de enige die door de overijverige Formule 1-Politie op de bon werd geslingerd. De overijverige Massa kreeg eenzelfde straf voor een knullige snelheidsovertreding in de pits, terwijl Pic voor de race eenzelfde straf had gekregen voor het negeren van het rode licht aan het eind van de pitsstraat.

Halverwege de race komt Webber voor de tweede keer binnen. Grosjean stopt een aantal ronden later, terwijl Fattle nog langer doorrijdt. Als de Duitser eindelijk zijn pitstop heeft gemaakt, heeft hij Grosjean nog in het vizier. Op nieuwere banden is hij een stuk sneller en dus kan hij de Fransoos al vrij spoedig inrekenen. De dappere strijder Grosjean zou de race dus niet gaan winnen, maar wie van de Red Bulls dan wel? Webber heeft op dat moment een voorsprong van vijftien seconden, maar zijn banden zijn in een slechtere staat. Zou hij het kunnen houden? Het antwoord is nee, want Webber duikt kort na Fattles inhaalactie voor de derde keer de pits in en valt terug tot de derde plek.

Het belooft wat voor de slotfase, waarin Webber een race tegen de klok reed: had hij nog genoeg tijd om Grosjean en Fattle te pakken? Webber rijdt naar de staart van Grosjean, maar het inhalen gaat hem nog altijd niet gemakkelijk af. Grosjean accelereert steeds goed uit de chicane voor het rechte stuk van start en finish, waardoor Webber daar maar niet toe kan slaan. Even verderop vindt Fattle het allemaal wel best. Iedere ronde dat die twee langer met elkaar zitten te bakkeleien vermindert immers de kans dat Webber hem nog van de koppositie verdringt. Pas wanneer Grosjean en Webber op achterliggers stuiten, kan Webber een succesvolle inhaalactie ondernemen, maar met nog twee ronden te gaan, is de overwinning uit het zicht verdwenen.

Ver achter het leidende trio zijn Alonso en Räikkönen boven komen drijven. Alonso maakt Hülkenberg de vierde plek afhandig, waarna Räikkönen de Duitser in de een-na-laatste ronde ook nog van de vijfde plaats verdrijft. Toch kon het Zwitserse team aan de taart, want Gutiérrez behaalde met een puike zevende plaats zijn eerste punten van het seizoen. Tevens nam het team in het constructeurskampioenschap afstand van Toro Rosso, terwijl zelfs de zesde plaats van het kwakkelende Force India in de buurt komt.

Rosberg werd ondanks zijn drivethroughpenalty nog achtste, terwijl Button in de slotfase met Massa afrekende en nog negende werd. Al met al niet eens een beroerd resultaat voor de lange Brit, die ook nog gehinderd werd door een langzame pitstop. Waar hebben we dat eerder gezien? Teamgenoot Pérez had eveneens een trage stop en liep in de slotfase van de race een lekke band op, waardoor hij slechts als vijftiende finishte, achter de Force India's en Toro Rosso's, maar nog net voor de Williams'. In de achterhoede wist Pic Chilton nog te verslaan, ondanks de achterstand die hij in het begin van de race opliep. Doordat er naast de drie uitvallers bij de start niemand meer uitviel, maakte dat bijzonder weinig uit.

In ieder geval won Fattle weer eens, waardoor hij zijn voorsprong uitbreidde tot 90 punten. Met nog vier races te gaan moet Alonso over twee weken in India meer dan vijftien punten goedmaken om nog een rekenkundige kans op de titel te houden. Een onmogelijke missie. En dat terwijl het seizoen nog zo veelbelovend begon. 2013 is een herhaling van vorig jaar, maar dan erger. Laat die turbomotoren maar komen.

06 oktober 2013

Fattle is de luilakken en de amateurs weer te snel af

"Whilst there’s a lot of people hanging their balls in the pool on Fridays, we’re still working very hard and pushing very hard so that we have a strong race."

Met die uitspraak zette Fattle zijn concurrenten op scherp in het raceweekend in Zuid-Korea. Misschien was dat de reden dat iedereen net te veel zijn best leek te doen, want hoewel tyfoon Fitow niet voor de voorspelde chaos zorgde, deden de coureurs dat wel. Op Fattle na was iedereen rare fratsen aan het uithalen.

Optimisme

In de kwalificatie liep alles al op rolletjes voor Fattle, die weer de pole pakt. Ditmaal zet Luis zijn Mercedes op de eerste startrij. Webber rijdt de derde tijd, maar moet tien plekken inleveren voor zijn taxirit in Singapore, waardoor Grosjean en Rosberg de tweede startrij bezetten. Alonso zit er met een vijfde startplek voor zijn doen redelijk goed bij, maar optimistisch over de race is hij allerminst. Dat is Räikkönen wel. De Fin heeft echter zijn kwalificatie verprutst en moet vanaf de negende plek starten, nog achter beide Saubers.

Ongeremde Massa

Op zondag werd duidelijk dat het een droge race werd, dus zou alles afhangen van de start. Zou Luis Fattle op die lange rechte stukken in het begin van het circuit kunnen aanvallen? Het antwoord is nee, want Luis kent een slechte start, waardoor hij al snel door Grosjean wordt ingehaald. Achter hen ontstaat er een enorme chaos als Massa, die zich in zijn laatste races voor Ferrari in de kijker wil rijden, bij een te overmoedige inhaalactie achterstevoren gaat. Hij tikt teamgenoot Alonso aan, terwijl Button en Subtiel in het gedrang schade aan hun voorvleugel oplopen. Ze komen zich dan ook snel bij hun team melden voor een reparatiestop.

Ongelukkige Alonso

Terwijl Fattle een gat slaat naar Grosjean en de Mercedes, wordt Alonso opgehouden door de imposant rijdende Hülkenberg. De Duitse Sauber-coureur wijkt niet voor de enige coureur die het Fattle in het kampioenschap nog een béétje lastig kan maken. Al gauw zitten Räikkönen en Webber in zijn kofferbak. De Ferrari heeft veel problemen met korrelvorming op de banden en nadat Räikkönen hem inhaalt, gaat Alonso maar naar de pits voor een nieuw setje door hem vervloekte Pirelli-banden.

Australische pitstopstrategie

De koplopers stoppen even later ook. Luis wint door een vroegere stop wat tijd op Grosjean, die zwaar in het defensief komt en maar ternauwernood kan voorkomen dat hij zijn plekje moet inleveren. Fattle heeft daar geen last van. Slechts eventjes moet hij de leiding laten aan teamgenoot Webber, die na zijn stop weer ongeveer terugzakt tot waar hij was begonnen. Ricciardo is als enige vooraan nog niet gestopt. Als Rosberg hem zijn vierde plek afneemt, haalt de Australiër met Italiaanse achternaam ook maar nieuwe banden.

Amateuristische strateeg

Vooraan loopt Fattle weg bij Grosjean, die op zijn beurt wegloopt bij Luis. Terwijl Fattle steeds snellere rondetijden laat noteren, beginnen die van Luis enorm op te lopen. Zelfs Rosberg, die in de openingsfase behoorlijk was weggezakt, komt in beeld voor het podium. Hoewel Luis' rondetijden op dat moment bijna de traagste van allemaal zijn, grijpt zijn team niet in. Tactisch genie Ross Brawn laat zijn eerste coureur genoeg tijd op de baan verliezen voor een pitstop. Het wordt allemaal nog leuker voor Mercedes als Rosbergs neus bij de inhaalactie op Luis afbreekt. De vonken vliegen van de Mercedes met startnummer 9, die naar de pits strompelt. Luis wordt flink door zijn teammaatje opgehouden en moet tot overmaat van ramp nog een ronde op zijn totaal versleten banden rondjakkeren.

Aangeslagen

Het is koren op de molen van Webber, die door de pitstops van Hülkenberg en Räikkönen oprukt. Nadat hij Alonso heeft ingehaald, maakt hij jacht op de aangeslagen Luis. Terwijl Rosbergs race het putje in lijkt te gaan doordat zijn beschadigde neus er maar niet af wil, loopt Luis te vloeken en te tieren op het weinig doortastende optreden van zijn team.

Pirelli in het nauw

Hoezeer de teams de bandenproblemen hadden onderschat, blijkt wel als Pérez' het loopvlak van zijn rechter voorband op hoge snelheid verliest. Achteraf bleek dat Pérez de bocht voor het ongeval een flinke flat spot op zijn band had geremd, een beschadiging die de band dus fataal werd. Meteen rukt de safetycar uit en dus gaan degenen naar de pits die dat nog niet hadden gedaan. De neutralisatie brengt het veld weer bijeen, niet in de laatste plaats doordat de Caterhams en Marussia's hun ronde achterstand weer mogen goedmaken.

Pittige safetycarfase

Het zou de opmaat voor een spannende slotfase van de race worden. Vooral Webber had wat goed te maken, want hij was door een extra pitstop (hij reed vlak achter Pérez toen diens band explodeerde en liep zelf ook een lekke band op) teruggevallen tot ongeveer waar hij de race was begonnen. Tot overmaat van ramp moest hij de slotfase van de race uitrijden op de verkeerde banden ("Why did you put me on options?" - "We didn't have any more primes, mate."), maar dat was nog niks met wat hem bij de herstart te wachten stond.

Vreemde actie

Bij de herstart loopt Fattle direct weg bij Grosjean, die op zijn beurt de grootste moeite heeft om teamgenoot Räikkönen (!) achter zich te houden. Hülkenberg verrast Luis bij de herstart en neemt de vierde plek over. Achter hen doet Subtiel ongeveer wat Massa bij de start deed: hij verliest bij het remmen de controle over zijn wagen en tikt Webber aan. Het ziet er allemaal onschuldig uit, maar vrijwel meteen vliegt Webbers auto in de fik, kennelijk doordat er een olieleiding beschadigd was door de klap. Het betekende wel dat Webber opnieuw kon uitstappen. Ditmaal besloot hij om gewoon achterop een scooter terug naar de pits te rijden.

Verstekeling

Doordat er met gele vlaggen wordt gezwaaid bij het ongeval van Webber, ziet Räikkönen zijn kans schoon. Hij haalt teammaat Grosjean in de eerste bocht in, waarna ze richting de plek des onheils razen en Grosjean geen inhaalpoging mag doen. Ze krijgen echter de schrik van hun leven als ze een takelwagen over het circuit zien rijden. Bernd Mayländer kan niets anders doen dan zijn Mercedes het circuit op te sturen. Terwijl Webbers wrak wordt geblust en weggesleept, wordt het veld weer in het gareel gebracht door de safetycar.

Schitterende duels

In het slotstuk van de race volgen de gevechten elkaar in hoog tempo op. Zo zijn Luis en Alonso eerst met elkaar in gevecht, waarna Luis ronde na ronde tevergeefs probeert Hülkenberg van de vierde plaats te verdrijven. In het middenveld probeert de andere Sauber, die van Gutiérrez, zich ook positief te onderscheiden. Hij gaat na een paar stevige duels voorbij Pastoor, die gelijk een heleboel plaatsen verliest. Winnaar van de duels is Massa, die iedereen voorbijgaat en zowaar in de punten rijdt.

Schadebeperking

Ook de verder onzichtbare Rosberg wint nog een plaatsje, ten koste van Button, die ondanks de schade die hij opliep in de openingsronde maar twee keer van banden wisselde. Vooraan droeg het team van Lotus Grosjean op om Räikkönen aan te vallen. ("Romain, you are quicker than Kimi. Overtake him." - "No, I'm not!") En dus bleef alles bij het oude, want hoewel Grosjean binnen een seconde kwam van zijn teammaat, wist de Fin zijn tweede plaats toch te behouden.

Uitvallers

Kort voor het eind van de race geven de Force India's en Toro Rosso's er de brui aan. Subtiel geeft in de pits op; DRS'ta was al eerder in de race uitgevallen. Hij had zijn wagen zoals gewoonlijk weer tegen de muur geplakt. Meer leed was er bij Toro Rosso, waar Ricciardo de hele race goed meedeed, om vlak voor tijd op te moeten geven. Vergne was daarentegen dramatisch slecht en reed de laatste ronde de pits in. Het was goed nieuws voor de Caterhams, die naar de veertiende (Pic) en vijftiende (Van der Garde, nadat de overijverige Formule 1-Politie hem in de openingsfase een drivethroughpenalty had opgelegd) plaats oprukten. Een uitvaller meer en ze hadden de tiende plaats in het constructeurskampioenschap van Marussia overgenomen.

Uitzinnige Fattle

In ieder geval wint Fattle onbedreigd voor de Lotus-coureurs, Hülkenberg, Luis, Alonso en Rosberg. De laatste punten zijn er voor de ongeluksvogels Button, Massa en Pérez. Op het podium kon Fattle het niet laten om nog een steek onder water uit te delen. Hij was erg blij om volgende week op Suzuka te rijden, een veel leuker circuit, met echte Formule 1-fans. Die opmerking konden de Zuid-Koreanen, met hun zielloze circuit, mooi in hun zak steken. Toch kunnen ze tevreden zijn met de race van vandaag, die behoorlijk vermakelijk was. Achter de rug van Fattle dan...

22 september 2013

Fattle onuitstaanbaar goed

Alleen bij de start had hij het even lastig, maar de rest van de race ging het van een leien dakje: Fattle won de nachtrace in Singapore met een gigantisch vertoon van macht. In zijn schaduw vonden echter de leukste gevechten plaats. Uiteindelijk beklommen Alonso en Räikkönen het podium, terwijl Mercedes lelijk achter het net viste.

Kwalificatie

Zonder veel moeite eiste Fattle op zaterdag de poleposition op, hoewel Rosberg en Grosjean in de slotfase nog erg dichtbij kwamen. Rosberg was voor het eerst in tijden weer sneller dan Luis, die opnieuw niet te spreken was over zijn prestatie. Nog meer reden tot klagen hadden de Ferrari's, die niet verder kwamen dan een zesde en zevende tijd. Ditmaal was Massa, die volgend jaar plaats zal moeten maken voor Räikkönen, de snelste van de twee. Räikkönen kwam er in de kwalificatie totaal niet aan te pas door een zere rug, waardoor hij slechts vanuit de middenmoot startte.

Zevenmijlslaarzen

Met de titelfavorieten op veilige afstand zag het er goed uit voor Fattle. Wel kreeg hij bij de start flinke tegenstand van Rosberg, maar nadat hij de Mercedes in de tweede bocht weer voorbij was gegaan, was de tegenstand gebroken en liep Fattle op zevenmijlslaarzen weg. Alonso kende een wereldstart en lag na de eerste bocht alweer derde, voor Webber en Grosjean.

Pitstops

In de openingsfase van de race gebeurt er weinig. Fattle bouwt al gauw een voorsprong van zo'n zeven seconden op, maar echt veel positieveranderingen zijn er niet. Het wachten is op de pitstops. Räikkönen bezoekt als eerste zijn monteurs om uit het gedrang te komen en zijn voorbeeld wordt al gauw gevolgd door de overige teams. Als de kopgroep naar binnen is geweest, leidt Fattle nog steeds. Achter Rosberg is DRS'ta echter naar de derde plek opgerukt en hij houdt Alonso danig op. Als de Schot eindelijk de pits opzoekt, heeft Alonso Webber, Grosjean en Luis in zijn kofferbak hangen.

Miskleun

Kort nadat iedereen naar de pits is geweest, vliegt Ricciardo in de muur. Zijn uitvalbeurt was slecht nieuws voor zijn toekomstige teamgenootje, die door de safetycar zijn niet onaanzienlijke voorsprong zag verdampen. Veel coureurs besluiten tijdens de safetycarfase nieuwe banden te halen. Fattle, Rosberg, Webber en Luis doen dat niet en liggen dus aan kop. Alonso is door zijn bandenwissel teruggevallen tot de vijfde plaats.

Webbers tactische zet

Bij de herstart spuit Fattle er weer vandoor. Iedere ronde pakt hij twee seconden op Rosberg, die over de boordradio over de boordradio klaagt. Volgens zijn team lagen er stukken rubber op zijn voorvleugel, waardoor hij neerwaartse kracht verloor. Webber rook zijn kans en bij de tweede serie pitstops werkte hij zich langs de Mercedes. Grosjean maakt het allemaal niet mee: hij wordt door zijn team binnengeroepen vanwege een probleem met zijn motor. Na nog een aantal ronden op de laatste plaats te hebben gereden geeft hij maar op.

De tijd dringt

Door hun pitstops zijn Webber en de Mercedes ver teruggevallen. In de slotfase moeten ze weer posities terugwinnen ten koste van degenen die op versleten banden door zijn blijven rijden. Alonso is opgerukt naar de tweede plaats, voor Button, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg en Gutiérrez. Daarachter begint voor Webber, Rosberg en Luis een race tegen de klok: een voor een worden de tragere deelnemers terugverwezen.

Kantje boord

Vooraan is Fattle ook nog een keer naar de pits geweest zonder de leiding te hoeven af te staan. Op nieuwe banden rijdt hij vervolgens weer heel hard weg bij Alonso. Achter de Spanjaard dringt Räikkönen bij Button aan. De Fin verdringt de Brit van het podium, waarna Button ook nog ten prooi valt aan Webber en de Mercedes. Het is een buitengewoon interessante slotfase, die echter bijna wordt onderbroken doordat DRS'ta zijn auto tegen een muur tot stilstand zet. Ditmaal rukt de safetycar niet uit en dus is er strijd tot aan de finishvlag.

Het venijn zit in de staart

Dat Webber het podium niet meer haalt, is dan wel duidelijk. Hij moet voorzichtig rijden om zijn motor te sparen, maar zelfs de vierde plaats is hem niet gegund: zijn auto gaat in de laatste ronde alsnog kapot, waardoor de Australiër nog net voor de uitstekend opererende Giedo van der Garde werd geklasseerd. Fattle krijgt er weinig van mee. Hij wint de race met ruim een halve minuut voorsprong op Alonso en bijna driekwart minuut op Räikkönen. Rosberg en Luis kwamen kort achter elkaar als vierde en vijfde binnenhobbelen, ontevreden over de gekozen strategie. Massa werkte zich in de slotfase nog op naar dezelfde plek als waar hij gestart was, voor de McLarens, die Hülkenberg en Subtiel nog net voor wisten te blijven.

De Formule 1 op zijn smalst

Bij de podiumceremonie was er een luid boegeroep voor de oppermachtige winnaar Fattle. Een beetje triest. Nog triester was dat de wedstrijdleiding aanleiding zag de lift die Alonso Webber gaf in de uitloopronde te bestraffen. Door de reprimande moet Webber in de volgende race, in Zuid-Korea, tien startplaatsen inleveren. Zo eindigde een mooie race met een bittere nasmaak.

BSG begint seizoen goed tegen amateuristisch Apeldoorn

Het was geen beste wedstrijd, de wedstrijd van BSG tegen Apeldoorn aan het eind van vorig seizoen. Gelukkig ging het dit jaar, met een paar nieuwe spelers en een ander speeltempo, een stuk beter. Uiteindelijk won de nummer 8 van vorig seizoen met het kleinste verschil van de nummer 2 van vorig seizoen: het werd 4½-5½ in Apeldoorn.

In de zomerstop had BSG verrassend goede zaken gedaan op de transfermarkt: zo werden de IM's Li Riemersma en Thomas Willemze aangetrokken. Daar stond het verlies van Tea Lanchava tegenover. In de wedstrijd tegen het vriendenteam van Apeldoorn maakte alleen Riemersma zijn debuut (of rentree?) in het eerste team van BSG, dat door de afwezigheid van Alexander van Beek met bridgeheld Frans Borm speelde.

Het nieuwe speeltempo zorgde ook voor de nodige verrassingen. In het hele land werd in deze eerste competitieronde van het seizoen geklaagd over verkeerd ingestelde klokken en ook de wedstrijden van de eerste drie teams van Apeldoorn werden hierdoor ontsierd. Het betekende dat de arbiters tijdens de wedstrijd om de haverklap klokken opnieuw moesten instellen. Het maakte allemaal niet zo'n professionele indruk, niet in de laatste plaats omdat het de taak van de arbiters is om erop toe te zien dat de klokken juist worden ingesteld. We zullen we het maar onder de noemer opstartproblemen scharen. Dat de helft van de borden verkeerd was opgesteld, was echter helemaal amateuristisch te noemen.

De wedstrijd werd trouwens op negen borden gespeeld: Grote Beer had vorige week aan het hoogste zwartbord remise gespeeld tegen Sebastian Siebrecht. Of het nou het nieuwe speeltempo was of niet, het niveau van de negen resterende partijen was niet best. Zo stootte Frans Borm tegen Nico Zwirs al snel zijn koning om. Het was symbolisch, want na wat tactische schermutselingen werd een zwarte pion op b2 hem te veel en kon hij zijn koning echt omleggen. Ook Behirder kwam aan de verkeerde kant van de score terecht tegen Arthur van de Oudeweetering. Hij kwam al snel in de verdrukking en zag geen kans meer om eronderuit te komen. Gelukkig had Евгений Гротовский op hetzelfde moment al gewonnen van de Apeldoornse teamleider Stefan Kuipers, die in een slechte stelling een opzichtige bok schoot die gelijk verloor.

Apeldoorn breidde de voorsprong echter weer uit door de overwinning van Armen Hachijan op FM Henk. Ook hier liep het witte initiatief volledig uit de hand nadat zwart te vroeg de stelling had geopend. Aan de andere kant van de zaal ging het beter: Robert Ris versloeg Roeland Pruijssers, de meesterklassetopscorer van vorig seizoen, in de tijdnoodfase. Lange tijd had Roelieboelie het beste van het spel, maar met nog een minuut op de klok schoot the RIP-guy een bok die meteen verloor. De stand werd gelijkgetrokken door Ton van der Heijden die Александр Кабатянский versloeg. De Naardense grootmeester leek een partij uit een stuk te spelen, maar in de analyse bleek dat zwart de nodige kansen had laten liggen, waardoor hij alsnog vreselijk werd afgeslacht.

De resterende drie stellingen zagen er goed uit: Large stond gewonnen, Riemersma en Erwich moesten in ieder geval remise kunnen maken. Dat zou genoeg zijn, maar het ongeluk zat in een klein hoekje. Zo deed Merijn van Delft in zijn partij tegen Large welgeteld één goede zet: na met wit steeds verder in de moeilijkheden te zijn geraakt, wist hij met een stukoffer nog net naar remise af te wikkelen. Daar stond tegenover dat aanwinst Li Riemersma in een dubbeltoreneindspel de winst in de schoot geworpen kreeg door Ilja Zaragatski. Die deed iets van een winstpoging en kreeg al gauw het deksel op de neus. Het betekende dat Frank Erwich slechts remise hoefde te maken tegen Sjef Rijnaarts. Na een uit de nood geboren dameoffer kreeg hij toch een gunstig eindspel en tikte hij het laatste halfje binnen.

Zodoende begon BSG het seizoen zoals het vorig jaar geëindigd was, terwijl er bij Apeldoorn een grafstemming heerste na het onverwachte verlies.

Apeldoorn (2401) - BSG (2344) 4½-5½
1. R Pruijssers g (2556) - R Ris m (2420) 0-1
2. S Siebrecht g (2492) - A Berelowitsch g (2541) ½-½
3. I Zaragatski m (2505) - L Riemersma m (2423) 0-1
4. M van Delft m (2411) - L Ootes (2384) ½-½
5. S Kuipers m (2424) - E de Groote (2377) 0-1
6. S Rijnaarts f (2355) - F Erwich f (2344) ½-½
7. A Kabatianski m (2423) - T van der Heijden (2288) 0-1
8. A van de Oudeweetering m (2288) - J de Groote (2183) 1-0
9. N Zwirs (2302) - F Borm m (2238) 1-0
10. A Hachijan (2251) - H van der Poel f (2246) 1-0

08 september 2013

Spanning naast de baan

Wie houdt Fattle nog tegen? Hoewel het seizoen moeizaam voor de drievoudig wereldkampioen begon, loopt nu alles weer op rolletjes: de bandenproblemen zijn voorbij, de concurrentie maakt er een potje van en zelfs op de traditioneel zwakke circuits maakt de Red Bull de dienst uit.

De kogel is door de kerk: Daniel Ricciardo wordt volgend jaar de tweede man naast Sebastian Vettel bij Red Bull. Bij de andere topteams gaat mogelijkerwijs ook wat veranderen. Kimi Räikkönen is er nog niet helemaal uit of hij bij Lotus blijft. Ferrari wil de Fin graag hebben. Ironisch als je bedenkt dat ze hem vier jaar geleden respectloos aan de kant hadden geschoven ten faveure van Fernando Alonso. De Spanjaard is echter niet meer zo gelukkig bij de Italianen, maar nu het tweede Red Bull-zitje vergeven is, zijn zijn opties beperkt. Knijpt hij er een jaartje tussenuit? En wat gebeurt er met Massa?

Kwalificatie: frustratie

In Monza, het thuiscircuit van Ferrari, bleek hoezeer de spanningen bij Ferrari waren opgelopen. Miscommunicatie? Onhandigheid? Of ongehoorzaamheid? Feit was dat Alonso tijdens de kwalificatie niet bepaald een gelukkig mens was en dat liet hij zijn team weten ook. De samenwerking met teamgenoot Massa verliep niet naar wens, waardoor het plannetje om Alonso van Massa's slipstream te laten profiteren niets terechtkwam. Alonso reed dan ook maar de vijfde tijd en was daarmee nog langzamer dan diezelfde Massa. Na afloop hield hij zich echter van de domme en bedankte hij het team voor hun hulp.

De pole was er natuurlijk weer voor Fattle, met ditmaal Webber ernaast op de eerste startrij. Treffender kon de dominantie van Red Bull niet worden geïllustreerd. De concurrentie gaf niet thuis: Räikkönen was slechts elfde, terwijl Luis naar eigen zeggen afschuwelijk slecht reed en genoegen moest nemen met een twaalfde plaats, hoewel het ook niet echt hielp dat hij Subtiel in de laatste bocht op zijn pad trof. Het betekende dat Nico Hülkenberg kon schitteren. Hij perste er in de slotseconden een fraaie derde tijd uit. Ook Toro Rosso kon lachen: feestvarken Ricciardo was zevende, terwijl Vergne door een uitglijder in de laatste bocht genoegen moest nemen met de tiende startplaats.

Slaapverwekkende race, afschuwelijke regie

Op de racedag is het weer omgeslagen: het is bewolkt en fris. Het heeft zelfs geregend, maar de baan is inmiddels opgedroogd. Bij de start gebeurt er het nodige: Räikkönen mist zijn rempunt en beschadigt zijn voorvleugel op Pérez, waardoor hij zich in de eerste ronde al bij zijn team komt melden. Nog erger vergaat het DRS'ta, die zijn rempunt bij de tweede chicane mist en zijn auto tot schroot rijdt. Betere zaken doen de Ferrari's. Massa is naar de tweede plek opgerukt, terwijl Alonso even later Webber voorbijgaat en derde ligt. Massa laat zijn teammaat even later voorbij. Fattle heeft dan echter al zo'n vier seconden voorsprong gepakt.

In de middenmoot vinden de gevechten plaats, maar echt tot veel positieveranderingen leiden ze niet. Zo zit Luis de hele tijd vast op de tiende plaats. Doordat hij op de harde banden was vertrokken, hoefde hij slechts te wachten op het moment dat de mannen voor hem bandenproblemen zouden krijgen, maar door de lage temperaturen kwam daar niks van terecht. Sterker nog: Luis had zelf een slow puncture te pakken, waardoor hij mocht aftrappen voor de eerste serie pitstops. Zijn vroege pitstop wierp hem terug tot de achterhoede, in de buurt van de getergde Räikkönen.

Vooraan slaan de Red Bulls hun slag bij de pitstops. Webber gaat Massa dankzij een vroegere stop voorbij. Alonso rijdt het langst door en blijft Webber nog net voor. Fattles voorsprong is op dat moment opgelopen naar tien seconden en dus is de race vooraan een gelopen koers. Sterker nog: de Red Bulls lijken beter te gedijen op de harde band, want Alonso kan niet eens meer bij Webber wegrijden, ondanks zijn nieuwere banden.

Slechts in de subtop zorgen Luis en Räikkönen voor wat spektakel, hoewel het meeste door de regie gemist wordt. Ze zijn opgerukt tot aan de staart van Massa, als ze door hun tweede pitstop weer terugzakken tot aan de staart van het middenveld. In de slotfase rijdt Luis met het mes tussen de tanden en werkt zich op tot de negende plaats. Räikkönen wordt nog door Luis gepasseerd en finisht als elfde, opnieuw een nulresultaat dus.

Fattle kent geen problemen en zonder enige moeite haalt hij zijn zesde zege van het seizoen binnen. Alonso wordt tweede, voor Webber, die zijn auto meteen na de finish parkeert; zijn brandstof was bijna op. Massa werd netjes vierde. Verrassing van de dag was echter Hülkenberg, die de koplopers de hele race goed kon volgen en fraai vijfde werd, net voor Rosberg. Op grote achterstand werd Ricciardo zevende, op de voet gevolgd door Grosjean en Luis. Button haalde met de grootste moeite een puntje binnen. Het was een typische Monza-race: hoewel de onderlinge afstanden niet erg groot waren, was de race dodelijk saai.

Voor Van der Garde was het geen race om uitgebreid over naar huis te schrijven: hij en Pic waren de enige coureurs die twee reguliere pitstops maakten, waarvan de laatste nog volledig in het water viel voor Van der Garde. De overige teams waren duidelijk te snel, maar de Marussia's werden nipt verslagen.

Volgend jaar beter

Zo verdween ook het laatste restje spanning in het kampioenschap door de weinig enerverende Italiaanse Grand Prix. Saaier dan dit kunnen races bijna niet zijn. Kennelijk kunnen alleen de geruchten over veranderende rijderbezettingen bij de topteams voor wat spanning zorgen, want van opwinding op de baan was geen sprake. Hopelijk is dat volgend jaar, met de turbo's en andere coureurs, wel anders.

02 september 2013

Kramnik wint Worldcup

Lang geleden hadden we de Halve Finales voor het NK. Het was een toernooi waarbij 32 sterke schakers, waaronder dertien regionaal kampioenen, in een knock-outtoernooi vochten voor vier NK-tickets. Iedere ronde bestond uit twee partijen met een normaal speeltempo, plus rapid- en snelschaakpartijen indien er geen beslissing was gevallen. In 2007 probeerde grootmeester Jan Werle zich via dit toernooi voor het Nederlands Kampioenschap te plaatsen en hij werd aan snelschaakexpert Manuel Bosboom gekoppeld. Op de eerste dag kwam zijn nachtmerriescenario uit: hij verloor de eerste partij, waardoor hij de tweede dag alles op alles moest zetten om de tiebreak te halen, om die vervolgens kansloos te verliezen. Aan die anekdote moest ik denken bij de FIDE-Worldcup in Tromsö. De opzet van het toernooi was in grote lijnen hetzelfde, wat betekende dat het vaak op snelschaakbarrages uitdraaide. Daarin toonden jonkies als Vachier-Lagrave en Andreikin zich superieur aan hun doorgaans oudere tegenstanders. Is dit de toekomst van het schaakspel? Gelukkig won de altijd bedaarde Vladimir Kramnik het toernooi door in de halve finale de Fransoos de baas te zijn en in de finale over vier partijen te sterk te zijn voor zijn landgenoot.

Nederlands hoop in bange dagen Anish Giri had schaakles gekregen van Julio Zúñiga, die vervolgens tegen Fabiano Caruana volledig door de mand viel. Hoe kan dat dan toch, vraag je je af. Caruana ging een ronde later in de tiebreak ten onder tegen Maxime Vachier-Lagrave, die met het versnelde tempo ook al te sterk was geweest voor Boris Gelfand. Dat was nog niks vergeleken met Dmitry Andreikin, die achtereenvolgens Sergej Karjakin, Peter Swidler en Evgeny Tomashevsky, een van de smaakmakers van het toernooi, uitschakelde.

Anish Giri liet zich op Twitter laatdunkend uit over de snelschaakspecialisten Vachier-Lagrave en Andreikin.

Zoals verwacht stelde de finale niks voor. Kramnik won de eerste partij en schoof de overige drie partijen zonder problemen remise, waardoor hij de terechte kampioen werd. De wereldkampioen van 2000 tot 2007 maakte een solide indruk, verloor geen partij en stond met snelschaken zijn mannetje.

Zo eindigde het toernooi dat op 10 augustus was begonnen één dag eerder dan gepland. Complimenten zijn er nog voor de commentatoren Lawrence Trent (een Engelse Internationaal Meester die beter kan lullen dan schaken), Susan Polgar, Nigel D. Short (de "handsome English chess legend" die juist weer beter kan schaken dan lullen) en Dirk Jan ten Geuzendam.

De commentatoren beantwoordden vragen die mensen via Twitter stelden.

01 september 2013

Vijfde ronde Eredivisie

Eerherstel

Het Nederlands voetbal zit al ruim een jaar in zwaar weer. Natuurlijk kan het niet altijd feest zijn, maar waar het Nederlands Elftal langzaam uit het dal lijkt te kruipen, blijft het behelpen met de eigen Mickey Mouse-competitie, de Eredivisie genaamd. Het is ieder jaar hetzelfde liedje: in de zomer worden alle succesvolle clubs leeggekocht, zonder dat ze met adequate vervangers komen. Het niveau van de competitie daalt met de dag. Tel daarbij een gemis aan killersinstinct en een gebrek aan mentale weerbaarheid op en je snapt dat het een aflopende zaak is.

Dat bleek wel toen de clubs kwalificatie voor Europees voetbal moesten zien af te dwingen. De voorrondes voor de Europa League verliepen voor bijna iedereen teleurstellend. Misschien niet zo gek als je de huidige nummers 8, 11, 12 en 15 van de Eredivisie laat opdraven, maar wel zeer slecht voor de positie van het Nederlands voetbal. Zo vloog FC Utrecht al direct uit het toernooi door twee prutswedstrijden tegen Differdange, een onbekende ploeg uit Luxemburg, en deed daarmee in korte tijd al het goede werk van vorig seizoen teniet. Vitesse stond zwaar voor aap door van het Roemeense Petrolul Ploiești te verliezen. Feijenoord heeft het altijd moeilijk in dit soort alles-of-niets-wedstrijden. Vorig jaar verkwanselden de Rotterdammers een Champions League-ticket door eerst van Dinamo Kiejev en daarna van Sparta Praag te verliezen, nu was het Russische Кубань Краснодар (Koeban Krasnodar) te sterk. Bekerwinnaar AZ ging als enige door. Na een 1-3-zege op het Griekse Atromitos leek niks meer mis te kunnen gaan, maar na een vroege rode kaart, een tegentreffer en een stadion dat in de fik vloog, werd het alsnog een loodzwaar karwei. Uiteindelijk was de over twee dagen verspreide 0-2-nederlaag nog net genoeg om door te gaan.

AZ krijgt in de Europa League gezelschap van PSV, dat eerst gemakkelijk had afgerekend met het Belgische Zulte Waregem, om er vervolgens tegen AC Milaan nauwelijks aan te pas te komen. Zodoende speelt Ajax als enige in de Champions League, en kreeg het met datzelfde Milaan, Barcelona en Celtic drie loodzware tegenstanders. Als dat maar goed gaat.

Lelijke eendjes

Reden temeer om naar de eigen competitie te gaan, want tegen de makke schapen in de Eredivisie is nog wel succes te behalen. Op vrijdag speelden de zwarte schapen NAC en NEC tegen elkaar. De nummers 17 en 18 deelden de punten, waar ze allebei niks mee opschoten. Toch lijkt NEC na het ontslag van trainer Pastoor weer heel voorzichtig een stapje in de goede richting te zetten. De 1-1 zette de toon voor de rest van het weekend, waarin opmerkelijk veel remises vielen.

Geen feest

Allerminst tevreden was PSV met de 0-0 tegen promovendus Cambuur. De Friezen slaagden erin niet te verliezen, een prestatie die ook voor een groot gedeelte op het conto kwam van Toy Vonen, die een niet te missen kans toch miste. En zo verloor het stroef spelende PSV, dat tegen Milaan ook constant met speelgoedhamers uithaalde, opnieuw punten en dus verloren de festiviteiten in het stadion hun glans.

Scherp

Ook FC Twente en Heerenveen schoten vooral met losse flodders. Hoewel de Heerenveen-spelers hun vizier op alles behalve het doel hadden gericht, kwamen de Friezen wel op voorsprong. Uiteindelijk moest Bengtsson in de slotminuut de Castaignos voor zijn ploeg uit het vuur halen. Ondanks dat zijn ploeg bij het sluiten van de markt twee kostbare punten had verloren, was Heerenveen-trainer Marco van Basten niet ontevreden.

Aframmeling

Promovendus Go Ahead blijft maar verbazen. Zo eindig je als zesde in de Jupilerleague, zo sta je zevende in de Eredivisie. "Dikverdiend verloren", gaf RKC-trainer Erwin Koeman toe na de 1-4-nederlaag die zijn ploeg leed. AZ-huurling Falkenburg was de Waalwijkse beul met een onzuivere hattrick.

Malloot

Minder spectaculair was de wedstrijd Heracles - ADO. Waar alle aanvallen van ADO eindigden bij Pasveer, kreeg de thuisploeg juist de helpende hand van keeper Cutiño. Daarna kreeg Zuiver Loon bij ADO niet zijn verdiende loon voor een harde overtreding, in tegenstelling tot zijn teamgenoot Malone, die wel kon inrukken. Er werd echter niet meer gescoord in het restant van de wedstrijd. Wel wist Heracles flink te cashen voor Duarte, die naar Ajax vertrekt.

Blunder

Bij Ajax kunnen ze versterkingen goed gebruiken nu Eriksen en Alderweireld niet meer in die stomme roze uitshirts willen spelen. De resultaten van Ajax in de eigen competitie geven bovendien weinig reden tot optimisme voor de wedstrijden in de Champions League. Na een vroege voorsprong leek alles goed te gaan, maar waar ze in de persoon van Kirkietsj maar mogelijkheden bleven verprutsen, kwam Groningen door een "blunder" van Vermeer op gelijke hoogte. In de slotfase roken beide ploegen aan de overwinning, maar bleef het 1-1, geen resultaat voor Ajax om de titelaspiraties luister bij te zetten: na vijf ronden hebben ze alweer zeven verliespunten te pakken en staan daarmee gedeeld derde, met onder andere Groningen.

Rode loper

Positiever was de stemming in Rotterdam, waar Feijenoord in Roda de ideale tegenstander had gevonden om de frustraties van een verprutste competitiestart en een mislukt Europees avontuur weg te spelen. Met elf man boden de Limburgers al weinig tegenstand, met tien man (na een rode kaart voor Dijkhuizen) werden ze helemaal overlopen. Het werd 4-0 en daarmee lijkt Feijenoord begonnen te zijn aan hun missie om de achterstand op de concurrentie weg te werken, zodat ze volgend jaar weer een Europa League-ticket kunnen verkwanselen. "Natuurlijk weet ik dat we foeballend feel beter kunnen", sprak een strijdlustige Ronald Koeman.

Nivellering

Het is veelzeggend voor de krachtsverhoudingen in de Eredivisie, waar de koploper thuis niet van de nummer 14 kon winnen: PEC Zwolle pakte met veel moeite een punt tegen het gemankeerde FC Utrecht. De Domstedelingen kwamen op voorsprong uit een vrije trap, maar uiteindelijk kon Verhoeven zijn doel ook niet schoon houden, dus eindigde ook deze verhitte wedstrijd in 1-1. Ondanks het magere resultaat bleef PEC koploper.

Speelgoedhamer

Tot slot speelden de figuranten in de Europa League, AZ en Vitesse, nog tegen elkaar. De satellietclub van Chelsea was zo vriendelijk geweest de wedstrijd iets te verzetten in verband met de "derde helft" die AZ noodgedwongen op vrijdagochtend moest uitspelen. AZ speelde nu met de handrem strak aangetrokken, maar kwam door een doelpunt van Johansson volledig tegen de verhouding in op voorsprong. Aan de andere kant had Vitesse de grootste moeite met het net te vinden. Havenaar vergat een strafschop uit te lokken, deed een Toy Vonentje en was het eindstation van iedere mislukte Vitesse-aanval. Vitesse bracht daarom maar Reis (snif!) binnen de lijnen en die was wel succesvol: 1-1.

Zo speelde de hele top 6 gelijk in de vijfde ronde van dit merkwaardige competitieseizoen, waarin PEC nog minimaal twee weken koploper is en waarin ploegen als Vitesse, AZ en Feijenoord worden gesandwicht door de promovendi Go Ahead en Cambuur. Niets is dit seizoen te gek en dat is leuk voor de kijker. Maar de kijker wil ook graag Nederlandse clubs in Europa aan het werk zien en dat wordt steeds meer een utopie.