Vanmorgen keek ik weer naar de Formule 1. De race werd verreden op het moderne Sepang-circuit in Maleisië. Het was er snikheet, zoals altijd. Het tijdstip (9 uur) viel me nog mee. Ik was om half negen wakker geworden, waarna het hele voorprogramma van belspelletjes en slap geneuzel aan bod kwam. Er was een of andere lelijke troel die weinig zinnigs kon zeggen, een presentator die ik niet kende en Giedo of Guido van der Garde of zo. Die voelde zich niet echt op z’n gemak, had ik ’t idee.
De race
De wedstrijd leek uit te draaien op een McLaren-Ferrari-duel. De eerste twee startrijen werden namelijk door die auto’s bezet. Massa had pole, voor Alonso. Kimi was derde, voor Hamilton. De BMW's waren weer eens erg goed, terwijl de Renaults tegenvielen. Achterin had Christijan Albers de laatste plek aan zijn teamgenootje overgedragen.
De start van de race zou essentieel blijken. De Ferrari’s kwamen redelijk weg, maar de McLarens kwamen beter weg. Massa en Alonso reden zij aan zij op de eerste bocht af, terwijl Kimi nog wel wat marge had op Hamilton. Vervolgens deden de Ferraririjders alles fout wat ze maar fout konden doen. Massa ging eerst naar buiten, om zo de bocht beter te kunnen aansnijden. Alonso dook in het gat dat ontstond. Ook Kimi ging naar buiten, waardoor Hamilton ook hem te pakken had. En het zou nog erger worden. Massa zat te ver aan de buitenkant en verloor snelheid, waardoor hij in de tweede bocht buitenom werd gepasseerd door Hamilton. Zo was McLaren één en twee, terwijl Ferrari p3 en p4 in handen had.
Deze situatie werd in de eerstvolgende ronden al uitgebuit door McLaren. Alonso liep vrolijk fluitend bij de concurrentie vandaan.
Bij Spyker ging weer eens veel mis. De snelheid zat er dit keer beter in, de betrouwbaarheid was knudde. Misschien omdat ze niet hadden getest op dit circuit. In de eerste ronde lag brokkenmaker subtiel er al uit (aardige vent hoor, maar zo onstuimig) en in de achtste ronde vloog de wagen van Albers in de fik. Zodoende was de race snel afgelopen voor de oranje bolides.
Vooraan trok Alonso een steeds groter gat met zijn teammaatje, die de Ferrari van Massa keurig achter zich hield. Massa probeerde het steeds, maar steeds kon Hamilton goed counteren. Tot tweemaal toe ging Massa de McLaren voorbij, maar steeds kwam hij de bocht zo wijd uit, dat hij z’n plekje weer kwijt was. De derde keer was helemaal mis. Massa remde veel te laat en vloog van de baan. Hij viel terug naar p5 en zou daar ook finishen. Kimi zat nu achter Hamilton, maar door een langzame pitstop en een langzame tweede run verloor hij langzaam de aansluiting. Pas na de tweede pitstop kon hij nog terugkomen, maar het gat was te groot.
Zodoende scoorde McLaren een één-tweetje, waarmee het goede zaken deed in beide kampioenschappen.
Op de vierde plek eindigde uiteindelijk Nick Heidfeld, die erg solide reed. Vijfde werd Massa, zesde Fisichella, die wat puntjes sprokkelde voor Renault. Zevende werd Trulli, die ditmaal niet ver terugviel en achtste werd Kovalainen, die zijn eerste puntje pakte.
In het achterveld vielen de prestaties van Wurz en Barrichello op, die van een kansloze uitgangspositie een sterke race reden.
Als Alonso meer van dit soort races heeft, stopt ie volgend jaar. :-(
Geen opmerkingen:
Een reactie posten