10 juli 2011

De Formule 1 wordt weer spannend

De tweede helft

Al heel snel leek het vast te staan dat Fattle in 2011 opnieuw wereldkampioen zou worden. De overmacht van hem en Kinky Kylie was zo groot dat iedereen, en in het bijzonder teamgenoot Webber, op achterstand werd gereden. In China won Luis opeens en in Canada versloeg Button hem in de laatste ronde, maar dergelijke incidenten brachten Fattle niet aan het wankelen. Hij won de overige races. In Valencia domineerde hij weer als vanouds.

In Groot-Brittannië, op het verbouwde circuit van Silverstone, ging het anders. Er hing onheil in de lucht. Al enkele races is er sprake van een mogelijk verbod op de geblazen diffusors die de Red Bulls zo snel zouden maken. Het begon tijdens de Grand Prix van Spanje, toen Colin Kolles, de baas van HRT, het zielige achterhoedeteam dat technologisch gezien nog decennia achterloopt op de rest, de geblazen diffusors illegaal wilde verklaren. Blijkbaar vreesde hij dat zijn bolides nog vaak door de 107-procentsregel voor deelname aan de race zouden worden uitgesloten, maar de vraag blijft waarom hij er niet eerder over begon. Toch begon het balletje te rollen en werden de regels aangescherpt. In Valencia mocht er tussen de kwalificatie en de race niet meer gesleuteld worden aan de afstelling van de motor. Hierdoor zou Red Bull zijn voordeel in de kwalificatie (grotendeels) kwijtraken. In Groot-Brittannië zouden de geblazen diffusors helemaal niet meer mogen werken als het gaspedaal werd losgelaten, wat vooral voor Red Bull nadelig zou zijn.

Hoe leuk het ook was uitgedacht, er kwam uiteindelijk weinig van terecht omdat Renault (motorleverancier van Red Bull) weigerde mee te werken. Er werd beweerd dat de motor niet meer betrouwbaar zou zijn als er geen constante stroom van uitlaatgassen meer de motor zou verlaten. Daarom pleitte Renault voor een versoepeling van de regels. Mercedes kwam met een vergelijkbaar argument. Uiteindelijk was er sprake van flinke chaos en voelden alle betrokken partijen zich benadeeld. Over het uiteindelijke compromis werd dan ook geheimzinnig gedaan. De geblazendiffusorrel geeft duidelijk aan dat je niet halverwege het seizoen de spelregels kunt veranderen.

Kwalificatie

De kwalificatie was met de wisselende omstandigheden wat spannender dan normaal. Waar Co Valainen zich mooi naar Q2 wist te rijden, slaagden de Toro Rosso's daar niet in. Alguersuari en Bümi reden eerst een rondje op de kneiterharde banden. Toen de rondjes op deze rondetijden te traag bleken te zijn, schakelden ze in de slotfase van de sessie toch maar over op de zachte banden. Net op dat moment viel er een onverwachte bui en meldden de twee zich weer als verzopen katten in de pits, ontevreden over hun 18e en 19e startplaats.

In de tweede sessie valt Shoeface tegen; hij weet zich opnieuw niet voor de laatste sessie te kwalificeren. En wat te denken van Hidefeld? De Germaan komt er totaal niet aan te pas en zag zichzelf terug op de 16e plaats. In de laatste sessie is Luis extreem langzaam. Button is beduidend sneller, maar komt desondanks erg veel tekort op de Red Bulls en Ferrari's. Uiteindelijk gaat de pole naar Mark Webber, die Fattle net aftroeft. Alonso is echter nauwelijks trager dan de Red Bulls. Dat hadden we ook al een tijd niet meer gezien. Massa komt duidelijk tekort, maar is wel beduidend sneller dan Button. Di Resta is met een zesde startplaats de held van de zaterdag. De wat norse Schot blijft de andere verrassingen Pastoor en Co Biaggi net voor, de negende plaats is voor Rosberg.

Race

Op een nog natte baan gaat de race van start. Hoewel het rechte stuk van start/finish erg kort is, presteert de tweede rijder van Red Bull het om de koppositie al voor de eerste bocht te verspelen. De leider in het klassement pakt meteen de leiding. Alonso dringt ook aan bij de polesitter, maar daar blijft het ook bij.

Wat verder achterin is Luis op dreef. Hij heeft zijn kwalificatie kennelijk opgeofferd om met een natweerafstelling de race te kunnen aanvangen. De baan droogt echter langzaam op en al spoedig is het tijd voor slicks. Voordat het zover is, maakt Shoeface op vijandig terrein een dure inschattingsfout en duwt Co Biaggi in de rondte. Dat was niet de eerste botsing van de zevenvoudig wereldkampioen dit jaar; twee weken geleden overkwam hem iets soortgelijks. De Japanner verliest er een paar plaatsjes mee, de Duitser moet zijn voorvleugel vervangen. Bovendien krijgt hij nog een stop-and-go-penalty die zijn race helemaal ruïneert.

Het zou voor Co Biaggi een vreemde race worden. Bij de pitstop wordt hij vrolijk weggestuurd als Pastoor de pits opzoekt. Een alerte reactie van Co Biaggi voorkomt een botsing, maar hij rijdt daardoor wel de pitinstallatie van Force India aan barrels. Ook krijgt hij een stop-and-go-penalty, om even later uit te vallen met een oververhitte motor.

Ondertussen heeft Luis zich aan kop gemeld en valt Massa door een te lang uitgestelde pitstop terug. Luis en Alonso hebben de Red Bulls nog in het vizier. In de natte omstandigheden was Luis goed op dreef, waardoor hij naar de derde plek wist op te rukken. In de drogere omstandigheden is Alonso de snelste man op de baan en hij maakt jacht op de McLaren. De McLaren heeft echter veel downforce en is daardoor op de rechte stukken behoorlijk traag. Tegen Alonso's DRS is Luis totaal kansloos. Alonso rukt dus op naar de derde plaats en Luis zoekt meteen daarna de pits op voor nieuwe banden.

Voor Di Resta draait de race uit op een ramp. Allereerst loopt zijn pitstop in de soep als het team de banden heeft klaarstaan voor teamgenootje Subtiel. Even later probeert Di Resta weer een plaatsje terug te pakken ten koste van Bümi. Zijn inhaalactie flopt totaal: hij toucheert de Toro Rosso met zijn voorvleugel rijt diens achterband open. Bümi haalt de pits niet meer, Di Resta wel, maar verder dan een vijftiende plek zou hij niet meer komen.

Vooraan vormt de tweede serie reguliere pitstops een onderbreking van de spannende strijd. Alonso jaagt op de Red Bulls, hij loopt geleidelijk in. Webber komt als eerste binnen, daarna gaan Fattle en Alonso. Fattles stop is heel slecht en hij wordt in een rechtstreeks pitstopduel geklopt door Alonso. Op de baan blijkt Luis ook nog tussen de twee strijders te zitten. En Webber dan? Die ligt op de een of andere manier slechts vierde doordat hij even van de baan was gegaan.

Vooraan kan Luis Alonso nog even bedreigen: zijn banden zijn immers al op bedrijfstemperatuur. Wanneer Alonso's banden ook warm genoeg zijn, loopt hij op zevenmijlslaarzen weg bij de McLaren. Fattle nadert Luis vervolgens ook, maar op de een of andere manier komt hij er niet voorbij. Daarom probeert Red Bull het met een vervroegde pitstop. McLaren reageert door Luis een ronde later binnen te halen, maar het is tevergeefs, want hij komt achter Fattle de baan op.

Vooraan reageert Alonso rustig op het pitstopgeweld achter hem. Hij stopt even later ook en consolideert zijn leidende positie. Button komt ook binnen voor nieuwe banden, maar zijn pitstop is niet meer dan een slordige haastklus. Hij wordt weggestuurd als het rechter voorwiel er nog niet op zit. Problemen met een wheel-gun zorgden voor vertraging, maar dat ontging de lollypopman totaal. Het gevolg: het wiel komt bijna los en Button parkeert zijn bolide aan het eind van de pitstraat. Als hij had geprobeerd door te rijden, was zijn team dat ongetwijfeld op een dikke boete komen te staan. Als hij zich weer bij zijn team meldt, is er niemand te bekennen. Blijkbaar werd de lollypopman achter de schermen in elkaar geslagen door de andere monteurs.

Inmiddels rijdt Alonso onbedreigd naar de overwinning. Fattle is niet bij machte de Ferrari-coureur te bedreigen: hij verliest alleen nog maar meer terrein. De strijd om de derde plek is spannender: Luis krijgt de opdracht brandstof te sparen en verliest zeeën van tijd. Webber ruikt zijn kans en passeert de McLaren zonder veel problemen. Luis' tempo is zelfs zo traag dat Massa, die bijna een pitstop achterligt, kansen ziet om vierde te worden.

Ondertussen nadert Webber zijn teamgenootje. In de slotfase is het duidelijk dat Webber veel sneller is, maar krijgt hij te horen dat de twee heren hun positie moeten behouden. Webber doet alsof zijn neus bloedt en probeert Fattle aan alle kanten de loef af te steken. Desondanks finisht Fattle uiteindelijk toch als tweede. Eddie Jordan vond de oproep niet meer dan logisch, hij deed immers hetzelfde toen zijn team zijn enige dubbelzege ooit behaalde. Natuurlijk valt er wat voor te zeggen, maar waarom lijkt het alsof Webber er altijd door wordt benadeeld?

Intenser is het gevecht tussen Luis en Massa. De Ferrari is twee tot drie seconden sneller per ronde, waardoor Massa de laatste twee ronden in het kielzog zit van de McLaren. Pas in de één-na-laatste bocht komt er een inhaalactie: Massa remt tien keer zo laat als Luis, die desondanks tegen de Ferrari glijdt en na een ordinair staaltje duw-en-trekwerk zijn vierde plek nog net over de streep weet te trekken. Zij aan zij razen ze op de finishlijn af, waarbij Massa de controle over zijn auto nog bijna verliest op het kunstgras en op de meet 24 duizendsten moet toegeven. Opmerkelijk detail: in Canada klopte Massa Co Biaggi met een dergelijk verschil wel op het laatste rechte stuk.

Zesde wordt Rosberg, die een bleke race reed, maar wel de nodige punten pakte. Pérez werd erg knap zevende, Hidefeld finishte nog als achtste en Shoeface werd ondanks alles nog negende. In de wisselende omstandigheden was hij opnieuw erg snel. Tiende werd Alguersuari, die de laatste tijd een puntenmachine is geworden.

De winnaar was natuurlijk Alonso. Hij finisht ruim vijftien seconden voor de vechtende Red Bulls, dus zijn optreden was behoorlijk dominant te noemen. Net als vorig jaar lijkt Ferrari pas in de tweede seizoenshelft tot leven te komen. Red Bull is dus gewaarschuwd, hoewel hun voorsprong onoverbrugbaar lijkt. Maar wie weet welke reglementswijzigingen er binnenkort weer worden bedacht om het team af te remmen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten