Dankzij een overtuigende overwinning is Rosberg weer helemaal terug in het kampioenschap. Dankzij zijn eerste overwinning in Monza hijgt hij Luis, die tweede werd, weer in de nek. Het verschil is nog maar twee WK-punten.
Dominant. Vreselijk dominant. Dat was de treffende beschrijving van het optreden van de Mercedes in Italië. Op het hogesnelheidscircuit in Monza stond er geen maat op de grijze bolides en dat werd treffend geïllustreerd in de kwalificatie. Op de racebanden is Rosberg in Q2 een halve seconde sneller dan Fattle op kwalificatiebanden, terwijl Luis nog eens drie tienden sneller was. Met een halve seconde voorsprong op zijn teammaat zette de wereldkampioen zijn Mercedes in de beslissende sessie op pole. Op grote achterstand wisten de Ferrari’s de tweede startrij te bemachtigen. De zwak gemotoriseerde Red Bulls kwamen helemaal niet in het stuk voor en moesten nog na de Mercedes-aangedreven Williams van Bottas starten. Ricciardo versloeg Max nipt, maar kwam zelf ook maar een duizendste tekort op de vijfde plaats.
De start van de race is het enige moment dat de concurrentie nog iets tegen de enorme Mercedes-dominantie kan doen. Als de lichten doven, komt Luis slecht van zijn plek. Hij ziet Rosberg, de Ferrari’s, Bottas en Ricciardo voorbij floepen, waardoor hij zich aan het eind van de eerste ronde pas op de zesde plaats terugziet.
Terwijl Rosberg onbedreigd aan kop ligt, heeft Luis een stevige inhaalrace voor de boeg. Ricciardo heeft hij al snel te pakken en Bottas moet er even later ook aan geloven, maar de Ferrari’s zijn moeilijker te kloppen. Gelukkig voor Luis waren de rode bolides noodgedwongen op de rode superzachte band gestart. Als de banden grip beginnen te verliezen, duiken de Ferrari’s de pits in. Opmerkelijk genoeg komen ze eruit op een nieuw setje superzachte banden, wat betekende dat ze in ieder geval nog een keer moesten stoppen. De Mercedes waren op de gele zachte band gestart en schakelden na hun stop over op de witte medium band, zodat ze de race zonder verdere pitstops konden uitrijden. De Ferrari’s moeten nog een keer naar de pits en zijn gezien.
In de slotfase probeert Luis het gat naar Rosberg dicht te rijden. Hij weet het gat nog wel van 15 naar 10 seconden terug te brengen, maar het is te weinig om Rosberg echt te verontrusten. Als Luis nog een foutje maakt in de eerste chicane, houdt hij de achtervolging verder maar voor gezien.
Ver achter de Mercedes en Ferrari’s waren de Red Bulls met de Mercedes-klantenteams in gevecht. Ricciardo zat bijna de hele race klem achter Bottas. Pas in de slotfase kon hij de Fin voorbij. Max liep de hele race achter de feiten aan na weer een verprutste start. Na alle perikelen in België kon hij wel een rustige race gebruiken. In de slotfase stak hij Pérez brutaal voorbij, waardoor hij weer op zijn startplaats finishte. Pérez werd achtste, voor Massa, die in zijn laatste Italiaanse Grand Prix amper in het stuk voorkwam. Hülkenberg scoorde vrij anoniem het laatste puntje.
Buiten de punten eindigden de Hazen en McLarens. Grosjean finishte vanuit de achterhoede nog als elfde, voor Button en teamgenoot Gutiérrez. De Mexicaan ging knap als tiende van start en zal zich wel voor zijn kop hebben geslagen dat hij die goede prestatie bij de start meteen tenietdeed. Alonso viel gedurende de race steeds verder terug, maar smaakte na een late stop nog wel het genoegen de snelste raceronde te rijden. De Toro Rosso’s bakten er weer niks van. Science werd kleurloos vijftiende, aan Kwjats race kunnen maar beter geen woorden worden vuilgemaakt. Ericsson en Magnussen eindigden als zestiende en zeventiende en deden het daarmee beter dan hun teamgenootjes, die elkaar in de tweede ronde uit de race reden. Ocon werd in zijn tweede race voor Manor achttiende en laatste nadat zijn overigens sterk rijdende teamgenoot Wehrlein halverwege de race de strijd moest staken.
In ieder geval won Rosberg voor de tweede keer binnen acht dagen en daardoor hijgt hij Luis weer nadrukkelijk in de nek. Zo saai als de races zijn, zo spannend is het kampioenschap geworden. Over twee weken gaat het Formule 1-circus verder in Singapore, waar Ferrari vorig jaar oppermachtig was. Wordt de felle tweestrijd tussen de Mercedes-coureurs daar onderbroken, of walsen de grijze bolides daar ook over iedereen heen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten