Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Abu Dhabi op dominante wijze gewonnen. De Mercedes-coureur verdween al gauw aan de horizon, leidde van start tot finish en zette ook nog de snelste raceronde neer. Max Verstappen werd op gepaste afstand tweede, voor Charles Leclerc en de achteraan gestarte Valtteri Bottas.
De hoofdprijzen waren al lang en breed verdeeld toen het Formule 1-circus het desolate Yas Marina-circuit in Abu Dhabi aandeed, waar voor de zesde keer op rij het seizoen werd afgesloten. Er werd nog slechts om de kruimels gevochten. Zo wilde Verstappen zijn derde plaats in het kampioenschap graag vasthouden, terwijl Sainz Gasly en Albon, de twee teamgenoten van Verstappen, graag wilde kloppen. Daarnaast wilden de uittreders Hülkenberg en Kubica nog een laatste keer schitteren.
Mercedes had daarentegen de focus al heel lang naar 2020 verlegd, wat duidelijk was te zien aan het aantal polepositions dat Hamilton na de zomerstop had behaald, namelijk nul. Daar wist hij op de valreep verandering in te brengen, zodat hij voor het eerst sinds Duitsland weer vooraan mocht beginnen. Teamgenoot Bottas had het heel wat minder naar zijn zin. De Fin kwakkelde met zijn gezondheid, was zijn vrouw kwijtgeraakt en moest tot overmaat van ramp nog achteraan starten omdat zijn in Brazilië geplofte motor gewisseld moest worden.
Het betekende dat Verstappen doorschoof naar de tweede startplaats, voor de Ferrari's van Leclerc en Vettel. Opnieuw reden de rode bolides elkaar in de kwalificatie meer in de weg dan gezond is, waardoor Leclerc in de laatste kwalificatiesessie als eerste werd afgevlagd. Gelukkig liep hij geen verdere averij op en startte hij nog voor zijn teammaat, die als enige in de kopgroep op de zachte banden was gestart.
Als de lichten op zondag doven, is het echter niet Vettel, maar Leclerc die van aanpakken weet. Hij blaast Verstappen halverwege de eerste ronde op het lange rechte stuk finaal voorbij, waarna Verstappen zich in allerlei bochten moet wringen om Vettel achter zich te houden. De enige coureur die niet zonder kleerscheuren door de eerste ronde komt, is Gasly. De Toro Rosso-coureur komt de Racing Points tegen en rijdt zijn voorvleugel aan barrels tegen Pérez. Het noopt hem tot een reparatiestop die om onverklaarbare redenen nog eens extra lang duurt, waardoor zijn race er eigenlijk al op zit voor 'ie goed en wel begonnen is.
Ondertussen heeft Bottas in de achterhoede al wat plekjes goedgemaakt. Alsof de wedstrijdleiding het erom doet is DRS door een storing niet beschikbaar, waardoor zijn opmars nogal langzaam is. Hij krijgt echter de helpende hand toegestoken van de McLaren- en Renault-coureurs, die gauw hun inferieure zachte banden in komen wisselen.
Hetzelfde doet Vettel, die als een slecht zittende broek bij Verstappen was afgezakt. Tot verrassing van iedereen haalt Ferrari Leclerc ook meteen naar de pits. Waar de Monegask een prima stop heeft, valt die van Vettel in het water, waardoor de Duitser midden in het verkeer terugkomt op de baan. Red Bull haalt Albon een ronde later nogal gedachteloos naar de pits, waardoor de Britse Thai weer tot achter Vettel, maar voor Pérez, die even daarvoor ten prooi was gevallen aan de Duitser, terug op de baan komt.
De koplopers blijven veel langer op hun eerste bandenset doorrijden. Halverwege de race komen ze dan eindelijk binnen. Verstappen stopt eerst en keert weer als derde terug op de baan. Hamilton stopt een ronde later en blijft aan kop. Hoewel Verstappen na zijn stop steen en been klaagt over een enorm turbogat, hengelt hij Leclerc wel in rap tempo binnen. Op twee derde van de raceafstand neemt hij de tweede plaats over, waarna Leclerc maar voorstelt om naar plan C over te stappen.
Ondertussen is ook Bottas gestopt en op nieuwe banden rijdt hij het gat naar Vettel en Albon gauw dicht. Ferrari besluit om beide coureurs opnieuw naar de pits te halen. Ditmaal gaat alles goed. Waar Leclerc derde blijft, valt Vettel terug naar de zesde plaats. Albon blijft op zijn oude bandjes doorrijden en valt direct ten prooi aan Bottas, die daarmee naar de vierde plek oprukt.
Met Albon op de vijfde plaats en Gasly stijf achteraan heeft Sainz aan een schamel WK-punt genoeg voor de zesde plaats in het rijderskampioenschap. Doordat Hülkenberg hem kort na de pitstops voorbij was gegaan, zit hij in de Renault-sandwich. De vier Renault-aangedreven bolides lijken op weg naar de laatste WK-punten, maar na de late stops van Pérez en Kwjat staan die plaatsen op de tocht, dus haalt McLaren Sainz nogmaals naar de pits. Renault doet een ronde later hetzelfde met Ricciardo, zodat ze zich eerst langs Magnussen en Räikkönen moeten zien te knokken voordat ze weer terug zijn op de plek waar ze begonnen waren.
Pérez snoept Hülkenberg de achtste plaats af, waarna Kwjat de Duitser even later naar de tiende plaats terugverwijst. Meer moeite heeft Pérez met Norris. Pas in de allerlaatste ronde weet hij de McLaren te passeren, waardoor hij met de zevende plaats als best of the rest eindigt. Norris wordt achtste en Kwjat negende. Daarachter is het nagelbijten. Uittreder Hülkenberg verdedigt zijn tiende plek met hand en tand, maar wordt in de laatste ronde door zowel Sainz als Ricciardo om de oren gereden. De Spanjaard scoorde zodoende alsnog de felbegeerde tiende plaats, waardoor hij met een zesde plaats in de eindrangschikking extreem tevreden op het seizoen kon terugkijken.
Albon slaagt er in de slotfase namelijk niet in om Vettel achter zich te houden, waardoor hij met een zesde plek maar 8 punten scoort, niet genoeg om de achterstand van 11 punten te overbruggen. Leclerc slaagt er op zijn beurt nog wel in om Bottas voor te blijven nadat hij in jacht op Verstappen zijn derde bandenset te veel had afgebeuld. Wel hangt hem nog een straf boven het hoofd omdat hij met te veel of juist te weinig peut van start was gegaan. In ieder geval kan hij pochen dat hij Vettel dit jaar heeft verslagen. Wel moest hij het afleggen tegen Verstappen, die dankzij een sterke eindsprint de derde plaats in het kampioenschap veiligstelde.
Naast die mooie derde plaats en drie overwinningen leverde 2019 hem ook twee polepositions op. Dat smaakt naar meer. Het valt te hopen dat Honda in 2020 op de ingeslagen weg verder kan gaan en dat Ferrari volgend jaar organisatorisch iets minder steken laat vallen, zodat 2020 naast interessante races ook een interessante titelstrijd oplevert, want daar ontbrak het dit jaar een beetje aan. Hamiltons dominante overwinning in Abu Dhabi stond symbool voor de vrij eenvoudige manier waarop hij zijn zesde wereldtitel binnensleepte. Zonder ook maar een ronde de koppositie af te hoeven staan kachelde hij naar zijn elfde zege van het seizoen en de 84e zege uit zijn loopbaan. En passant reed hij nog de snelste raceronde, waardoor hij zijn zesde grand slam uit zijn carrière behaalde. In deze vorm is hij bijna niet af te stoppen. Gelukkig heeft de concurrentie nog een hele winter de tijd om de messen te slijpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten