02 november 2009

Metro vliegt uit de bocht

Verkreukeld

Wat doe je als saaie student als je een saaie treinreis moet maken om een saai college te volgen op een saaie dag? Je gaat op zoek naar een gratis treinkrantje, want daar staat een heleboel gratis nieuws in. Tenminste, dat doe ik dan. Helaas waren de kranten in de fietsenstalling al op, waardoor ik pas na Duivendrecht een krantje kon bemachtigen. Het was een verkreukelde Metro.

Heerenveen

Hoewel het natuurlijk maar een gratis krantje is, stond er nu wel erg veel onzin in. Misschien doen ze dat expres om de lezers scherp te houden, iets anders kan ik ook niet bedenken. Het krantje is sinds enige tijd in een ander jasje gestoken. Het grootste verschil met vroeger zijn de gladde letters, wat ik overigens geen verbetering vind. Daarnaast zijn er veel thermometers of barometers die aangeven wie het volgens de Metro goed hebben gedaan en wie het slecht hebben gedaan. Gek genoeg staat RKC bij het pijltje omlaag, hoewel de Metro daar eigenlijk hoorde te staan. (Misschien een idee voor de editie van morgen?) Hier het verhaaltje:

"Na een moeizaam begin gaat het weer de goede kant op met de Friezen. In de beker werd Vitesse vorige week overtuigend verslagen, dit weekend moest NEC er thuis aan geloven (3-0 nederlaag in Friesland)."

Ik was echt geschokt. Zelfs ik, toch geen Heerenveen-fan, wist onmiddellijk dat dat niet klopte. Welke halve zool heeft dat opgeschreven? En heeft niemand dat gecontroleerd? Het moest natuurlijk zijn:

"Na een moeizaam begin gaat het weer de goede kant op met de Friezen. In de beker werd RBC vorige week overtuigend verslagen, dit weekend moest ADO er thuis aan geloven (3-0 nederlaag in Friesland)."

Vitesse verloor in de beker namelijk van Groningen en NEC verloor van Sparta. Dus waar de verwarring alleen al is ontstaan, snap ik niet. RBC of Vitesse, dat lijkt toch totaal niet op elkaar?!

Serie A

Verder zijn de uitslagen van de in het weekend gespeelde wedstrijden in de "sterke" Europese competities te zien. Jammer genoeg zijn die "blokken" niet geografisch geordend: linksboven staat de Duitse competitie, rechtsboven de Engelse, linksonder de Italiaanse en rechtsonder de Spaanse. Links met rechts verwisselen ziet er veel logischer uit.

De uitslagen staan netjes onder elkaar. Links uitgelijnd zijn de namen van de clubs en de uitslagen zijn rechts uitgelijnd. Bij de uitslagen van de Serie A lijkt echter iets misgegaan te zijn. Normaal gesproken ziet een uitslag er zo ongeveer uit:

Ajax – Feijenoord 5-1

Op Teletekst ziet het er zo uit:

Ajax 5 Feijenoord 1

En in de Metro ziet het er zo uit (nu met andere clubs uiteraard):

AS Roma – 2 Bologna 2-1

Het lijkt net alsof ze dat snel effe van Teletekst hebben gejat.

Theo van Gogh

Ook wat betreft rekenen scoort de Metro slecht. Precies vijf jaar geleden werd Theo van Gogh vermoord (en daarom staan we daar VANDAAG bij stil, uiteraard), dat was dus 2 november 2004. In het stukje "Er is veel veranderd sinds de moord op Theo" wordt echter gerept over 2 november 2005.

Formule 1

Naast de voetbalgerelateerde sportverhalen, was er natuurlijk ook aandacht voor de laatste Formule 1-race van 2009. Op het "pistool" van Appie Dappie* reden de twintig coureurs nog een keer plichtmatig in de rondte. De spanning was natuurlijk verdwenen en de coureurs vonden het wel best. Het werd de saaiste race van het seizoen. Het seizoen 2009 is voorbij, iedereen is met z’n hoofd alweer bij 2010. Wat kunnen we verwachten?

Allereerst moeten we afscheid nemen van het team van BMW, dat na een slecht jaar meteen de handdoek in de ring pleurde. Verder kunnen we Co Valainen, Trulli, Fisichella, Nakajima en Gross Jean uitzwaaien. Van Räikkönen is het bijvoorbeeld niet zeker. De wereldkampioen van 2007 werd door Ferrari bij het grofvuil gezet. De ijskoude Fin maakte zich niet geliefd bij zijn team door zich van zijn team af te zonderen, maar zo is hij nou eenmaal. Na zijn wereldtitel leek hij bovendien minder gretig, maar op goede dagen is hij echt nog loeisnel. Ondertussen hebben Massa en Alonso al hun eerste aanvaring gehad, toen Massa beweerde dat Alonso op de hoogte was van de "crashgate". 2010 is nog niet begonnen of de Ferrari-coureurs hebben al mot met elkaar. Overigens gaat Alonso pas in februari in de Ferrari rijden.

2010

De vraag is natuurlijk wie er volgend jaar snel zullen zijn. Ferrari begon al vroeg in het seizoen de aandacht te verleggen op 2010. Datzelfde deed Honda vorig jaar. Het resultaat was dit jaar dus een schier onoverwinnelijke auto. Nou ja, tot halverwege het seizoen… Daar staat tegenover dat BMW vorig jaar ook de ontwikkeling aan de auto van dat jaar op een lager pitje zette en we weten hoe desastreus dat is afgelopen.

Het toont aan dat de Formule 1 de verkeerde weg is ingeslagen. Er wordt amper meer geïnnoveerd en teams offeren het ene jaar op om het andere jaar succesvol te zijn. En ja, waar kunnen de teams nog innoveren? Heeft iemand eens iets slims bedacht (die dubbele diffuser), dan wordt dat zo breed uitgemeten dat uiteindelijk iedereen zo’n ding heeft… Waar kun je als team nog het verschil maken?

Anders

Wat moet er anders in de Formule 1? De Formule 1 moet weer terug naar hoe het was voor 2003. Toen er nog echte kwalificatiesessies waren. Helaas zorgde de dominantie van Ferrari er toen voor dat men meer spanning wilde creëren. De kwalificatieopzet zag er ieder jaar anders uit, wat al weinig positiefs beloofde, zeker omdat de experimenten steeds gekker werden. En dat terwijl er niet meer zo’n noodzaak voor is. De Formule 1 is nog nooit zo spannend geweest!

Verder moet er meer actie komen. Weg met de kostenbesparende maatregelen! Laat de constructeurs weer lekker aanrommelen met de marges. Niks motoren die tig races mee moeten gaan. Het is toch geen tractorrace?! We willen blow-ups zien! Uitvallers! Mensen die op een miserabele manier falen! Wat is er nou leuk aan achttien auto’s die de finish halen als er maar acht punten kunnen scoren?

En dat is ook weer een punt. Weg met die huidige puntentelling en nee, ik wil ook geen medaillesysteem. Doe gewoon weer het 10-6-4-3-2-1-puntensysteem, zoals vroeger. En geef dan een bonuspunt voor de poleposition en voor de snelste raceronde. Dat stimuleert de teams en de rijders om tot het uiterste te gaan. Dat willen we toch zien?

En tja, er moet natuurlijk ook wel wat ruimte komen om te innoveren. Een idee: verhoog het minimumgewicht van de wagen naar 650 kg en leg minder beperkingen op aan het KERS-systeem. Dan kunnen de teams daar meer aan ontwikkelen. Bovendien worden de bolides trager, dat wil de FIA ook zo graag. Dan kan daar tegenover staan dat het reglement wat minder streng kan worden voor bijvoorbeeld extra aerodynamische hulpmiddelen of voor de ontwikkeling van de motoren.

Praktijk

Maar nee, wat gebeurt er? De pitstops worden verboden, zodat de optocht een optocht blijft. En wat te denken van het wegpesten van Michelin? De bandenduels waren altijd heel interessant. Maar nee, dat was te leuk of zo. Daarom is het opmerkelijk dat Bridgestone aankondigde de Formule 1 na 2010 te verlaten. Wie neemt dan de monopoliepositie over? Michelin?

Nee, volgens mij zijn de deelnemers een beetje Formule 1-moe. Dat is wel te begrijpen na een lang seizoen, maar de vele politieke spelletjes die er altijd gespeeld worden, maken de Formule 1 er niet populairder op. Want de verkiezing om het FIA-presidentschap was zo mogelijk nog oneerlijker dan de verkiezingen in Afghanistan. Geen wonder dat steeds minder autofabrikanten geassocieerd willen worden met de Formule 1.

* Nederlandse woord voor dat woestijnland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten