Lewis Hamilton heeft in Spanje zijn derde seizoenszege binnengehaald. Max Verstappen moest zich in de slotfase gewonnen geven, maar pakte wel het punt voor de snelste raceronde mee. Valtteri Bottas completeerde het podium.
In de eerste drie races van het seizoen hadden Luis en Max om beurten de overwinning gepakt. Ook op Circuit de Barcelona-Catalunya steken ze weer met kop en schouders boven de rest uit. De eerste slag is voor Luis, die Max met 36 duizendsten klopt en zijn honderdste pole uit zijn carrière pakt. Bottas is derde op een tiende. Grote afwezige vooraan is Pérez, die slechts achtste is na een schuiver.
De tweede slag is voor Max, die een goede start maakt en veel risico neemt door later dan laat voor de eerste bocht te remmen, waardoor hij de bocht bijna niet kan halen. Luis besluit maar wat bij te remmen om een aanvaring te voorkomen, waardoor hij als tweede kan aansluiten. Achter hen gaat Leclerc Bottas buitenom in de derde bocht voorbij, waardoor Mercedes overduidelijk de verliezer bij de start wordt.
In het vervolg rijden Max en Luis hard weg bij Leclerc, maar als Vloekie Tsoenoda in de zevende ronde op een ongelukkig punt stilvalt en de safetycar op de baan komt, kunnen ze weer opnieuw beginnen. Na de hervatting rijden ze al snel weer weg bij Leclerc, die Bottas moeiteloos achter zich houdt. Mercedes besluit de Fin door een vroege stop weer in stelling te brengen.
Bij Max is het mooiste ook wel weer van zijn zachte banden af en als hij op een ongelukkig punt wordt opgehouden door een achterblijver, zit Luis ineens in zijn kofferbak. Red Bull besluit Max meteen naar de pits te halen, maar verrast daar ogenschijnlijk zichzelf mee, want als de coureur zich bij zijn team komt melden, heeft het niet alle banden paraat, waardoor de stop langer duurt dan nodig is.
Luis laat even later ook nieuwe banden omleggen, waardoor Max de leiding weer overneemt. Wel rijdt Luis het gat naar Max rap dicht. Inhalen is er niet bij en dus rijden ze rondenlang vlak achter elkaar aan. De ene ronde heeft Luis wel DRS, de andere ronde niet, maar het lijkt weinig uit te maken. In de 42e ronde duikt Luis plotseling voor de tweede keer de pits in, een move die deed denken aan de strategische meesterzet in Hongarije twee jaar terug.
Op nieuwe banden is Luis beduidend sneller dan Max. Wel moet hij eerst nog teamgenoot Bottas voorbij. De Fin, die zijn zitje vermoedelijk aan het eind van het seizoen kwijtraakt aan Russle, voelt er weinig voor om mee te werken en houdt zich Oost-Indisch doof voor de bevelen vanaf de pitmuur. Tegen een ontketende Luis op nieuwere banden heeft hij echter geen verweer, waarna hij zelf ook maar nieuwe banden om laat leggen.
Het strijdplan van Max is om de race zonder verdere pitstops uit te rijden, net als bij zijn eerste zege op hetzelfde circuit vijf jaar eerder. Genoeg voor de zege is het niet, want zes ronden voor tijd gaat Luis hem vrij gemakkelijk voorbij. De derde slag is gewonnen door Mercedes en daarmee is de strijd beslist. Max duikt meteen de pits in om zijn volkomen versleten mediums in te wisselen voor een fonkelnieuw setje zachte banden, waardoor hij met het punt voor de snelste raceronde in ieder geval nog de troostprijs heeft gepakt.
Bottas, die zich na zijn stop nog langs Leclerc moet knokken, legt beslag op de laatste podiumplaats. Leclerc wordt vierde, terwijl Pérez met hangen en wurgen vijfde wordt, voor Ricciardo en Science. Norris wordt achtste, voor Ocon, die als een van de weinige coureurs maar één keer zijn banden had laten verwisselen en in de slotfase flink traag is. Hij weet Gasly, die zich goed herstelt van twee trage stops (waarbij zijn eerste stop traag was vanwege een straf omdat hij op de startopstelling niet op zijn juiste plaats stond), nog net voor te blijven.
Geen punten zijn er voor de Aston Martins van Stroll en Fattle, met tussen hen in Rijkunnen. Giovinazzi eindigt op zijn beurt tussen de twee Williams’ van Russle en Latifi in. Alle drie hadden ze hun banden tijdens de neutralisatie laten verwisselen en daarmee deden ze het beter dan Alonso, die net als Ocon in de slotfase geen grip meer had en na een late stop op een nogal beschamende zeventiende plek over de finish komt. Hij weet alleen de Haasjes van Mick en Marsepein achter zich te houden.
Door zijn derde overwinning breidt Luis zijn voorsprong op Max uit naar 14 punten. Over 14 dagen is Monaco het decor voor de vijfde krachtmeting van het seizoen. Kan Max daar terugslaan, of loopt hij in het vorstendom alleen nog maar verdere averij op?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten