24 augustus 2008

Massa oppermachtig in Valencia

Tweemaal is scheepsrecht

Nieuwe circuits zijn tegenwoordig "in". Ditmaal werd er gereden in de straten van Valencia. Stratencircuits leveren vaak saaie optochten op en helaas was het dit keer niet anders: de nummers 1, 2 en 3 in de kwalificatie finishten op dezelfde positie.

Kwalificatie

Fernando Alonso had eindelijk weer een reden om zich voor de volle 200% te geven. De Spanjaard reed zijn "tweede thuis-grand prix" en hij wilde natuurlijk wel goed voor de dag komen. Op het bochtige stratencircuit waren zijn stuurmanskunsten in de vrije trainingen soms goed genoeg voor een hoge klassering. In de kwalificatie had hij zijn kruit echter al verschoten. Hij haalde "Q3" niet eens en bleef steken op een zeer teleurstellende twaalfde plaats.

In "Q2" is het Vettel die de show steelt, in "Q3" stelt Massa orde op zaken. Hij rijdt beheerst naar pole. Hamilton kan nog enigszins volgen en ook Kubica zit er weer goed bij. De Finnen Räikkönen en Kovalainen steken (niet alleen) qua prestatie bleek af tegen hun teamgenootjes. Laatstgenoemde is amper sneller dan Vettel, die netjes de zesde tijd neerzet.

Race

Bij de start gebeurt weinig. Massa, die aan de binnenkant van de baan start, heeft weinig moeite om zijn eerste plek vast te houden. Hamilton weet Kubica nog net af te houden, terwijl zijn teamgenootje Kovalainen Räikkönen inhaalt. De posities zijn daardoor vooraan wel bepaald.

Minder geluk heeft Alonso. Uitgerekend hij overleeft de openingsronde niet. Nakajima maakt zich niet geliefd bij de Spaanse fans door op de Renault te klappen. Het gebeurt op een krap punt, waar de snelheid vrij laag is. Desondanks is het genoeg om de achterkant van de Renault flink te beschadigen. Alonso brengt zijn bolide naar de pits en kan uitstappen. De reparatie zou naar schatting drie kwartier gaan duren en zo’n gat maak je nooit meer goed. Zelfs al heet je Alonso.

De dynamiek is al gauw uit de race verdwenen. Vooraan loopt Massa langzaam weg bij Hamilton, die op zijn beurt weer wat uitloopt op Kubica. Kovalainen houdt Räikkönen vervolgens op. DC is in het achterveld nog iemand die wat probeert. Helaas mislukt zijn "aanval" weer eens en gaat hij zelf in de rondte. Subtiel zit te klagen dat hij sneller is dan zijn teamgenoot. Als hij Fisichella eindelijk voorbij is, trekt hij een behoorlijk gat. Het is het enige wat er voor de (Spaanse) toeschouwers valt te beleven in de openingsfase.

Pitstops

Gelukkig zijn er dan nog de pitstops. Massa komt al in de vijftiende ronde binnen. Hij heeft dus licht gekwalificeerd, maar hij komt wel voor zijn teamgenootje de baan op. Kovalainen ziet zijn kans schoon om bij de twee Ferrari’s weg te rijden en slaat even een gaatje. Hamilton probeert in zijn rondjes als koploper weer wat tijd goed te maken op Massa. Als hij in de achttiende ronde weer de baan op komt, is zijn achterstand wel iets geslonken, maar ook niet meer dan dat.

De mannen daarachter stoppen later. Kubica en Räikkönen stoppen een ronde na Hamilton; Kovalainen rijdt nog twee rondjes door en komt tussen Kubica en Hidefeld op de baan. Voor Hidefeld is het weer eens een frustrerende race. Hij moet nog naar de pits en hij ligt al op achterstand. Nog erger is het dat zelfs Timo Glock, die de laatste races uitstekend op dreef is, hem na zijn pitstop voorblijft. De Toyota-coureur behoort namelijk tot de minderheid die slechts één keer stopt.

Als Piquet in de 33e ronde zijn eerste pitstop maakt, rijdt Massa nog even de snelste ronde van de race. In 1:38,840 legt hij zijn 34e ronde af. Drie ronden later gaat hij voor de tweede keer naar de pits. Bij het wegrijden rijdt hij bijna op Subtiel, die uit het niets lijkt te komen (hij kwam niet tegelijk met Massa de pits binnen), wat hem later op een boete zou komen te staan.

Als Hamilton en Kubica even later ook stoppen, valt Subtiel uit. Hij kan een bocht niet halen en besluit te laat om de uitloopstrook te gebruiken. Het resultaat: een Force India die aan de rechterkant flink om de muur zit gevouwen.

Bij Ferrari proberen ze Räikkönen langs Kovalainen te loodsen bij de pitstops. Ze komen op het dubieuze idee om hem tegelijkertijd met zijn landgenoot te laten stoppen. Daarbij ben je volledig afhankelijk van een snelle pitstop en kun je niet op de baan ergens tijd winnen. Een ronde later (of soms zelfs vroeger) stoppen wil nog wel eens voordelig zijn, maar van die mogelijkheid werd geen gebruik gemaakt. Kovalainens pitstop was echter dusdanig traag, dat Kimi hem makkelijk had kunnen pakken. Hij was echter te gretig en vertrok te vroeg. Het leek een beetje op het pitstraatincident van Albers, het verschil was echter dat Räikkönen meteen stopte. De ongelukkige pompbediende werd per ambulance van het circuit gevoerd.

Motor

Räikkönen reed dus weer vrolijk mee, weliswaar een paar plaatsjes lager dan gepland, maar nog steeds op koers om tenminste nog iets te scoren. Helaas voor Ferrari ging niet lang daarna de tweede Ferrarimotor in twee GP's de lucht in. Op het rechte stuk van start/finish is het vermogen opeens weg, waarna er een indrukwekkende witte rookpluim opstijgt.

Opgeblazen Ferrari-motoren, dat was ooit zo zeldzaam als een spannende Grand Prix. Dat was vooral in het Schumacher-tijdperk. Spannende races waren er toen bijna nooit. Vooral zijn wereldtitels van 2001, 2002 en 2004 werden gekenmerkt door een totale afwezigheid van concurrentie. De Ferrari was snel en vooral heel betrouwbaar. Althans, dat was die van Schumacher. Barrichello had in die jaren bijna nog meer technische defecten dan Verstappen in zijn hele carrière. Na zijn titel in 2004, ging in 2005 alles fout voor hem. In 2006 zat hij er toch weer bij, maar toch sloot Schumacher zijn carrière af zonder wereldtitel. Ironisch genoeg kwam dat door een witte rookpluim… Destijds de eerste in zes jaar (!).

Gelukkig voor Massa blijft zijn motor ditmaal wel heel en bewijst hij dat tweemaal wel scheepsrecht is. Met een pole, snelste raceronde en bijna van start tot finish aan kop te hebben gelegen is hij de man van het weekend. Hamilton en Kubica zijn goed genoeg voor het podium. Kovalainen pakt nog vijf punten met een vrij matig optreden, Trulli scoort een fraaie vijfde plaats. Vettel weet zijn zesde startplaats in een zesde plaats aan de finish om te zetten, wat niet verkeerd is. Glock weet zijn dertiende startplaats knap om te zetten in een zevende plaats aan de finish na een prima gereden race. Rosberg wordt netjes achtste na een agressieve race.

Publiek

Na de race maakte het Spaanse publiek zich niet geliefd door Hamilton uit te joelen. De kleurling is niet zo geliefd in Spanje vanwege de gebeurtenissen van vorig jaar met Alonso. Het is dus niet zozeer racisme, maar erg leuk is het niet. Tijdens de tests in de afgelopen winter was het ook al zo. Erg kinderachtig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten