Op 26 maart begon het Formule 1-kampioenschap van 2017 in Australië. Acht maanden later zit het er weer op. De kampioenschappen waren al lang en breed beslist, dus mocht Bottas winnen in Abu Dhabi.
Het seizoen 2017 begon heel veelbelovend. Nadat Mercedes drie seizoenen op rij had gedomineerd, bleek Ferrari in de eerste races net zo snel of zelfs sneller. Fattle voerde in de eerste seizoenshelft constant het klassement aan. In de tweede seizoenshelft ging het mis voor hem. De botsing in Singapore was enorm kostbaar en de motorproblemen in Maleisië en Japan maakten hem definitief kansloos voor de titel. Het betekende dat Luis de titel al in Mexico binnenhaalde. Doordat Mercedes het constructeurskampioenschap al in de race daarvoor had binnengehaald, gingen de laatste twee races nergens meer om.
Alleen om de troostprijzen werd nog gestreden in Abu Dhabi. Zo had Bottas zijn zinnen gezet op de tweede plaats in het rijderskampioenschap. Nadat hij in Brazilië een rechtstreeks duel met Fattle had verloren, wilde hij in Abu Dhabi terugslaan. Dat lukte. Op het Yas Marina-circuit waren de Mercedes oppermachtig. Bottas kwalificeerde zich op pole, met Luis naast hem op de eerste rij, terwijl Fattle genoegen moest nemen met een derde plek.
In de race zag de Duitser de grijze bolides gauw aan de horizon verdwijnen. Door het uitvallen van Ricciardo (de Australiër kreeg een hydraulisch probleem nadat hij de vangrail had getoucheerd) finishte hij op een eenzame derde plek, waarmee hij nog wel de tweede plek in het kampioenschap veiligstelde.
Vooraan probeerde Luis Bottas nog in te rekenen, maar echt dreigend werd hij nooit. Hetzelfde gold voor Max, die Rijkunnen wel kon volgen, maar niet kon inhalen, zodat hij de race met een vijfde plek afsloot. Rijkunnens vierde plek was genoeg om de vierde plek van Ricciardo in het kampioenschap over te nemen.
Best of the rest werd Hülkenberg, die ondanks een tijdstraf een zesde plek scoorde. Daardoor kon het team van Renault een paar flessen champagne ontkurken, omdat het voor Toro Rosso eindigde. Het voormalige team van Minardo werd zodoende het slechtste Renault-team, iets wat er de laatste races wel aan zat te komen. De blauwe bolides waren het hele weekend niet vooruit te branden en finishten ver in de achterhoede als vijftiende en zestiende tussen de beide Saubers.
Force India scoorde zijn zestiende dubbele puntenfinish van het seizoen met de zevende plaats van Pérez en de achtste van Ocon. De veteranen Alonso en Massa waren ook nu weer bij elkaar in de buurt te vinden. Ditmaal was Alonso de sterkste. Massa pakte in zijn laatste race uit zijn carrière het laatste WK-puntje, zodat hij zijn lange carrière op een waardige manier afsloot. Als toegift trakteerde hij het publiek, samen met de Mercedes-coureurs, op een stel doughnuts, zodat ze niet helemaal voor niets naar het mistroostige circuit waren gekomen.
Hopelijk brengt volgend seizoen, dat alweer over vier maanden begint, meer spektakel. Zal Ferrari Mercedes dan weer vanaf het begin af aan bij de kladden vatten? En hoe komt Red Bull voor de dag? Kan Max Ricciardo verslaan? Kan het fabrieksteam van Renault zich dan mengen in de strijd aan kop? En hoe komt McLaren met Renault-motoren voor de dag?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten