Na een bedroevend slecht optreden in Monaco heeft Lewis Hamilton hard teruggeslagen in Canada. Op het circuit waar hij tien jaar geleden zijn eerste overwinning behaalde, pakte hij alweer zijn 56e zege uit zijn carrière, zodat hij veel punten goedmaakte op Vettel, die naast het podium eindigde.
In de kwalificatie liet Luis er geen twijfel over bestaan wie de beste was op het Circuit Gilles Villeneuve. Op het circuit waar hij in 2007, 2010, 2012, 2015 en 2016 had gewonnen, eiste hij in een werkelijk waar fantastisch rondje de poleposition op. Het was zijn 65e alweer en daarmee evenaarde hij zijn grote idool Ayrton Senna. De charismatische Braziliaan reed zijn poles tussen 1985 en zijn dood in 1994 bij elkaar, een record dat heel lang standhield totdat Michael Schumacher het tijdens de Grand Prix van San Marino (!) in 2006 aanscherpte. Als dankbetuiging kreeg Luis meteen na de kwalificatie een replica van een helm die Senna in 1987 gedragen had.
In de race zouden er nog meer meevallers volgen voor de drievoudig wereldkampioen. Bij de start houdt hij zijn eerste plaats, terwijl Max vanaf de vijfde plaats een wereldstart maakt en brutaal Bottas en de beide Ferrari’s verschalkt. Fattle, die nog als tweede gestart was, komt in de sandwich te zitten en verliest ook nog een plek aan Bottas. Tot overmaat van ramp beschadigt hij zijn voorvleugel op Max’ bolide.
Dat ongerief stelde overigens nog weinig voor met wat er een bocht later in de middenmoot gebeurde, waar Science Grosjean afkneep en als een kanonskogel werd afgeschoten. Met een noodgang raasde hij op de chicane af. Massa had de pech daar net op dat moment te rijden, waardoor beide heren met een harde klap het strijdtoneel moesten verlaten. Door het ongeval komt de safetycar op de baan.
Bij de herstart grijpt Max Luis aan. Luis slaat de aanval af, waarna Max Bottas nog net weet af te stoppen. Het zou de enige keer in de race zijn waarin iemand Luis kon bedreigen, want vanaf dat moment loopt Luis langzaam bij de Red Bull met startnummer 33 weg. Bottas dringt op zijn beurt ook niet aan, terwijl Fattle vanwege een steeds groter wordende beschadiging van zijn voorvleugel moet afhaken. Twee ronden na de herstart moet hij naar de pits om de voorvleugel te vervangen, zodat hij terugvalt naar de laatste plaats.
Met Fattle buiten de punten staat Luis virtueel op gelijke hoogte met de Duitser in het kampioenschap, maar de race duurt nog lang. Hoeveel plekjes zou Fattle nog goedmaken? Een plek krijgt hij cadeau als Max’ Red Bull plotseling de geest geeft. Niet voor het eerst dit seizoen treft het onheil hem op een moment dat er echt wat te halen valt. De bolide staat op een wat onhandig punt, dus komt de virtuele safetycar het circuit op. Hülkenberg is de hoogst geklasseerde rijder die tijdens de onderbreking nieuwe banden haalt. Hij heeft echter een trage stop, zodat hij er maar nauwelijks van profiteert. Na zijn stop vindt hij zich bovendien terug in het verkeer.
Vooraan volgen de stops even later. Bij Red Bull haalt men Ricciardo een ronde na de als een natte krant rijdende Rijkunnen naar binnen. De volgorde blijft onveranderd, ook als Pérez, die Rijkunnen in de eerste ronde na de herstart voorbij was gereden, een ronde later stopt. De Mexicaan grijpt Ricciardo aan, maar komt hem net niet voorbij.
Door de stops rijdt Alonso even vooraan mee, maar op de rechte stukken wordt zijn hopeloze Honda door de hele subtop om de oren gereden. Ondertussen is Fattle aan een inhaalrace bezig. Zonder problemen zeilt ook hij langs Alonso, waarna hij jacht maakt op het groepje achter Ricciardo. De Australiër was op de zachte banden gezet en moest zich verdedigen tegen Pérez, die op de snellere superzachte banden reed. Voor hen reed Ocon nog, die een lange stint op de ultrazachte banden reed waarmee hij de race was begonnen. Hij kon Bottas tot aan zijn pitstop probleemloos achter zich houden.
Luis stopt vooraan als laatste en blijft dik aan kop. In de middenmoot rijden Magnussen en de McLarens het langst van iedereen door. Pas nadat Rijkunnen zijn derde setje nieuwe banden haalt, duikt Alonso de pits in voor zijn enige bandenwissel. Hij valt terug tot achter Magnussen en Vandoorne, die even later naar de pits gaan en ver terugvallen. Alonso kan op zijn beurt niet voorkomen dat Stroll, die voor eigen publiek de eer voor Williams moet hooghouden, hem nog inhaalt.
In de slotfase duikt Fattle nog voor een tweede keer de pits in. Hij verliest alleen een plekje aan Rijkunnen. Samen proberen de rode bolides het treintje Ricciardo-Pérez-Ocon in te halen. Pérez zet de druk er vol op bij Ricciardo, hoewel Ocon op nieuwere banden nog sneller is. Hij komt er echter maar niet voorbij, terwijl de Ferrari’s in de achtergrond komen opzetten.
Opmerkelijk genoeg zijn de rode bolides ineens van volgorde veranderd. Zou Ferrari dan toch vanaf de pitmuur hebben ingegrepen? Het antwoord is nee, want Rijkunnen blijkt in de laatste chicane gewoon rechtdoor te zijn gegaan. In de slotfase laat hij het tempo flink zakken, waardoor Hülkenberg hem nog zit op te jagen.
Met nog vijf ronden te gaan moet Pérez de jacht op Ricciardo opeens opgeven. Ocon zet zijn auto er op het rechte stuk voor start/finish naast, maar moet inbinden en ziet tot overmaat van ramp Fattle passeren. De Duitser heeft zijn wagen bij het remmen voor de eerste bocht amper onder controle, waardoor hij Ocon de uitloopstrook op dwingt. Via het hazenpad stuurt de Fransoos zijn wagen weer de baan op, waar Pérez en Fattle hem op volle vaart voorbijvliegen. Fattle verremt zich even later, maar rekent twee ronden voor het einde wel met Pérez af, waarna hij jacht maakt op Ricciardo. De Australiër weet zijn ex-teamgenoot echter tot aan de streep achter zich te houden.
Vooraan gebeurt er weinig meer, dus wint Luis. Bottas maakt er de eerste dubbelzege van Mercedes van het jaar van. Achter Ricciardo en Fattle weet Pérez Ocon nog net achter zich te houden. Rijkunnen kwam niet verder dan de zevende plaats, voor Hülkenberg die netjes achtste werd. Op een ronde achterstand scoorde Stroll met een negende plaats zijn eerste punten. Hij profiteerde in de slotfase van het uitvallen van Kwjat, die twee straffen kreeg voor het feit dat hij zijn originele startplaats innam nadat hij in de opwarmronde niet van zijn plek was gekomen. Bij de laatste pitstop was zijn team zo aan het stuntelen dat hij alsnog op moest geven. Verder viel Alonso, niet voor het eerst dit seizoen, aan het eind van de race met een geplofte Honda uit, zodat Grosjean het laatste puntje scoorde. De Zwitserse Fransoos moest vanwege het startongeval in de eerste ronde naar de pits en reed vervolgens de race uit op een setje banden. Hij wist Palmer en teamgenoot Magnussen (!) nog net achter zich te houden. Ericsson finishte knap als dertiende, voor Vandoorne en teamgenoot Wehrlein, die net als in Monaco de hele race kilometers achter de feiten aan reed.
Dankzij zijn overwinning verkleinde Luis het gat naar Fattle in het kampioenschap tot 12 punten, terwijl Mercedes de leiding in het constructeurskampioenschap van Ferrari overnam. Na het Mercedesloze podium in Monaco was er in Canada een Ferrariloos podium. Duidelijker kon de onvoorspelbaarheid van het huidige kampioenschap niet worden geïllustreerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten