Dankzij een eenvoudige overwinning heeft Luis de leiding in het WK van teamgenoot Rosberg overgenomen. De Finse Duitser was nooit ver weg, maar was nooit bedreigend. Op grote achterstand werd Ricciardo derde.
De Hungaroring en slaapverwekkende races: die twee begrippen zijn al jarenlang onlosmakend met elkaar verbonden. Zelfs de pretbanden van Pirelli lijken daar weinig aan te kunnen veranderen. Alleen de weergoden lijken de boel te kunnen opschudden. Helaas zijn regenraces in het doorgaans kurkdroge Hongarije zeldzaam. Alleen in 2006, 2011 en 2014 werd de race onder natte omstandigheden verreden en in die races gebeurde meer dan in de andere races bij elkaar.
Ditmaal werd alleen de kwalificatie onder wisselende omstandigheden verreden. De kwalificatie werd aanvankelijk tot vier keer toe onderbroken vanwege de hevige regenval en ongevallen. Achtereenvolgens smeten Ericsson, Massa en Haryanto hun wagens in de muur. Door het oponthoud duurde de kwalificatie uiteindelijk bijna twee uur. Het venijn zat hem in de staart, want op de opdrogende baan wist Rosberg Luis in de laatste seconden van de poleposition te verdringen. Achter de Mercedes stonden de Red Bulls. Ricciardo was ditmaal sneller dan Max, die op zijn beurt ruim sneller was dan Fattle. De andere Ferrari stond nog verder weg: Räikkönen was een van de slachtoffers van de wisselende omstandigheden en kwam niet verder dan een veertiende plek. Konden de Red Bulls de Mercedes op dit bochtige parcours in de race bedreigen?
Bij de start lijkt het er wel op. De Red Bulls komen allebei prima weg. Polesitter Rosberg komt matig van zijn plaats en wordt links en rechts voorbijgereden. Luis schiet hem binnendoor voorbij, Ricciardo gaat hem buitenom voorbij. Slechts twee bochten lang heeft Red Bull een voet tussen de deur bij Mercedes, want bij het aanremmen voor de derde bocht gaat Rosberg Ricciardo weer buitenom voorbij. Max weet Fattle net voor te blijven. Met zijn vijven stormen ze weg bij de rest van het veld, aangevoerd door de verrassend snelle Alonso.
Aanvankelijk kunnen de Red Bulls de Mercedes goed bijbenen. Max klaagt in de openingsfase zelfs dat hij wordt opgehouden. Pas na een rondje of tien gaan de grijze bolides echt op het gas, waarna ze gauw bij de Red Bulls wegrijden. Achter hen komt Fattle na een rustig begin ook opzetten. Op het moment dat hij vlak achter Max zit, haalt Ferrari hem naar de pits. Red Bull reageert door eerst Ricciardo en daarna Max naar binnen te halen. Ricciardo blijft Fattle nog net voor, maar Max valt terug tot achter zowel Fattle als Räikkönen. De Fin was in de gele zachte band gestart, in plaats van de rode superzachte band. Het idee was dat hij zodoende via de pitstops van anderen kon oprukken. Het idee lijkt te werken, want hoewel hij in de openingsfase veel tijd achter Grosjean had verloren, verbeteren zijn rondetijden aanzienlijk als hij vrij baan heeft. Max komt de Fin maar niet voorbij.
Pas als Räikkönen na dertig ronden nieuwe banden haalt, heeft Max vrij baan. Hij ligt dan echter tien tellen achter Fattle, die op zijn beurt weer een paar tellen achter Ricciardo ligt. De Australiër heeft de Mercedes nog steeds in het vizier. Sterker nog: hij rijdt het gat naar de grijze bolides langzaam dicht. Red Bull ruikt zijn kans en halverwege de race halen ze Ricciardo voor de tweede maal naar de pits. Het idee was om hem via een vroege pitstop langs de Mercedes te werken. Het plannetje faalt, want op het moment dat Ricciardo gestopt is, gooit Luis het tempo omhoog. Het werkt perfect en na de stops rijden de Mercedes nog steeds aan kop. Het gat naar Ricciardo is zelfs alleen maar groter geworden.
In de slotfase kan Ricciardo zich richten op het verdedigen van de laatste podiumplaats, want Fattle hengelt hem in de slotfase langzaam binnen. Ver achter hen zitten Max en Räikkönen in eenzelfde situatie. De Fin was lange tijd de snelste man op de baan en reed na zijn stop zonder veel problemen het gat naar Max dicht. Net als eerder in de race zitten de twee achter elkaar, maar nu zijn de rollen omgedraaid. Zou Max het houden? Op het rechte stuk gaat de Ferrari als een brandweer en keer op keer duikt Räikkönen aan het eind van het rechte stuk naast Max op. Max verdedigt zijn vijfde plek met hand en tand. Iets te fanatiek volgens Räikkönen, die zijn voorvleugel beschadigt op de Red Bull. Met de kleine beschadiging komt hij nog één keer in de buurt van de Red Bull, maar een echte serieuze inhaalpoging komt er niet meer van.
Hetzelfde geldt voor het gevecht aan kop. Rosberg probeert Luis langzaam binnen te hengelen, maar iedere keer als hij te dichtbij komt geeft Luis weer een dot gas. Na 70 slaapverwekkende ronden komt Luis als eerste over de streep. Met zijn overwinning veroverde hij de leiding in het WK op Rosberg. De Finse Duitser, die na vier races al een voorsprong had van 43 punten op zijn teammaat, wist dat hij de race bij de start had verloren. Tevredener zal Ricciardo zijn geweest, die zijn ex-teamgenoot tot aan de finishvlag voor wist te blijven. Max hield Räikkönen nog net achter zich, maar baalde als een stekker. Op snelheid legden de Red Bulls het af tegen de Mercedes en op tactisch vlak werden ze afgetroefd door Ferrari. Desondanks naderde l'équipe de Christian Horner de mannen uit Maranello tot één punt.
Op grote achterstand werd Alonso zevende, voor een solide presterende Science. Bottas werd negende en Hülkenberg pakte het laatste punt. Dat was een hard gelag voor Palmer, die de Duitser in een rechtstreeks pitstopduel had geklopt, om niet lang daarna te spinnen, waardoor hij achter beide Force India's eindigde. Ook Button, die als achtste vertrok, zal zich meer van de race hebben voorgesteld. Zijn wagen viel in de openingsfase stil en toen hij weer op gang was gekomen, was hij veroordeeld tot een middagje ploeteren in de achterhoede. Uiteindelijk ging de wagen alsnog stuk. Verliezer van het weekend was echter Massa, die na zijn verprutste kwalificatie geen barkruk meer voorbijkwam en op een schandalige achttiende plek bleef steken. Zijn dagen lijken geteld.
Zo eindigde een weinig enerverende race met een nieuwe WK-leider. Volgende week wordt de eerste seizoenshelft in Duitsland afgesloten. Reken maar dat Rosberg voor eigen publiek een en ander wil rechtzetten. Dat wordt dus smullen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten