Lewis Hamilton heeft de incidentrijke Grand Prix van Toscane gewonnen. Op het circuit van Mugello was hij teamgenoot Valtteri Bottas de baas op weg naar zijn 90e overwinning, terwijl Alexander Albon voor het eerst op het podium stond.
Het hing al een hele tijd in de lucht, maar voorafgaande de 1000e Grand Prix van Ferrari op het Ferrari-testcircuit van Mugello was het grote nieuws dat Fattle dan eindelijk zijn contract met Racing Point / Aston Martin getekend had. Het betekende dat Chicko voor komend seizoen op zoek moet naar een nieuwe werkgever, iets wat de Mexicaan vreemd genoeg niet aan had zien komen.
De Mexicaan, die, in tegenstelling tot teammaat Stroll, nog met een verouderde auto rond moest rijden, was zichzelf niet bepaald van dienst door Rijkunnen in de trainingen op een lompe manier te hinderen, waardoor hij een plekje op de startopstelling kon inleveren. Tot overmaat van ramp verloor hij dat plekje uitgerekend aan teammaat Stroll, die daardoor als zesde van start mocht gaan.
De Mercedes domineerden zoals altijd in de kwalificatie. Luis zette zijn zwarte bolide op pole nadat Bottas zijn laatste snelle rondje had moeten afbreken omdat Ocon voor zijn neus van de baan ging. De Red Bulls zaten er redelijk goed bij en namen de tweede startrij in, terwijl Leclerc een klein wonder verrichtte door zijn bloedrode Ferrari voor eigen publiek op een onmogelijk geachte vijfde plek te kwalificeren.
Voor de race beleeft Red Bull een schrikmoment als Max’ wagen op weg naar de grid kuren vertoont. Net als in Hongarije werkt het team met man en macht om de bolide alsnog rijklaar te maken. Net als in Hongarije probeert Max zijn monteurs al gelijk bij de start terug te betalen door de slecht van zijn plek gekomen Luis aan te grijpen, maar dan houdt de Honda in en wordt hij links en rechts voorbijgereden. Een bocht later is het helemaal einde oefening als Gasly onbesuisd tegen Rijkunnen aanrijdt, waarna de Fin Max‘ Red Bull de grindbak in ramt. Max en de winnaar van vorige week kunnen gelijk uitstappen.
Even verderop spint Science in een duel met een Racing Point, waarna Fattle hem niet meer kan ontwijken en zijn voorvleugel beschadigt. Terwijl de safetycar op de baan komt, laat de Duitser de schade aan zijn Ferrari repareren.
Zes lange ronden voert de rode Mercedes het veld aan, daarna is het weer de beurt aan Bottas, die Luis bij de start voorbij was gegaan. De Fin probeert zijn herstart te optimaliseren door zo laat mogelijk op het gas te gaan en verrast daarmee de jongens achteraan, die zich volkomen verkijken op de file voor ze. Precies op het moment dat Bottas de klepel naar beneden duwt, vliegen de onderdelen in het achterveld in het rond. Als de rookwolken zijn opgetrokken, liggen er vier wrakken over het rechte stuk verspreid en zijn Giovinazzi, Science, Magnussen en Latifi uit de strijd.
Vanwege het autokerkhof op start/finish wordt de race maar gelijk gestopt. Nog voordat er een ronde geracet is, zijn er al zes auto’s uit competitie. Ocon blijft in de pits achter als het veld zich even later opmaakt voor de herstart, waardoor hij de zevende uitvaller van de middag wordt.
Met nog maar dertien auto’s in competitie gaat de race voor de tweede keer van start. Ditmaal komt Luis wel goed van zijn plaats, waardoor hij polesitter Bottas in de eerste bocht buitenom voorbijgaat. Voor de verandering komt iedereen nu wel ongeschonden door de eerste bochten heen. Leclerc weet zijn derde plek vast te houden, terwijl Albon drie plekken verliest en opeens zevende is.
Heel lang kan Leclerc zijn derde plek niet vasthouden. Nadat Stroll hem voorbijgaat, is het hek van de dam en gaan Ricciardo en Albon, die zich allebei langs Chicko hadden geknokt, hem ook voorbij. Wanneer Chicko hem eveneens passeert, duikt Leclerc de pits in voor de eerste geplande bandenwissel van de middag, waardoor hij terugvalt naar de laatste plaats.
Eenmaal verlost van de Ferrari rijden Stroll, Ricciardo en Albon met z’n drieën weg bij Chicko, die behoorlijke bandenproblemen heeft en Norris op zijn dak krijgt. Het team stelt voor om hem door middel van een undercut langs Chicko te krijgen, maar dat blijkt niet nodig als Norris de Mexicaan op eigen kracht voorbijsteekt. Chicko laat meteen nieuwe banden omleggen.
De pitstops zijn in volle gang en als Norris even later zelf nieuwe banden haalt, moet hij bij het wegrijden even op Kwjat wachten, waardoor hij tot zijn verdriet weer achter Chicko en achter Leclerc op de baan komt. Meer succes in de pits heeft Ricciardo, die door een undercut langs Stroll komt.
Vooraan zitten de Mercedes lange tijd aan het elastiek, totdat Bottas’ rondetijden instorten en hij de aansluiting met Luis verliest. De Fin krijgt bij zijn stop de harde banden mee, net als Luis, die een ronde later stopt en royaal aan de leiding blijft.
De spanning in de race keert terug als Stroll opeens met een noodgang van de baan tettert. In een van de megasnelle bochten krijgt de Canadees een klapband, waardoor zijn roze bolide als een magneet naar de vangrail wordt getrokken. Terwijl de Racing Point met de nodige moeite naar de schroothoop wordt gebracht, wordt de race voor de tweede keer gestopt.
Om 12 over 5 gaan de twaalf overgebleven bolides voor de derde keer van start voor de sprint naar de finish. Grootste profiteur van de herstart is Bottas, die daardoor nog een kans krijgt om Luis te kloppen. Als de lichten voor de laatste keer in de middag doven, komt hij echter slecht van zijn plaats, waardoor Ricciardo hem te grazen neemt.
Zou de lachende Australiër het eerste podium voor Renault in ruim 9 jaar binnenhalen? Het antwoord is nee, want Bottas is hem al gauw weer voorbij. Even later volgt Albon, die bij de start nog een aanval van Chicko had moeten afslaan.
Verder gebeurt er weinig meer in de slotfase. Een duidelijk afgepeigerde Luis wint onbedreigd voor Bottas, terwijl Albon zijn eerste podium uit zijn carrière pakt. Ricciardo wordt vierde, voor Chicko en de verder vrij onzichtbare Norris, die in de slotfase nauwelijks een vuist kon maken en zijn in de pits verloren plaatsje nooit meer goed kon maken. De zevende plaats was een prooi voor Kwjat, terwijl Rijkunnen als achtste over de streep kwam hobbelen. Vanwege een tijdstraf omdat hij over het verdrijvingsvlak voor de pitingang was gereden eindigde hij achter Leclerc, maar nog net voor Fattle, die het laatste puntje pakte.
Buiten de punten eindigde Russle, die zich bij de laatste herstart weer eens de kaas van het brood liet vreten en met een waardeloze elfde plaats genoegen moest nemen. Afgetekend laatste werd de eveneens puntloze Grosjean, die de hele race achteruitreed.
Door zijn overwinning vergrootte Luis zijn voorsprong op Bottas naar 55 punten, terwijl Max door zijn tweede nul op rij op 80 punten achterstand is gezet. Begrijpelijkerwijs had hij er flink de pee in. Gelukkig voor Red Bull is de volgende race pas over twee weken, dus hebben ze even de tijd om de oorzaak van de motorstoringen tot op de bodem uit te zoeken, zodat ze er op het fantasieloze asfaltlint van Sotsji niet weer door overvallen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten