21 oktober 2007

And the winner is...

To laren

Zojuist is de laatste formule 1 race van het seizoen verreden. In Brazilië vochten Lewis Hamilton, Fernando Alonso en Kimi Räikkönen om de wereldtitel. Hamilton, die in de vorige race knullig uitviel, had nog steeds de beste kansen. Alonso volgde op 4 WK-punten, Räikkönen, der unterhund, had 7 WK-punten minder. Er moest dus een klein wonder gebeuren, wilde de Fin kampioen worden. Iets zoals een aanrijding tussen Hamilton en Alonso.

Kwalificatie

De kwalificatie werd gewonnen door Massa, die voor zijn eigen publiek reed. Tweede was Hamilton, die Räikkönen even hinderde in diens snelle rondje. De Fin startte als derde. Alonso was slechts vierde.

Verrassend was de vijfde plaats van Mowk Webbah, de hoogst geplaatste veldvuller.

Race

Bij de start sloeg Ferrari slim toe. Massa blokte Hamilton af, waarna Räikkönen de ongelukkige Brit buitenom passeerde. Vervolgens vond de overigens matig gestarte Alonso nog een manier om zijn teamgenootje binnendoor de loef af te steken. Hamilton was zodoende de verliezer bij de start en wilde zijn verloren terrein meteen goedmaken door Alonso aan het einde van het rechte stuk te passeren. Alonso blokte hem af en Hamilton verremde zich gruwelijk. Hij vloog van de baan en verloor vier plaatsen, terwijl hij in zichzelf zat te vloeken vanwege z’n gepruts.

Spektakel achterin

Vooraan rijden Massa en Räikkönen weg bij Alonso. Daarachter reed Mowk Webbah, die de twee BMW's in z’n nek had. Daarachter kwam Hamilton, die langzaam het verloren terrein goedmaakte. Hij passeerde Heidfeld, terwijl Kubica Webber passeerde.

Achterin maakten de Renaults er een potje van. Fisichella verremde zich in de eerste bocht, reed door het gras en smeet z’n wagen weer de baan op, vlak voor de aanstormende Yamamoto. De Japanner kon met een versplinterde voorvleugel en dito ophanging zijn auto bij het team afleveren, Fisichella had ook weinig zin om nog door te rijden.

Elektronica

Dan opeens gebeurt het. Hamilton valt stil! Hamilton valt stil! HAMILTON VALT STIL!!!! Een drama voor de favoriet, die het hele veld voorbij ziet denderen. De auto pruttelt nog een beetje, maar Hamilton stuurt z’n wagen van de ideale lijn. Het leek een beetje op het moment van Hakkinen in 1999, op hetzelfde circuit. Ook toen viel de wagen even stil. Nu is het anders. Eenmaal in de bocht komt het vermogen terug. Hamilton rijdt weer! De titelstrijd lag weer open, al reed Hamilton op een troosteloze achttiende positie rond.

Losers

Terwijl de pitstops plaatsvinden, vallen de echte losers ook weer uit. Mowk Webbah valt stil en ook Button ziet de finishvlag niet. Later in de race geeft ook de andere Honda spectaculair de geest, waardoor Barrichello dit seizoen voor het eerst in z’n carrière geen punten heeft gescoord. Ook Kovalainen valt uit. De Fin zet zijn bolide krachtig tegen de muur.

Hamilton profiteert dankbaar van degenen die zichzelf elimineren en rijdt langzaam naar voren. In tegenstelling tot de rest stapt hij bij zijn eerste pitstop over naar de zachte banden, die al na een ronde of acht "kapot" zijn. Daardoor moet hij in totaal drie keer binnenkomen, wat hem niet helpt in zijn inhaalrace.

Pitstops

Vooraan blijft de volgorde min of meer ongewijzigd na de pitstops. Massa blijft voor Räikkönen en Alonso verliest steeds meer terrein. Het is Kubica die hem het leven zuur begint te maken na de pitstops.

Minder goed verliep de pitstop van Nakajima. De Japanner remt te laat en kegelt een paar monteurs ondersteboven. Al hinkelend verving het ergste slachtoffer de linker voorband, om later naar het ziekenhuis te worden vervoerd.

Subtiel

Achterin het veld probeert Subtiel Davidson in te halen. De Germaan verremt zich, waarna beiden slippen. Voor Subtiel breekt een periode met veel pitstops aan. Na de zesde stop houdt hij het voor gezien. De inhaalactie van Kubica op Alonso slaagt wel.

Teamorders

De race vooraan wordt beslist in de pits. Massa komt als eerste binnen. Räikkönen rijdt drie rondjes langer door en komt pal voor de neus van de Braziliaan de baan op. Missie geslaagd. Räikkönen op #1, Massa op #2, waardoor Alonso’s titelkansen gereduceerd zijn tot 0. Hamiltons kansen zijn ook niet best, aangezien hij minstens vijfde moet worden. Dat zit er op dat moment niet in, zeker niet als hij nog een keer naar de pits moet.

Strijd

In de subtop was er nog een heerlijk gevecht tussen Rosberg en de BMW's. Rosberg en Heidfeld remden zichzelf uit, waarna Kubica (de derde hond) de twee passeerde. In de slotfase pakte Rosberg hem weer terug. Rosberg kwam nog gevaarlijk dicht bij Alonso.

Kampioenschap

In de slotfase reed Räikkönen aan de leiding, met Massa op drie seconden achterstand. Hamilton lag een ronde achter. Wel reed de Brit nog heel snel en ik vroeg me af of hij niet bij Massa naar binnen zou rijden, zodat Alonso wereldkampioen zou worden. Zover kwam het niet. Räikkönen kwam als eerste over de streep, voor Massa en Hamilton, die op iets meer dan een ronde achterstand als nummer 7 binnenkwam. Räikkönen was toen al kampioen, Hamilton kon nooit beter worden dan zevende, omdat hij al gefinisht was.

Het was niet de eerste keer dat Ferrari profiteerde van het gestuntel van McLaren. Dat geen van de McLaren coureurs kampioen werd, moet heel hard zijn aangekomen, want wie rekende daar nog op? Na het verknoeien van het constructeurskampioenschap verloor McLaren ook nog het rijderskampioenschap. Geen prijzen dus voor McLaren, het AZ-syndroom.

Podium

Op het podium vierde Alonso zijn derde plek wel erg uitbundig. Räikkönen glunderde natuurlijk ook. Na enkele jaren waarin hij er dichtbij was (2003 en 2005) lukte het hem nu eindelijk om de titel te bemachtigen. Massa was minder blij. Zijn teamgenoot was wereldkampioen en hij niet. En hij mocht z’n thuisrace niet winnen.

Hamilton zal wel zwaar teleurgesteld zijn, al zal hij ook wel hebben gedacht dat het sprookje misschien wel te mooi was. Zijn vader zat er in ieder geval niet mee.

Eindstand:
1. Raikkonen 110
2. Hamilton, Alonso 109
4.Massa 94

Dat was me het seizoentje wel… Het eerste seizoen na het Michael Schumacher-tijdperk. Een turbulent seizoen. We kunnen nog tot half maart bijkomen.

Ik ben benieuwd in welke auto Alonso volgend jaar zijn stuurmanskunsten mag vertonen. Renault? Of toch McLaren?

… Räikkönen!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten