Hogebandenslijtagerace
In 1997 was bandenfabrikant Bridgestone voor het eerst actief in de Formule 1. Het was het begin van de bandenoorlog. Voorheen was alleen Goodyear de bandenleverancier, maar daar was nu verandering in gekomen. Door de bandenoorlog werden de banden sneller en daardoor minder slijtvast. Althans, dat ging op voor Goodyear. Op sommige bandenvretende circuits zoals Spanje en Canada (!) hadden de Goodyear-coureurs iedere drie ronden wel nieuwe banden willen hebben, zo hard sleten die banden. De Bridgestone-banden hadden meestal nergens last van. Anno 2010 is de situatie helemaal omgekeerd. Bridgestone gaat de Formule 1 verlaten en tijdens de Grand Prix van Canada speelde de bandenslijtage een toch wel kwalijke hoofdrol.
De kwalificatie beloofde al gelijk veel goeds. Luis pakte als eerste niet-Red Bull-rijder de pole. Op de laatste benzinedampen reed hij een zeer scherpe tijd. Webbah en Fattle kwamen daarvoor een paar tienden tekort, maar zij hadden nog genoeg benzine over om de pits te halen. Luis niet. In de laatste bocht voor de pitingang kreeg hij te horen dat hij de wagen moest stilzetten, zodat er nog brandstof overbleef voor een brandstofmonster. Als straf kreeg McLaren een vette boete, maar Luis kon als een held uit zijn rollende bolide stappen, een beeld dat, zoals al 999 keer gezegd, de jaarboeken gaat halen. In dat opzicht waren die 10.000 dollar nog best goed besteed.
De race zou ditmaal vanuit strategisch oogpunt ongekend spannend kunnen worden, daar de Red Bull-coureurs op een andere bandenstrategie zaten dan Luis en de als vierde gekwalificeerde Alonso. De Red Bulls hadden zich namelijk op de harde band gekwalificeerd en moesten daarmee de race ook aanvangen. Een opmerkelijke zet, want doorgaans zijn de zachte banden beter in de kwalificatie. Bovendien kun je dan vroeg in de race overstappen naar de harde band, waarmee de race gemakkelijk mee is uit te rijden. Als je op de harde band begint, kun je pas later in de race overstappen naar de zachte band en verlies je doorgaans veel tijd doordat je langer met oude banden rondrijdt. In Canada zou het echter heel anders gaan…
Race
Door een versnellingsbakwissel verloor Webber zijn tweede startplaats en moest hij zich vanaf de zevende plek opwerken. Fattle schoof daardoor naar de tweede plek en hij wist zijn bolide bij de start al bijna naast die van Luis te zetten. Alonso is derde, maar verder achterin gaat het behoorlijk mis als Petjerov zijn bolide bij het aanremmen verliest en Pedro de la Rosa het gras op ramt. Ondertussen hebben Massa en de ijzersterk gekwalificeerde Liuzzi het aan de stok gekregen met elkaar. Tot tweemaal toe raken ze elkaar, waarna Liuzzi spint. Massa is ook niet zonder schade, want als allerlaatste (!) zoekt hij de pits op, maar na een reparatiestop kan hij ook beginnen met racen.
Voor Co Biaggi zit de race er dan al op. Hij komt in de eerste ronde de "Wall of Shame" tegen als hij een wilde inhaalactie onderneemt op Hülkenberg. Die besluit de chicane af te snijden, waar Co Biaggi over de kerbstones wordt gelanceerd en de muur raakt. Een domme fout.
Vooraan beginnen de McLarens en Alonso problemen te krijgen met de banden. De superzachte banden hebben na vijf ronden hun beste tijd al gehad. De tactiek van Red Bull lijkt te gaan slagen. Button is de eerste die nieuwe banden haalt, Luis en Alonso volgen een ronde later. Alonso heeft een snellere pitstop en gaat Luis zodoende voorbij. Het zou niet de laatste positiewisseling worden tussen de McLarens en de Ferrari-rijder.
Door de vroege pitstops van de concurrenten rijden de Red Bulls aan kop. Het tempo van de achtervolgers is echter wat hoger dan dat van de Red Bulls zelf. Dit noopt de Red Bull-coureurs dan ook tot een vroege eerste pitstop. Webbah blijft echter op de harde banden rijden, wat betekende dat de Australiër in ieder geval nog een keer binnen zou komen. Fattle stapt wel over naar zachte banden, maar daar zou hij realistisch gezien ook niet de race mee uitrijden.
Op dat moment heette de verrassende leider Bümi. Van hem kon niet verwacht worden dat hij daar nog lang zou rijden. Alonso wordt steeds groter in zijn spiegels, maar hij geeft geen krimp. Luis kan profiteren en slipstreamt voorbij de Ferrari, terwijl Bümi de pits opzoekt. De eerste pitstops hebben Red Bull dus niet heel veel gebracht. Opmerkelijk is wel dat Fattle zijn zachte banden niet stukrijdt. Hij haalt pas halverwege de race zijn derde bandensetje, net als de McLaren-coureurs en Alonso. Webbah probeerde zijn strategie te doen werken door niet naar de pits te komen, maar het pakt niet zo best uit: na verloop van tijd vliegen er seconden per ronde van zijn voorsprong af, ongeveer in hetzelfde tempo als waarmee de stukken rubber van zijn banden vliegen.
Webbah kwam daarom maar weer binnen voor nieuwe banden en het vervelende was dat hij nog op de zachte banden moest rijden. Zijn bandengok had hem dus alleen maar een hoop tijd gekost. Vooraan maakten Luis, Alonso en Button de dienst uit. Alonso verloor de aansluiting met Luis, waarna Button hem onder druk zette. Wanneer Alonso wordt opgehouden door een HRT-bak, ziet Button zijn kans schoon en vliegt er voorbij. De stand vooraan is daarmee wel bepaald.
Achterin is meer spanning. Felipe Massa is opnieuw met de Force India's in gevecht. Bijna wordt hij op hetzelfde punt als waar hij Liuzzi er afduwde er zelf afgeduwd, maar het loopt goed af. Door de rijdende chicanes weet hij zelfs Subtiel, die eveneens een vrij ongelukkige race reed, te passeren. Zijn race wordt echter verpest door Shoeface, die zichzelf in het weekend op alle mogelijke manieren belachelijk maakt en bij talloze incidenten is betrokken. Hij duwt Massa het gras op aan het eind van het lange rechte stuk, waarbij de Braziliaan zijn voorvleugel beschadigt en verder niet meer in het stuk voorkomt. Shoeface, die van een beschamende dertiende startplaats was vertrokken en in de race op een vreemde bandenstrategie zat, is in de slotfase zo traag dat hij de Force India's in zijn spiegel krijgt. Liuzzi gaat het duel fanatiek aan. De wagens raken elkaar en de brokstukken vliegen er vanaf, maar de heren kunnen verder. Liuzzi passeert de ex-wereldkampioen even later en ook Subtiel passeert hem nog, waardoor Shoeface zelfs geen puntje overhoudt aan deze trieste vertoning.
Feest is er bij McLaren, dat de nummers 1 en 2 in het klassement heeft. Door zijn overwinning gaat Luis niet alleen zijn teamgenootje voorbij, maar ook Webbah. Het zit vooraan nog steeds dichtbij elkaar. Alonso staat maar 15 punten achter Luis, Fattle 19. Zij hebben echter een gaatje geslagen met Rosberg, Kubica en Massa, maar heel veel is het niet. Pas achter Massa is er opeens een groot gat naar Shoeface. Er is dus niks beslist, maar misschien is er de laatste races een kentering opgetreden en heeft niet Red Bull, maar McLaren de snelste auto. In dat geval kan het kampioenschap wel gauw beslist worden, aangezien McLaren dit jaar veel stabieler oogt dan Red Bull. En vergeet Alonso niet. Hij finishte toch maar mooi voor de Red Bulls. Wie weet wordt ook dat structureel.
Vast staat dat we een bizarre race hebben gezien, waarin de bandenslijtage voor het eerst in jaren weer centraal stond. In hoeverre deze race wat zegt over de rest van het seizoen, weet ik niet, maar het kan maar zo dat deze races volgend jaar standaard zijn. We kunnen van bijvoorbeeld Pirelli niet meteen superbanden verwachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten