Lewis Hamilton heeft in Spanje zijn vierde zege van het nog altijd vrij prille seizoen geboekt. De Mercedes-coureur ging van start tot finish aan kop en won met meer dan 20 tellen voorsprong op Max Verstappen, die Valtteri Bottas wel te snel af was.
“Max is de favoriet voor de zege”, zongen Luis en Toto Wolff na afloop van de kwalificatie in koor. Het is een grijsgedraaide plaat die Mercedes te pas en te onpas afspeelt, want dat er een zwarte bolide zou winnen op het bochtige Circuit de Barcelona-Catalunya, dat stond na de front-row lockout wel vast. Jammer genoeg slikte Red Bull die flauwekul als zoete koek en dat kwam ze in de race bijna nog duur te staan ook. Een herhaling van Max‘ zege van vorige week zat er geen moment in.
Een donkere wolk in de verte zorgde halverwege de race als enige voor nog een heel klein beetje spanning. Zou het de eerste Spaanse regenrace sinds 1996 worden? De weergoden hadden andere plannen en lieten de wolken even verderop leegregenen, waardoor de zouteloze en gortdroge race ook nooit tot leven kwam.
De Formule 1 anno 2020 bestaat uit twee klasses: vooraan heb je Mercedes en Max en daarna komt de rest. Ook nu reden de drie op zevenmijlslaarzen weg bij de rest van het veld. Waar Luis zijn 92e pole bij de start verzilverde, zag Bottas bij de eerste bocht links en rechts een auto voorbij floepen. Max gaat de Mercedes buitenom voorbij, terwijl Stroll zijn Tracing Point er aan de binnenkant langs prikt.
Om een herhaling van de bandenproblemen vorige week te voorkomen, doet Luis het in de openingsfase heel rustig aan, een tactiek die deed denken aan hoe Mercedes in 2013 op Monaco de race dicteerde. Na een rondje of tien voert hij het tempo op. Geleidelijk aan begint hij weg te rijden bij Max, die al snel klaagt dat zijn achterbanden naar de gallemiezen zijn. De coureur is niet blij dat hij door zijn team niet van de fragiele zachte banden wordt afgeholpen, wat tot een nogal verhitte discussie over de radio leidt.
Na 21 rondjes haalt Red Bull Max dan eindelijk naar de pits voor een setje van de sneller geachte mediums. Hij blijft Stroll, die Bottas slechts vier rondjes achter zich had weten te houden, net voor. De Mercedes halen kort daarna ook nieuwe banden, waarna de volgorde weer hetzelfde is, met Luis aan kop, voor Max en Bottas. Luis heeft een trage stop, waardoor hij de helft van zijn voorsprong verliest, maar dat lijkt hem weinig te deren. Na een aantal rustige rondjes trapt hij halverwege de race het gaspedaal wat dieper in, waardoor hij zijn achtervolgers weer op achterstand zet.
De stand verandert ook niet bij de laatste serie stops. Max trapt af, Bottas en Luis stoppen beduidend later. Bottas krijgt bij zijn stop om de een of andere reden de zachte band mee. Op de rode band kan de Fin geen vuist maken, dus krijgt hij het gat naar Max niet meer dichtgereden. Om de slechte dag toch met een positieve noot te beëindigen, haalt hij vlak voor tijd nog een derde setje nieuwe banden, om zo het puntje voor de snelste raceronde op te strijken. Het plannetje slaagt, want bijna driekwart minuut nadat Luis voor de 88e keer als overwinnaar over de streep gaat, scherpt Bottas zijn snelste raceronde nog met bijna twee seconden aan.
Max eindigt zodoende onbedreigd als tweede, wat absoluut het maximale resultaat was, aangezien Luis van een andere planeet leek te komen. Buiten het podium eindigt iedereen die op meer dan een ronde was gezet. De kluit in de middenmoot wordt aangevoerd door Chicko, die de dubbele ontmoeting op Silverstone had moeten missen vanwege corona. Dankzij een tijdstraf voor het hinderen van de leiders eindigde de Mexicaan echter nog achter teammaat Stroll.
Science schitterde voor eigen publiek met een zesde plaats, maar de man van de race was Fattle. De Duitser was ditmaal wat spraakzamer over de boordradio, al was dat vooral om uit te halen naar zijn engineer, die wat betreft de strategie te veel op twee gedachten hinkte. Uiteindelijk besloot de Duitser om op zijn volkomen versleten zachte banden de race uit te rijden. Hij wist onder anderen Albon, die wederom slachtoffer werd van het tactische gegoochel van zijn team, voor te blijven.
De laatste punten gingen naar Gasly en Norris, wat betekende dat de Renaults van Ricciardo en Ocon buiten de punten eindigden. Ze sandwichten nog wel Kwjat, die eveneens een tijdstraf had gekregen voor het in de weg zitten van de koplopers. De onderste plaatsen werden weer verdeeld tussen de Alfa Romeo’s, de Haasjes en de Williams’. Rijkunnen wist die wedstrijd nog te winnen, terwijl Grosjean na een spin in de slotfase als laatste eindigde.
De enige uitvaller van de verder uitermate bloedeloze race was Leclerc, die volgens zijn team de elektronica van zijn bolide had gemold door te hard over de curbstones te raggen. De Monegask spinde halverwege de race toen zijn display op zwart ging. Hoewel hij nog wel weg wist te komen, was het na een trage ronde en een pitstop wel einde oefening.
Door zijn overwinning heeft Luis 132 punten, 37 meer dan Max en 43 meer dan teammaat Bottas. In deze vorm gaat hij rechtstreeks naar zijn zevende titel. Of kan Max hem over twee weken voor eigen publiek een stok tussen de wielen steken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten