Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Singapore overtuigend op zijn naam geschreven. Hij won voor Max Verstappen en Sebastian Vettel en zag zijn voorsprong in het kampioenschap groeien naar 40 punten.
De Grand Prix van Singapore stond rood omlijnd in de agenda’s van zowel Ferrari als Red Bull. Het trage stratencircuit zou de Red Bull op het lijf geschreven zijn, al geloofde het Oostenrijkse team zelf niet meer in een stunt. Ferrari moest de nachtrace daarentegen winnen om in het kampioenschap bij te blijven na de smadelijke nederlaag voor eigen publiek.
Het hele weekend zijn de rode bolides loeisnel, behalve in de kwalificatie. Waar Luis werkelijk waar een perfecte ronde rijdt, permitteert Fattle zich hier en daar wat slordigheidjes, zodat hij nog achter Max als derde mag starten. Het gat tussen de twee titelpretendenten is niet minder dan zes tienden, dus kruipt de Duitser met het gezicht als een oorwurm uit zijn bolide.
Bij de start blaast Luis er met een noodgang vandoor. Achter hem probeert Max Fattle achter zich te houden, maar dat blijkt onbegonnen werk als de Ferrrari hem op het rechte stuk tussen de vierde en vijfde bocht finaal voorbij blaast. Meteen daarna wordt de race geneutraliseerd omdat Ocon in de muur staat.
De Fransoos was pislink op teamgenoot Pérez, die hem in de derde bocht in de muur had gedrukt. De rest van het veld wist de roze bolide te ontwijken, al raakte een deel van Ocons velg verstrikt in Sirotkins voorvleugel. Het noopte de Rus tot een vroege pitstop, waarbij meteen zijn banden werden vervangen, waarna hij gauw weer aansluiting met de rest van het veld had gevonden.
Als de race even later weer wordt vrijgegeven, gebeurt er lange tijd niks. Fattle en Max zitten aan het elastiek bij Luis. De onderlinge verschillen zijn niet veel meer dan een seconde, maar echt bedreigen kunnen ze elkaar nooit. Achter hen zitten Bottas, Rijkunnen en Ricciardo in eenzelfde positie. Ze lopen op hun beurt langzaam weg bij Pérez, die op zijn beurt wegloopt bij de rest van het veld, aangevoerd door Grosjean.
De hyperzachte banden van de koplopers hebben al heel gauw hun beste tijd gehad. Net op het moment dat Luis klaagt dat er niet veel meer van zijn banden over is, verhoogt hij het tempo. Meteen loopt hij wat weg bij Fattle, die op zijn beurt wegloopt bij Max. Het lijkt Ferrari wel een goed moment voor een bandenwissel, dus halen ze Fattle naar de pits. Hij krijgt de ultrazachte banden mee en komt precies voor de steeds trager wordende Grosjean terug op de baan.
Op nieuwe banden pusht Fattle als een malle om Luis te undercutten. Het blijkt niet genoeg, want als de Brit een ronde later stopt, blijft hij niet alleen Fattle voor, maar ook Pérez. De Mexicaan blijkt vervolgens een enorm harde noot om te kraken. Pas na een ronde achter de Force India te hebben klem gezeten, haalt Fattle hem in de eerste bocht in.
Red Bull reageert door Max aan het eind van de ronde naar de pits te halen. De gele banden gaan er goed onder, maar bij het wegrijden sputtert de Renault hevig. Desondanks komt Max naast Fattle de baan op. Zij aan zij gaan ze door de derde bocht, maar dan moet Fattle inbinden, zodat hij zijn plaats kwijt is. Max juicht over de boordradio, terwijl Fattle op zijn team moppert na weer een dwaze strategie.
De leiding wisselt door de pitstops nog een aantal keer van handen, maar nadat alle bandenwissels voltooid zijn, ligt Luis weer op kop. Opmerkelijk genoeg komt de dreiging niet zozeer van achteren, maar juist van voren, waar Grosjean en Sirotkin met elkaar strijden alsof hun leven ervan afhangt. Luis komt de vechtersbazen maar niet voorbij, waardoor hij plotseling Max in zijn kofferbak heeft. Hij slaat de aanval af, waarna hij de achterblijvers inrekent en weer wegloopt bij de rest van het veld alsof er niks gebeurd was.
Het was overigens een druk middagje voor Sirotkin, die even daarvoor een aanslag van Pérez had overleefd. Net als Grosjean, die nog een tijdstraf kreeg voor het in de weg rijden van de koplopers, zat de Mexicaan zich in de achterhoede te verbijten na een veel te vroege bandenwissel. Op nieuwe banden kwam hij Sirotkin maar niet voorbij, waardoor hij zeeën van tijd verloor. Toen hij uiteindelijk een gaatje had gevonden, gaf hij de Rus een flinke schouderduw, een actie die hij met een lekke band en een tijdstraf moest bekopen.
In de slotfase is Sirotkin in zijn beschadigde wagen aangeschoten wild. In zijn poging Hartley voor te blijven drukt hij de Nieuw-Zeelander bijna de muur in, waardoor ook hij een tijdstraf krijgt. Na nog een derde setje banden te hebben gehaald, eindigt hij afgetekend laatste. Iets beter had Magnussen het voor elkaar, die een plekje hoger eindigde en na een late bandenwissel zowaar de snelste raceronde reed.
Ook Ricciardo hoopt met één snelle ronde zestig mindere ronden te compenseren. Als hij Bottas en Rijkunnen heeft bijgehaald, laat hij zich steeds terugzakken om weer een snelle raceronde te kunnen rijden, maar telkens blijkt Magnussens tijd te hoog gegrepen. Hij komt de Finnen ook maar niet voorbij, dus finisht de winnaar van Monaco teleurstellend als zesde.
In de slotfase geeft Luis nog even gas, waardoor hij met bijna tien seconden voorsprong wint op Max. Fattle valt in de slotfase ver terug en eindigt een halve minuut achter Max, maar blijft de tweede rijders wel ruim voor. Ver achter de topteams eindigen Alonso en Science als best of the rest. De Spanjaarden profiteerden van hun late bandenwissels, net als Leclerc, die met een keurige negende plaats eindelijk weer punten pakte. Het laatste punt gaat naar Hülkenberg.
Doordat de top 6 in de kwalificatie in dezelfde volgorde aan de finish kwam, stonden er twee blije gezichten op het podium. Een zwaar vermoeide Luis was door het dolle na weer een belangrijke zege, terwijl Max blij was dat hij ondanks een vervelend technisch probleem aan de finish was gekomen. Boven Fattles gezicht was echter een grote onweerswolk zichtbaar na weer een verprutst weekend. Op een circuit waar hij in het voordeel had moeten zijn zag hij zijn achterstand in het kampioenschap oplopen naar 40 punten. Op de verjaardag van Max mag hij in Rusland proberen iets van zijn achterstand af te knabbelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten