Lewis Hamilton kan tevreden aan zijn vakantie beginnen. Dankzij een dominante overwinning in Hongarije vergrootte hij zijn voorsprong op Sebastian Vettel, die nog wel tweede werd, naar 24 punten. Kimi Räikkönen werd derde en Max Verstappen viel uit.
Het was een roerig weekje voor het team van Ferrari. Tijdens het raceweekend in Duitsland werd bekendgemaakt dat Fiat-baas Sergio Marchionne vanwege zijn gezondheid aftrad. Groot was dan ook de schok toen hij enkele dagen later overleed.
Op de baan was er van een crisis bij Ferrari geen sprake. Het hele weekend waren de rode bolides bloedsnel in Hongarije. In de kwalificatie regent het en opeens is alles anders. In de natte omstandigheden komt Luis, die vooral in zijn McLaren-tijd succesvol was op de bochtige Hungaroring, bovendrijven. In zijn laatste vliegende ronde verdrijft hij teamgenoot Bottas van de eerste startplaats. De Ferrari’s moeten slechts genoegen nemen met een plek op de tweede startrij, met Rijkunnen voor Fattle. Nog minder vergaat het de Red Bulls. Max verzuipt en kwalificeert zich nog achter Science en Gasly als zevende. Nog slechter vergaat het Ricciardo, die pas vanaf de twaalfde plek mag vertrekken.
Bij de start rukt Max meteen op naar de vijfde plek, terwijl Fattle in de tweede bocht buitenom Rijkunnen gaat. In de achterhoede krijgt Ricciardo bij het aanremmen voor de eerste bocht een harde beuk van Ericsson. Wonder boven wonder kan hij verder, in tegenstelling tot Leclerc, die door de Force India’s gemangeld wordt en kan opgeven.
Terwijl Ricciardo zich langzaam maar zeker in de achterhoede opwerkt, valt Max al na vijf rondjes stil. De stoom komt uit zijn oren als hij zijn rooie stier langs de kant van de weg moet parkeren. Zijn stilgevallen bolide kan niet direct achter de vangrail gezet worden, dus rukt de virtuele safetycar weer even uit. In de achterhoede is Ericsson de enige die van de gelegenheid gebruikmaakt om banden te wisselen.
Voor de koplopers is het daar dan nog veel te vroeg voor. Vanwege de natte kwalificatie hadden alle coureurs een vrije bandenkeus. Waar de Mercedes en Rijkunnen op de ultrazachte banden waren gestart, was Fattle op de zachte banden aan de race begonnen. Daarmee hoopte hij langer door te kunnen rijden, zodat hij later in de race op betere banden de aanval kon zoeken.
Heel wat minder vergaat het Rijkunnen, die zonder drinken zit en achter zijn teammaat klem zit. Ferrari haalt hem daarom maar vroeg in de race naar de pits. De stop verloopt stroef, dus blijft Bottas, die een ronde later stopt, zijn landgenoot ruim voor. De Finnen blijven Ricciardo, die zich naar de zevende plek had opgewerkt, nog wel voor. Met z’n drieën ontdoen ze zich van Magnussen en Gasly, die het middenveld aanvoeren.
Eenmaal verlost van Bottas begint Fattle op Luis te jagen. Langzaam maar zeker knabbelt hij iets van zijn achterstand van acht seconden af, waarna Luis ook maar nieuwe banden haalt. Hij keert voor Bottas terug op de baan, ongeveer dertien seconden achter Fattle. In het vervolg blijft het gat tussen de kemphanen lange tijd rond de dertien seconden schommelen. Bottas zakt op zijn beurt af en komt onder druk te staan van Rijkunnen en Ricciardo, die op oude banden nog loeisnel is.
Pas op het moment dat Fattle op een kluit achterblijvers stuit, geeft Bottas weer gas. Waar de Duitser kostbare seconden verliest, zet de Fin de ene na de andere snelste raceronde neer. Ferrari besluit om eerst Rijkunnen nog een tweede keer naar de pits te halen, waarna Fattle een ronde later zijn eerste en enige pitstop van de middag maakt. Door een klemmend linker voorwiel verliest hij cruciale seconden, zodat hij precies achter Bottas terug op de baan komt.
In het vervolg zitten de coureurs een tijdlang aan het elastiek. Dan weer zit Fattle in de kofferbak van Bottas, dan weer bedraagt het verschil drie seconden. Inhalen is er niet bij, dus is Luis zeker van de zege. Tot overmaat van ramp komen Rijkunnen en Ricciardo, die als laatste coureur zijn banden liet verwisselen, ook rap dichterbij.
In de slotfase zitten beide Ferrari’s Bottas op te jagen. De Finse Mercedes-coureur komt geen moment in de problemen en lijkt op de tweede plaats af te stevenen. Vijf ronden voor het einde gaat het toch weer mis voor hem als Fattle eindelijk een goede slipstream heeft en in de eerste bocht een poging waagt. Bottas komt de bocht niet goed uit, zodat Fattle hem op het korte rechte stukje daarna verschalkt. Bottas wil van geen opgeven weten en klapt in de volgende bocht boven op Fattle. Rijkunnen glipt er ook meteen langs, waarna Bottas met zijn beschadigde auto ook nog ten prooi valt aan Ricciardo.
Met twee ronden te gaan zet Ricciardo zijn wagen ernaast. Bottas wil opnieuw van geen opgeven weten en klapt boven op Ricciardo. Beide coureurs kunnen door en in de laatste ronde gaat Ricciardo de Fin definitief voorbij.
Even later komt Luis als eerste over de streep. Fattle, die nog van geluk mocht spreken dat hij aan zijn botsing met Bottas geen lekke band had overgehouden, hield de schade beperkt met een tweede plaats. Rijkunnen stond voor de vijfde race op rij op het podium stond na weer een kleurloos optreden. Ricciardo werd vierde voor Bottas. Best of the rest was Gasly, die nog net in de lead lap kwam binnenhobbelen. Magnussen werd zevende, voor Alonso, Science en Grosjean.
Door zijn tweede zege op rij bouwde Luis zijn voorsprong in het kampioenschap uit naar 24 punten. Vanwege de zomerstop komt daar voorlopig geen verandering in. Pas in het laatste weekend van augustus wordt het seizoen in België weer hervat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten