23 mei 2021

Verstappen wint in Monaco en neemt leiding in WK over

Max Verstappen heeft in Monaco zijn tweede race van het seizoen gewonnen. De Nederlander bleef Carlos Sainz, Lando Norris en teamgenoot Sergio Pérez voor en dat was door de zevende plaats van Lewis Hamilton voldoende om de koppositie in het kampioenschap over te nemen.

De Grand Prix van Monaco wordt tegenwoordig vaak op zaterdag al beslist. In het ene rondje op zaterdag kunnen de coureurs echt het verschil maken, in tegenstelling tot de 78 rondjes op zondag, omdat inhalen in de nauwe straten uitgesloten is.

De verrassing van het weekend is het team van Ferrari, dat in de vrije trainingen loeisnel is en Red Bull in de kwalificatie het vuur aan de schenen legt. Halverwege de beslissende kwalificatiesessie heeft Leclerc de snelste tijd achter zijn naam staan, voor Max, Bottas en teamgenoot Science. Vlak voor het eind van de sessie gaat iedereen nog een de baan op voor de ultieme ronde. Opgejaagd door de snelle tijden van de concurrentie rijdt Leclerc zijn Ferrari aan het eind van zijn laatste snelle ronde volledig aan barrels. Meteen wordt de sessie afgebroken, waardoor niemand zijn tijd meer kan verbeteren en Leclercs snelste tijd blijft staan.

Max en Science zijn op zijn zachtst gezegd not amused als ze erachter komen dat een mogelijke poleposition ze door de neus is geboord. Meteen krijgt Leclerc de verdenking op zich dat hij daarom bewust gecrasht was, zoals Michael Schumacher in 2006 en Nico Rosberg in 2014 hadden gedaan. Niets daarvan, zo blijkt, want als de Monegask een dag later met zijn opgelapte Ferrari naar de startopstelling raast, komt hij erachter dat een aandrijfas gebroken is, waardoor hij de race aan zich voorbij moet laten gaan.

Zodoende erft Max de koppositie, voor Bottas, Science, Norris, Gasly en een tegenvallende Luis. Bij de start blijven de posities vooraan ongewijzigd. Zelfs in de achterhoede verloopt alles ordelijk en blijft blikschade uit, waardoor alle ingrediënten in huis zijn voor een 78 ronden durende optocht. In de openingsfase doen de coureurs het rustig aan om de banden zo lang mogelijk in leven te houden. Vanwege de beperkte inhaalmogelijkheden dienen de posities via de pitstops gewonnen te worden. Later stoppen dan de rest is dan vaak de sleutel tot succes.

Blijkbaar is Mercedes dat alweer vergeten, want als Luis 29 ronden lang tegen Gasly’s achtervleugel heeft aangekeken, duikt hij als eerste coureur de pits in voor nieuwe banden. Een ronde later is teammaat Bottas, die traditiegetrouw langzaam maar zeker de aansluiting met Max was verloren, aan de beurt. Zijn pitstop loopt uit op een ramp, omdat zijn rechter voorwiel er maar niet af wil. De monteurs blijven het maar proberen om de wielmoer los te draaien, maar wanneer het ding helemaal tot gruis is vermalen en het wiel muurvast blijft zitten, moet de verbouwereerde Fin opgeven.

Ondertussen heeft Gasly ook nieuwe banden gehaald en is hij Luis voorgebleven. Het wordt nog leuker voor Luis als eerst Fattle en later Chicko hem ook nog via de pitstops inhalen, waardoor hij zevende ligt als alle pitstops zijn voltooid, een plekje lager dan waar hij in het begin van de race lag, het uitvallen van Bottas ten spijt.

De stand vooraan is niet veranderd door de pitstops, met Max aan kop, gevolgd door Science en Norris. Chicko is door de pitstops van de achtste naar de vierde plek opgerukt en begint Norris op te jagen. Inhalen is er niet bij, iets wat Mercedes maar al te goed weet. Om een onkarakteristiek zwak weekend op een positieve noot te eindigen, haalt Mercedes Luis tegen het eind opnieuw naar de pits, zodat hij op nieuwe banden als troostprijs het bonuspunt voor de snelste raceronde kan pakken.

Het interesseert Red Bull allemaal niet, want als Max na 78 saaie ronden over de streep komt, neemt hij de koppositie in het kampioenschap van Luis over. Science wordt tweede, wat voor hem en Ferrari eveneens als een troostprijs aanvoelt. Een heel wat blijere Norris wordt derde, voor een eveneens blije Chicko, die Red Bull in het constructeurskampioenschap voorbij Mercedes helpt.

Fattle scoort een verbluffende vijfde plaats in zijn vijfde race voor Aston Martin, voor Gasly, die in ieder geval het genoegen smaakte om Luis te kloppen, al zal hij niet verwacht hebben achter Chicko en Fattle te eindigen. Een steen en been klagende Luis wordt zevende en had na afloop geen goed woord over voor de totaal geflopte strategie. Op een ronde achterstand eindigt Stroll als achtste, voor Ocon en Giovinazzi, die de hele race met elkaar in gevecht waren.

Over twee weken gaat het Formule 1-circus weer verder in Bakoe, eveneens op een stratencircuit. Kan Max zijn voorsprong in het kampioenschap daar vergroten, of slaat Luis dan terug?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten