25 oktober 2020

Hamilton pakt nummer 92 in Portimão

Lewis Hamilton heeft ook de Grand Prix van Portugal op zijn naam geschreven. Op het Autódromo Internacional do Algarve behaalde hij de 92e zege uit zijn loopbaan. Op gepaste afstand kwamen teammaat Valtteri Bottas en Max Verstappen over de finish rollen.

Geen goed woord had hij ervoor over dat oud-Formule 1-coureur Vitaly Petrov een van de stewards was bij de eerste Portugese Grand Prix sinds 1996. De uitlatingen van de Rus voorafgaande de race schoten bij Luis in het verkeerde keelgat. Bizar genoeg werd Petrovs politiek geëngageerde vader vervolgens in zijn huis in Vyborg/Viipuri doodgeschoten, waarna Petrov de race maar liet schieten. In ieder geval had Luis nog een alibi… #Russianlivesmatter

Wie ook het haasje waren, waren Grosjean en Magnussen, die door het team van Haas werden afgedankt, iets wat het team na het desastreus verlopen seizoen 2019 waarschijnlijk al had moeten doen. Terug van weggeweest was Lance Stroll, nadat hij twee weken geleden de race op de Nürburgring wegens ziekte aan zich voorbij had moeten laten gaan. Bij zijn rentree kwam hij in de vrije training meteen op een vrij sullige manier in botsing met Max, een actie die uiteindelijk op een stom misverstand bleek te berusten en verder ook geen nadelige consequenties had.

In de kwalificatie kan de Belgische Nederlander het de Mercedes enigszins lastig maken, maar uiteindelijk staan de zwarte bolides toch weer vooraan. Bottas denkt, net als twee weken geleden, de pole te pakken, maar hij wordt op de valreep geklopt door Luis, die daardoor alweer zijn 97e poleposition uit zijn carrière pakt.

Max moet genoegen nemen met de derde plaats. Wel mag hij de race, in tegenstelling tot de Mercedes en de als vierde gekwalificeerde Leclerc, op de zachte band aanvangen. Mercedes dacht slim te zijn door op de slijtvastere mediums aan de race te beginnen, maar moet dat in de openingsfase bijna nog bezuren.

Als de lichten doven, grijpt Max Bottas meteen aan. Hij gaat de Fin in de eerste bocht buitenom voorbij, maar daarmee is hij er nog niet. Bottas pakt hem een bocht later alweer terug, waarna de als een raket gestarte Chicko in zijn kielzog mee probeert te gaan. Het plannetje mislukt, want hij knijpt Max een bocht later wat af, waardoor hij in de rondte gaat en het hele veld voorbij ziet razen.

Max‘ Red Bull lijkt in de openingsronde op ijs te rijden op het uitermate gladde Portugese asfalt. Hij krijgt geen temperatuur in zijn zachte banden, waardoor hij amper fatsoenlijk een bocht kan nemen. De McLarens hebben daar geen last van. Als het ook nog zachtjes begint te regenen, gaan de Mercedes eveneens als schildpadden door de bochten. Luis heeft het zwaar en ziet prompt Bottas passeren. Science volgt en vliegt op start/finish ook nog voorbij Bottas, waardoor hij aan de leiding gaat.

Iets achter hen is Rijkunnen, de enige coureur in de achterhoede die ook op de zachte band gestart was, na een waanzinnige openingsronde opgerukt tot de zesde plaats achter Max. Een paar ronden lang kunnen de B-teams met de topteams vechten. Dan pas hebben die ook hun banden opgewarmd. Na vijf rondjes vindt Bottas het wel weer genoeg geweest en lost hij Science af als koploper. Luis volgt een ronde later en Max, die ook nog Norris voorbij moest zien te komen, volgt kort daarna.

De McLarens kunnen hun goede tempo van de openingsronden niet vasthouden en vallen geleidelijk aan terug, net als Rijkunnen, die al gauw zijn zachte banden in komt wisselen, waardoor hij nog achter Chicko, die aan het eind van de eerste ronde maar meteen nieuwe banden had gehaald, de race hervat. Het omgekeerde traject bewandelt Leclerc, die al gauw weer is opgerukt naar de vierde plek waarvan hij gestart was.

Vooraan probeert Luis Bottas weer onder druk te zetten. Hij produceert een reeks snelste raceronden, waardoor hij tot aan de versnellingsbak van zijn teammaat komt. Op het rechte stuk van start/finish gaat hij hem met behulp van DRS eenvoudig voorbij, waardoor de stand vooraan weer hetzelfde was als in de kwalificatie.

In het middenveld vinden de gevechten plaats. Zo schrikt Stroll zo van het snelheidsverschil met Norris aan het eind van het rechte stuk, dat hij in een reflex uitwijkt en de McLaren nog voor de eerste bocht over de curbstones inhaalt. Hij smijt vervolgens echter de deur dicht, waardoor hij voor de tweede keer in het weekend achterstevoren gebeukt wordt.

Norris, die zijn voorvleugel verspeelt bij de actie, is allerminst te spreken over de actie. Het gevolg is dan ook dat beide heren zich aan het eind van de ronde bij hun team melden voor een nieuw setje banden (en in het geval van Norris een nieuwe voorvleugel). Heel wat beter vergaat het de andere Racing Point. Na zijn ongelukkige start rolt Chicko de ene na de andere auto op in de middenmoot, waardoor hij al gauw weer in de punten rijdt.

Als eerste in de kopgroep duikt Max de pits in. Hij wisselt zijn zachte banden om voor mediums, dezelfde banden als de Mercedes. Luis heeft al een flink gat getrokken naar Bottas en is voor de verandering zeer te spreken over de banden. Probleemloos leggen de zwarte bolides ruim de halve raceafstand op de gele banden af, waarna ze overschakelen op de harde band, tot frustratie van Bottas, die liever naar de rode band was overgestapt om het niet onaanzienlijke gat naar Luis eventueel nog te dichten.

Het gebeurt niet en in de slotfase loopt Luis, ondanks krampverschijnselen, alleen nog maar verder weg bij Bottas. Max heeft op de mediums in de slotfase een goed tempo te pakken, waardoor hij op een seconde of tien van Bottas blijft hangen, terwijl hij op zijn beurt wegrijdt bij Leclerc, die eveneens op de harde band staat.

Vooraan is de stand dus wel bepaald. Het spektakel vindt weer in de middenmoot plaats, waar een hele kluit auto’s dicht bij elkaar zit. Koploper van het groepje is Chicko, die tegen het eind van de race nog een tweede maal was gestopt om de rode band om te leggen. Het blijkt een strategische misser, want op de zachte band gaat hij alsmaar langzamer, waardoor de subliem rijdende Gasly en Science hem in de slotfase nog naar de zevende plek terugverwijzen.

Niet veel beter verging het Ocon, die heel erg laat in de race zijn mediums inwisselde voor de zachte band en in het vervolg teammaat Ricciardo maar ternauwernood achter zich kon houden. Achter de Australiër wist Fattle het laatste puntje te veroveren ten koste van oud-teammaat Rijkunnen.

Op meer dan een ronde achterstand op Luis komen ze aan de finish. De zesvoudig wereldkampioen heeft aan de meet ruim vijfentwintig seconden voorsprong op Bottas, die op zijn beurt nog geen tien tellen voorsprong heeft op Max. Leclerc eindigt op ruim een minuut achterstand als vierde.

Met een derde plaats maximaliseerde de Belgische Nederlander, afgaande op de belabberde prestatie die zijn teammaat neerzette. Slechter dan twee weken terug kon niet voor Albon, maar met een twaalfde plaats op meer dan een ronde achterstand op zijn teammaat had de Britse Thai dat wel bijna gepresteerd.

Wel eindigde hij nog voor zijn Formule 2-makkers Norris en Russle. Norris reed na zijn touche met Stroll in de achterhoede rond en kon ook niet meer echt naar voren komen. Russle reed halverwege de race nog trots als zevende rond, maar zat na zijn stop lange tijd klem achter Giovinazzi, waardoor hij alle hoop op WK-punten moest laten varen.

Giovinazzi wist het Haas-duo Magnussen en Grosjean voor te blijven, alsmede Latifi, die in de race maar weinig liet zien. Daarmee deed hij het nog wel beter dan Kwjat, die niet thuis gaf op een dag waarop teammaat Gasly de show stal, en landgenoot Stroll, die ijverig tijdstraffen verzamelde en tegen het eind van de race maar opgaf terwijl hij afgetekend laatste was.

Door zijn 92e overwinning en het extra punt voor de snelste raceronde vergrootte Luis zijn voorsprong op Bottas naar, hoe kan het ook anders, 77 punten. Met nog vijf races en 130 punten te verdelen moet het wel heel raar lopen, wil de Brit zijn zevende titel alsnog verspelen. Bottas’ enige geluk is dat hij in ieder geval na volgende week nog in de titelstrijd zit. Dan wordt er namelijk op Imola gereden. Bij winst daar kan Luis de champagne alvast koud zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten