Alleen bij de start had hij het even lastig, maar de rest van de race ging het van een leien dakje: Fattle won de nachtrace in Singapore met een gigantisch vertoon van macht. In zijn schaduw vonden echter de leukste gevechten plaats. Uiteindelijk beklommen Alonso en Räikkönen het podium, terwijl Mercedes lelijk achter het net viste.
Kwalificatie
Zonder veel moeite eiste Fattle op zaterdag de poleposition op, hoewel Rosberg en Grosjean in de slotfase nog erg dichtbij kwamen. Rosberg was voor het eerst in tijden weer sneller dan Luis, die opnieuw niet te spreken was over zijn prestatie. Nog meer reden tot klagen hadden de Ferrari's, die niet verder kwamen dan een zesde en zevende tijd. Ditmaal was Massa, die volgend jaar plaats zal moeten maken voor Räikkönen, de snelste van de twee. Räikkönen kwam er in de kwalificatie totaal niet aan te pas door een zere rug, waardoor hij slechts vanuit de middenmoot startte.
Zevenmijlslaarzen
Met de titelfavorieten op veilige afstand zag het er goed uit voor Fattle. Wel kreeg hij bij de start flinke tegenstand van Rosberg, maar nadat hij de Mercedes in de tweede bocht weer voorbij was gegaan, was de tegenstand gebroken en liep Fattle op zevenmijlslaarzen weg. Alonso kende een wereldstart en lag na de eerste bocht alweer derde, voor Webber en Grosjean.
Pitstops
In de openingsfase van de race gebeurt er weinig. Fattle bouwt al gauw een voorsprong van zo'n zeven seconden op, maar echt veel positieveranderingen zijn er niet. Het wachten is op de pitstops. Räikkönen bezoekt als eerste zijn monteurs om uit het gedrang te komen en zijn voorbeeld wordt al gauw gevolgd door de overige teams. Als de kopgroep naar binnen is geweest, leidt Fattle nog steeds. Achter Rosberg is DRS'ta echter naar de derde plek opgerukt en hij houdt Alonso danig op. Als de Schot eindelijk de pits opzoekt, heeft Alonso Webber, Grosjean en Luis in zijn kofferbak hangen.
Miskleun
Kort nadat iedereen naar de pits is geweest, vliegt Ricciardo in de muur. Zijn uitvalbeurt was slecht nieuws voor zijn toekomstige teamgenootje, die door de safetycar zijn niet onaanzienlijke voorsprong zag verdampen. Veel coureurs besluiten tijdens de safetycarfase nieuwe banden te halen. Fattle, Rosberg, Webber en Luis doen dat niet en liggen dus aan kop. Alonso is door zijn bandenwissel teruggevallen tot de vijfde plaats.
Webbers tactische zet
Bij de herstart spuit Fattle er weer vandoor. Iedere ronde pakt hij twee seconden op Rosberg, die over de boordradio over de boordradio klaagt. Volgens zijn team lagen er stukken rubber op zijn voorvleugel, waardoor hij neerwaartse kracht verloor. Webber rook zijn kans en bij de tweede serie pitstops werkte hij zich langs de Mercedes. Grosjean maakt het allemaal niet mee: hij wordt door zijn team binnengeroepen vanwege een probleem met zijn motor. Na nog een aantal ronden op de laatste plaats te hebben gereden geeft hij maar op.
De tijd dringt
Door hun pitstops zijn Webber en de Mercedes ver teruggevallen. In de slotfase moeten ze weer posities terugwinnen ten koste van degenen die op versleten banden door zijn blijven rijden. Alonso is opgerukt naar de tweede plaats, voor Button, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg en Gutiérrez. Daarachter begint voor Webber, Rosberg en Luis een race tegen de klok: een voor een worden de tragere deelnemers terugverwezen.
Kantje boord
Vooraan is Fattle ook nog een keer naar de pits geweest zonder de leiding te hoeven af te staan. Op nieuwe banden rijdt hij vervolgens weer heel hard weg bij Alonso. Achter de Spanjaard dringt Räikkönen bij Button aan. De Fin verdringt de Brit van het podium, waarna Button ook nog ten prooi valt aan Webber en de Mercedes. Het is een buitengewoon interessante slotfase, die echter bijna wordt onderbroken doordat DRS'ta zijn auto tegen een muur tot stilstand zet. Ditmaal rukt de safetycar niet uit en dus is er strijd tot aan de finishvlag.
Het venijn zit in de staart
Dat Webber het podium niet meer haalt, is dan wel duidelijk. Hij moet voorzichtig rijden om zijn motor te sparen, maar zelfs de vierde plaats is hem niet gegund: zijn auto gaat in de laatste ronde alsnog kapot, waardoor de Australiër nog net voor de uitstekend opererende Giedo van der Garde werd geklasseerd. Fattle krijgt er weinig van mee. Hij wint de race met ruim een halve minuut voorsprong op Alonso en bijna driekwart minuut op Räikkönen. Rosberg en Luis kwamen kort achter elkaar als vierde en vijfde binnenhobbelen, ontevreden over de gekozen strategie. Massa werkte zich in de slotfase nog op naar dezelfde plek als waar hij gestart was, voor de McLarens, die Hülkenberg en Subtiel nog net voor wisten te blijven.
De Formule 1 op zijn smalst
Bij de podiumceremonie was er een luid boegeroep voor de oppermachtige winnaar Fattle. Een beetje triest. Nog triester was dat de wedstrijdleiding aanleiding zag de lift die Alonso Webber gaf in de uitloopronde te bestraffen. Door de reprimande moet Webber in de volgende race, in Zuid-Korea, tien startplaatsen inleveren. Zo eindigde een mooie race met een bittere nasmaak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten