30 september 2007

Spectaculaire regenrace in Japan

Vanmorgen vroeg werd de Grand Prix van Japan verreden. Zelf had ik de wekker gezet, maar op de een of andere manier had ik ‘m niet gehoord. Daardoor had ik de start van de race gemist, maar dat was niet zo erg. Het regende pijpenstelen en de race werd gestart van achter de safetycar, die zo’n twintig ronden voor het veld bleef rijden. Zo’n twintig tamelijk korte rondjes bleef de Mercedes voor het veld uit rijden, op het circuit van Fuji, waar de Japanse Grand Prix dit jaar wordt verreden.

Safetycar

In de eerste twintig ronden gebeurde er weinig. De Ferrari’s waren op de verkeerde banden begonnen en kwamen de pits in voor de full wets. Ze vielen hierdoor terug tot aan de staart van het veld. Helemaal achteraan reed Liuzzi, maar die mocht zijn ronde achterstand weer goedmaken, iets wat ik raar vind. De bedoeling van de safetycar is namelijk dat er geen ongelukken gebeuren: er wordt langzaam gereden en je mag niet inhalen. Dat laatste deed Massa wel en hij kreeg een drive-throughpenalty voor dit vergrijp. De eerste pitstops werden ook al gemaakt. Het was een absurde situatie. Als de safetycar aan de vereiste Formule 1-reglementen zou voldoen, had 'ie een grote kans om de race te winnen.

De start

Gelukkig werd er ook nog geracet. Op het moment dat de race werd vrijgegeven, gebeurde er al het nodige en onnodige. Voorin ramde de als zevende gekwalificeerde Button Heidfeld. De Duitser verloor tijd, de Brit verloor zijn voorvleugel. Button besloot echter door te rijden. Toen hij de vleugel liet vervangen, was zijn rol voorin uitgespeeld. Hij eindigde als elfde. Achterin vloog Alexander Wurz van de baan en schampte hij de opnieuw ongelukkige Felipe Massa. De Braziliaan spinde, de Oostenrijker moest opgeven met een kapotte voorvleugel en een vernielde wielophanging.

Pitstops

Na de pitstops van Hamilton en Alonso reed Vettel opeens aan de leiding. Na zijn pitstop werd zijn eerste plek overgenomen door Mowk Webbah. De Red Bulls-teams hadden een geweldige dag tot dat moment.

De McLarens hadden het zwaar na de pitstops. Hamilton en Alonso waren heel "zwaar" en werden voortdurend ingehaald of aangetikt. Kubica werd bestraft voor een touche met Hamilton met de bekende drive-throughpenalty.

Na de pitstops hadden de McLarens de leiding weer in handen, totdat Alonso hard crashte. De "Spanjool" (zoals Olav Mol zegt) heeft zich de laatste tijd niet populair gemaakt bij zijn team. De crash zou weleens beslissend kunnen zijn voor het kampioenschap.

Oliedom

De safetycar kwam weer de baan op. Terwijl Alonso zat te balen, werd zijn wrak van de baan gesleept. Hamilton reed aan de leiding. De Ferrari’s waren nog ver weg. Tweede was Mowk Webbah, met achter zich Sebastian Vettel. Beide heren reden een fantastische race, totdat Vettel even niet oplette en Webber ramde. Webber parkeerde zijn auto in het gras en smeet zijn stuurtje weg (Mol, denkend dat de Australiër dom gecrasht was: "Wat smijt hij hier weg?" Jean Loulou: "Zijn stuurtje."), terwijl Vettel met het schaamrood op z’n kaken een kreupele bolide kwam afleveren. De debutant gaf na afloop nog wel een grappig interview, waarin hij o.a. zei dat hij in de eerste twintig ronden ook niet gecrasht was.

Maar ja, er is natuurlijk maar één woord voor deze catastrofe… Oliedom.

Slotfase

In de slotfase reed Hamilton onbedreigd naar de leiding, daarachter braken de gevechten uit. Räikkönen passeerde DC fraai buitenom en kreeg de derde plaats cadeau toen Massa nog een pitstop moest maken. Het lukte Räikkönen in de slotfase echter niet om Kovalainen in te halen. Er kwamen echter wel twee Finnen op het podium.

In de laatste ronde vochten Massa en Kubica nog een prachtig gevecht uit. Massa passeerde de Pool, maar werd in de laatste bocht weer teruggepakt. Het werd een boeiend gevecht over de weg en over het gras, dat Massa nipt won. Tien jaar geleden zouden er van zo’n actie ongetwijfeld brokken zijn gekomen, in de tijd van de Schumachers, Hillen, Villeneuves, Irvines, Diniz'en…

In de Spyker reed Subtiel een goede race, waarin hij helaas net tekort kwam voor een WK-punt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten