06 juli 2014

De titelstrijd ligt weer helemaal open

Ging er dit seizoen eigenlijk nog iets goed voor Lewis Hamilton? Het leek er niet op. Na een dure uitvalbeurt in Australië viel hij in Canada weer uit, om in Oostenrijk zijn kwalificatie te verprutsen, waarna een tweede plaats in de race het maximaal haalbare was. Na afloop van de kwalificatie van de Grand Prix van Engeland was hij sprakeloos en dan niet op een goede manier. Die vurig gewenste poleposition voor eigen publiek had van hem moeten zijn. In de regenachtige kwalificatie kon niemand aan zijn tijd komen en na nog een buitje leek de zaak beklonken. Maar in de laatste minuten droogde de baan razendsnel op, waardoor hij nog naar de zesde plaats werd terugverwezen. En wie stond er op pole? Inderdaad, Rosberg, degene die dit seizoen nog wel het meest had geprofiteerd van Luis' misfortuin.

Overigens was Luis niet de enige die zich door de weergoden had laten verrassen: de teams van Williams en Ferrari lagen er door een regenbuitje in de eerste kwalificatiesessie al uit. Dat was vooral een hard gelag voor het team van Williams, dat twee weken terug nog de eerste startrij had bezet. In de race werd het voor beide teams zelfs nog erger toen Räikkönen in de eerste ronde in het gedrang kwam en het hazenpad koos. Toen hij weer de baan op stuurde, verloor hij de macht over het stuur, waarna zijn Ferrari met een noodgang de muur in kletterde. Massa kon het wrak niet meer ontwijken en slipte ertegenaan. Hij kon nog even verder, maar de schade bleek te groot om verder te kunnen rijden. Dat gold niet voor Chilton, die maar ternauwernood aan een ramp ontsnapte.

Door de ravage werd de race maar meteen stilgelegd. De baan werd schoongeveegd, maar het grootste probleem was een gat in de vangrail, waardoor de race pas een uur later achter de safetycar werd herstart. Bij de start was Fattle zijn verrassende tweede plek al kwijtgeraakt aan een leger Mercedes-motoren: hij moest bij de herstart zelfs Luis nog voor zich dulden. Het betekende dat de McLarens van Button en Magnussen tussen de Mercedes in lagen, maar erg lang konden ze daar niet blijven. Button lag bij de herstart te slapen en liet meteen een groot gat vallen. Rosberg kon mede daardoor een gat van bijna zes seconden slaan in de twee ronden waarin Luis door de McLarens werd opgehouden.

De McLarens vallen uiteindelijk ook nog ten prooi aan Bottas, die vanaf de staart van de middenmoot het halve veld inhaalde. De plekjes van de Red Bulls krijgt hij echter cadeau als de paarse bolides al vroeg de pits in duiken. Het had allemaal met de strategie te maken om zo kort mogelijk op de hardere banden (die beduidend trager waren) te rijden. Om diezelfde reden lachte Alonso in zijn vuistje: hij had alleen tijdens de openingsronde op de hardere band gereden, zodat hij de rest van de race "gratis" op de zachtere banden kon rijden.

Mercedes is weer van plan om de coureurs op verschillende bandenstrategieën te zetten, om Luis zo een kans te geven Rosberg te verslaan. Luis krijgt echter hulp uit onverwachte hoek: Rosbergs versnellingsbak vertoont kuren, waardoor Luis het gat met de koploper langzaam dichtrijdt. Pas na de pitstops wordt het pas echt duidelijk dat Rosberg een levensgroot probleem heeft, als Luis op de hardere banden veel sneller is dan Rosberg op zachtere banden. Als de Mercedes vlak achter elkaar liggen, gaat het helemaal mis voor Rosberg, die amper meer kan opschakelen. Uiteindelijk kan hij geen versnelling meer kan vinden, hoewel hij daar nog minutenlang tevergeefs naar op zoek is.

Vanaf dat moment rijdt Luis onbedreigd naar de overwinning. Na de pitstops liggen de Red Bulls tweede en vierde, met Bottas tussen hen in. Op versleten banden kan Fattle de Williams echter niet lang achter zich houden. Eenmaal ingehaald laat hij nieuwe banden monteren, waardoor hij achter Button, maar net voor Alonso en Magnussen op de baan komt. Zou hij op nieuwe banden weer naar het podium kunnen rijden? Het antwoord is nee, want Alonso, die tijdens zijn pitstop een mini-stop-and-go-penalty moest uitzitten omdat hij zijn bolide te ver naar voren op de grid had gezet, heeft hele andere plannen. Hij gooit zijn wagen er brutaal langs, waarna hij al zijn vaardigheden aanspreekt om de snellere Red Bull achter zich te houden. Het is het gevecht van de race en pas na dertien zware ronden is Fattle er dan eindelijk langs.

Button is dan echter al gevlogen. Sterker nog: de McLaren-coureur loopt in op Ricciardo, wiens banden aan het eind van de race behoorlijk versleten zijn. Buttons slotoffensief komt echter te laat, want Ricciardo finisht achter Luis en Bottas nog net op het podium. Fattle werd teleurgesteld vijfde, voor Alonso en Magnussen. Op grote achterstand werd Hülkenberg achtste, voor de Toro Rosso's van Kwjat en Vergne.

Zodoende scoorde Luis een belangrijke overwinning op een overigens kurkdroog Silverstone, waardoor hij weer volledig meedoet in het WK: zijn achterstand op Rosberg liep terug van 29 naar slechts vier punten. Bijna nog knapper was de tweede plaats van Bottas, die ditmaal van de andere kant van de grid oprukte naar de plek van best of the rest. Ook Ricciardo kon breeduit lachen na zijn derde plek (maar wanneer doet 'ie dat niet?) en Button reed in zijn roze helm een bekeken race. Verliezers waren er natuurlijk ook. Fattle was niet blij, Ferrari maakte te veel fouten, de Force India's waren stuitend langzaam, de Caterhams waren ook onder leiding van Christijan Albers gênant slecht, terwijl Gutiérrez en Pastoor elkaar weer een keer uit de race probeerden te rijden.

In ieder geval ligt de titelstrijd weer volledig open, maar het zou mooi zijn als Mercedes vanaf nu de betrouwbaarheidsproblemen het hoofd kan bieden, zodat het kampioenschap niet op basis van uitvalbeurten beslist wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten