Fattle op eenzame hoogte
De voortekenen voor de Turkse Grand Prix waren goed: het regende er pijpenstelen. Bovendien was Fattle in China niet zo onaantastbaar gebleken als gedacht. In de natte vrije training op vrijdag reed het onelapwonder bovendien zijn bolide in de prak. Daar bleef het echter bij: de rest van het weekend was het droog en Fattle was zowel in de kwalificatie als in de race een klasse apart. Door een goede race van Alonso stond er voor het eerst dit jaar iets roods op het podium.
Kwalificatie: banden sparen
Als één ding wel duidelijk was na de Grand Prix van China, dan was het wel dat banden sparen in de kwalificatie de sleutel in de race kon zijn. Red Bull moet ervan hebben geleerd: Fattle moest in China in de slotfase buigen voor Luis, terwijl teamgenootje Webber vanuit een kansloze positie oprukte tot bijna in de kofferbak van the Finger-Man. Dat mocht niet nog een keer gebeuren.
In Turkije komen de Red Bulls probleemloos door de voorkwalificaties heen. In de allesbeslissende sessie rijden Fattle en Webber één run. Webber is iets sneller dan de grote groep achtervolgers, Fattle heeft nog vier tienden marge op zijn teammaatje. De twee heren besluiten het na hun rondje voor gezien te houden, waarna de McLaren-coureurs hun startpositie proberen te verbeteren in hun tweede run. Dat mislukt grandioos: Luis verbetert zijn tijd marginaal, waarna Rosberg hem in zijn vliegende ronde nog van de derde stek verdrijft. Achteraf gezien bleek Luis in theorie snel genoeg te zijn voor een tweede startplaats. Nu leverde zijn gok hem alleen een extra setje gebruikte banden op. McLaren zou beter moeten weten. Button is slechts zesde en komt ook nog tekort op Alonso. De tweede Ferrari komt in de beslissende sessie niet eens tot een kwalificatieronde: ook Massa besluit om banden te sparen.
Race: Alonso, plan B, chaos en DRS
Hoewel het rechte stuk van start/finish zeker niet het langste is van alle circuits, toch is het oppassen voor Webber. De Australiër staat niet bekend om zijn goede starts en omdat hij naast de ideale lijn vertrekt, is de kans groot dat de Red Bulls niet in formatie uit de eerste bocht komen. Dat gebeurt dan ook niet. Rosberg, die als derde start, heeft Webber al meteen te grazen. Zelfs Luis voelt de tweede rijder van Red Bull aan de tand. Daarbij overspeelt hij echter zijn hand. Een kort uitstapje naast de baan kost hem twee plaatsen: zijn goede vriend Alonso raast hem voorbij, net als teamgenootje Button.
Vooraan trekt Fattle al een behoorlijk gat naar Rosberg. De Mercedes-coureur ziet zijn landgenoot langzaam aan de horizon verdwijnen, terwijl Webber steeds groter wordt in zijn spiegels. Inmiddels mag DRS worden geactiveerd en dat levert meteen grimmige gevechten op. Aan het eind van het lange rechte stuk is het snelheidsverschil tussen de voorste wagen en de achtervolgende wagen, die aanzienlijk minder luchtweerstand heeft, enorm. Luis probeert zijn teamgenootje te verschalken, maar dat is nog zonder resultaat. Even later heeft Webber meer succes bij Rosberg. Hoewel de Red Bull van nature een lage topsnelheid heeft, maakt dat met DRS weinig uit. Zodoende liggen de Red Bulls weer eerste en tweede, met dank aan de reglementswijzigingen.
Terwijl de McLarens lekker met elkaar aan het duelleren zijn, gaat Alonso die arme Rosberg ook voorbij. De Duitser kan helemaal niks doen tegen de Ferrari, die op het rechte stuk zo twintig kilometer per uur sneller gaat. Ondertussen is Luis een plaatsjes daarachter op het rechte stuk voorbij zijn teammaat gegaan. Lang kan hij niet genieten van zijn rol als achtervolger van de koplopers: Button pakt hem een ronde later alweer terug. Op het rechte stuk van start/finish herovert hij de vijfde plek door een gedurfde manoeuvre. Het zijn moeilijke momenten voor Martin Whitmarsh, die moet toezien hoe zijn coureurs elkaar op dezelfde manier bevechten als vorig jaar, hoewel ze toen nog aan de leiding gingen.
Voor Luis is het mooiste er dan wel weer af. Zijn banden zijn naar de knoppen. Massa haalt de man waar hij in 2008 de wereldtitel aan verloor nog in, vlak voordat ze samen naar de pits gaan voor nieuwe banden. Massa's stop is echter knudde en bij het wegrijden botst hij bijna op Luis. Dat verhaal krijgt echter geen staartje. Wel zijn de vroege pitstops de opmaat voor meer pitstops in de kopgroep. Webber, Alonso en Rosberg volgen een ronde later. Fattle benut de luxe van de koppositie door nog een rondje langer door te rijden. Na zijn stop ligt hij vlak achter Button, die even later wordt ingehaald en dan ook maar nieuwe banden laat monteren.
Na de eerste serie pitstops is het tijd om de stand op te maken: Fattle leidt, voor Webber en Alonso. Rosberg heeft Luis en Massa in zijn nek hijgen, terwijl Button is teruggezakt naar de zevende plaats. Het is tijd voor tactische besprekingen. Zowel Luis als Rosberg stappen over op plan B. Wat het precies mag betekenen is dan nog onduidelijk. Waarschijnlijk hadden de teams besloten om vier pitstops te maken, hoewel Rosberg de opdracht krijgt om zeven ronden langer dan gepland door te rijden op de harde banden. Aangezien de Duitser in de kwalificatie nog banden had gespaard, had hij nog genoeg ongebruikte zachte banden over om in de slotfase van de race te kunnen schitteren. Althans, in theorie was het zo. In de praktijk komt er weinig van terecht: Rosberg wordt op zijn harde banden door zowel Luis, Massa als Button om de oren gereden, waarna hij al behoorlijk vroeg zijn tweede pitstop maakt.
Bij de tweede serie pitstops wordt duidelijk dat de McLaren-coureurs andere strategieën hanteren: Luis stopt vroeg en gaat inderdaad vier keer stoppen, Button probeert een pitstop uit te sparen. De drie koplopers zijn ondertussen al ver bij de rest weggereden en gaan onderling de podiumplekken verdelen. Ook vooraan besluiten de rijders vier pitstops te maken. Webber stopt als eerste, gevolgd door Alonso en Fattle gaat steeds als laatste van de drie naar de pits. Waar Fattle geen zorgen heeft, heeft Webber wel zorgen in de vorm van een rood stipje in zijn spiegels: Alonso is in de race niet alleen in staat te volgen, hij is na de tweede serie pitstops zelfs sneller dan Webber. Halverwege de race vliegt Alonso op het rechte stuk buitenom voorbij de Red Bull. Ferrari lijkt weer op de weg terug te zijn.
Dat geldt overigens niet voor Felipe Massa, die met Button in gevecht is. Voor de twee rijdt Petjerov. De Rus is door tamelijk agressief te rijden (Shoeface en zelfs teamgenootje Hidefeld worden in de openingsfase van de race hardhandig aan de kant gezet) en een agressieve strategie (twee vroege pitstops) opgerukt naar de vijfde plaats, maar snel is hij zeker niet meer. Hij is de locomotief van een treintje van vijf auto's: Rosberg en Hidefeld vormen de achterste wagons.
Luis zit daar nog voor, maar zijn derde pitstop is erg traag doordat zijn rechter voorwiel er maar niet op wil. Massa stopt meteen ook en komt nog achter Shoeface de baan op. De zevenvoudig wereldkampioen rijdt niet zijn gelukkigste race: in de tweede ronde wordt hij verrast door een kamikazeactie van Petjerov, waarbij hij zijn voorvleugel beschadigt. Ondanks de extra pitstop vecht hij letterlijk en figuurlijk nog goed mee: het blijft niet bij die ene touche. Hoewel hij de schijn tegen heeft, kan Shoeface niet heel veel aan de botsingen doen. Dat hij ondanks zijn chaotische race nog in het middenveld meevecht, is knap te noemen.
Vooraan maken Alonso en Webber zich op voor een spannende slotfase. Ook bij de derde serie pitstops blijft Alonso Webber voor. Op nieuwe banden rijden ze de ene na de andere snelste raceronde. Toch wacht Fattle nog even met zijn pitstop: zijn derde pitstop is nog na die van Button, die in de 39e ronde voor het laatst zijn monteurs bezoekt.
Met nog dertien ronden te gaan maakt Webber zijn vierde en laatste pitstop. Alonso meldt zich een ronde later in de pitstraat. De volgorde blijft onveranderd, maar Alonso's laatste setje banden lijkt niet zo goed te zijn als de eerdere bandensetjes, of Webber moet ineens goede banden hebben. Met dank aan Pirelli. Webber rijdt in ieder geval naar de Spanjaard toe en kan hem zonder veel problemen inhalen. Daardoor ligt de weg vrij voor de eerste dubbelzege van Red Bull voor dit jaar. Inmiddels is Fattle ook maar binnengekomen voor een vijfde setje banden. Waarschijnlijk had hij die banden toch niet meer nodig, maar Red Bull besluit op safe te spelen en de pitstopstrategiexc3xabn van de achtervolgers te kopiëren.
De McLarens liggen in de slotfase mijlenver achter. Luis hangt in de kofferbak van Button, die bijna geen banden meer om zijn velgen heeft zitten. De wereldkampioen van 2009 laat de wereldkampioen van 2008 maar voorbij. Tot overmaat van ramp passeert Rosberg hem even later ook nog. De Duitser heeft als enige rijder nog zachte banden in de slotfase, maar verder dan een vijfde plek komt hij niet. Dat was toch wel een tegenvaller na een veelbelovende kwalificatie. Button wordt in de laatste ronden nog op grote achterstand gereden. Hij zal wel spijt hebben gehad van de banden die hij in de kwalificatie had verspeeld. De vrijwel onzichtbare Hidefeld finisht uiteindelijk vlak achter hem op de zevende plaats. Petjerov wordt ondanks alles nog achtste, terwijl Bümi een zeer goede race reed, getuige zijn negende plaats. Co Biaggi weet uiteindelijk nog beslag te leggen op het laatste punt, een goed resultaat als je vanaf de laatste plaats moet starten en er maar twee uitvallers zijn (Glock en Die Resta.) Massa maakt geen beste beurt: hij finisht uiteindelijk nog buiten de punten, net als Shoeface, maar die kon zijn botsing met onder andere Petjerov nog aandragen als geldig excuus.
Het podium kleurt blauw met rood. Met drie zeges en een tweede plek is Fattle gewoon weer erg goed bezig dit seizoen en Webber kon tevreden zijn met zijn tweede plek, wat voor hem het maximaal haalbare was. Voor Alonso, die voor het eerst dit jaar op het podium verscheen, was het vooral fijn om te weten dat zijn Ferrari in de race een geducht wapen is. Als hij nu nog zijn kwalificatie op peil weet te krijgen, is hij zo weer de voornaamste uitdager van Red Bull. Wel kijkt hij in de WK-tussenstand al tegen een achterstand aan van maar liefst 52 punten. Op papier is Luis de voornaamste uitdager van Fattle, maar in Turkije kwam hij aan de finish veertig seconden tekort. Werk aan de winkel voor McLaren. Verder lijkt Mercedes ondanks de goede kwalificatie toch weer het vierde team te zijn. Geen van de drie achtervolgende teams lijkt constant genoeg te zijn om Fattle dit jaar af te stoppen. De Red Bull is dit jaar betrouwbaar en Fattle doet ook geen domme dingen meer. Voor de Red Bull- en Fattle-fans kan het een jaar om nooit te vergeten worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten